Formule 1

Formule 1: Verstappen delft weer het onderspit bij Hamilton

Verstappen

Max Verstappen heeft in Barcelona opnieuw het directe gevecht van Lewis Hamilton verloren. De Nederlander greep bij de start brutaal de leiding, maar Hamilton bleef continu dichtbij. De Brit leek veel sneller, maar wist geen gaatje te vinden. Een extra pitstop was uiteindelijk de doorslaggevende troef van Hamilton – een herhaling van Hongarije 2019. Op de veel nieuwere set reed Hamilton met gemak het gat dicht, en was het snelheidsverschil uiteindelijk zo groot dat Verstappen niet meer kon verdedigen. Voor de derde keer in vier races verliest Verstappen zo het duel met Hamilton, al valt hem vandaag weinig kwalijk te nemen. Maar niet voor het eerst voelt Verstappen het gemis van de hulp van een teamgenoot. Had Perez bij de voorhoede gereden, dan had Hamilton de extra stop niet zomaar kunnen maken. Maar omdat de Mexicaan het voorlopig nog net zo laat afweten als Gasly en Albon afgelopen jaren, staat Verstappen er nog steeds alleen voor. En dat kost punten.


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Dragrace
De run naar de eerste bocht is in Barcelona een lange dragrace die veel bepaalt over het raceverloop. Verstappen start aan de vuile kant, maar heeft wel veel rubber voor zijn neus liggen. De Nederlander komt beter van zijn plek dan Hamilton. Hij kruipt nog heel even in de slipstream, maar zit er eigenlijk al te dicht bij. Met gelijke snelheid gaan ze op de eerste bocht aan, Verstappen zit aan de binnenkant en gaat extreem laat in de ankers. De twee raken elkaar bijna, maar Hamilton is goed wakker en neemt geen risico. De leiding is voor Verstappen.

Achter de twee houdt Bottas Leclerc in de eerste bocht achter zich, maar in bocht 3 gaat de Ferrari er toch voorbij. Dat is gunstig voor Verstappen; hoe langer Bottas vast zit, hoe minder hij Hamilton kan helpen.

Minimaal verschil
In de openingsronde pakt Verstappen direct 1,5 seconde voorsprong, de ronden daarna zijn ze nagenoeg even snel. Leclerc verliest een seconde per ronde, Bottas zit er dicht achter, maar komt niet tot een aanval. Na acht ronden ligt Bottas al 10 seconden achter, maar daar heeft Verstappen niet zo veel aan. Yuki Tsunoda is namelijk gestrand en staat op zo'n vervelende plek dat de safetycar de baan op komt. Weg veilige voorsprong.

Bij de herstart is het aan Verstappen om de dragrace tot een goed einde te brengen en Hamilton geen cadeautje te geven. De Nederlander gaat redelijk vroeg op het gas en om Hamilton geen tow te geven slingert hij over start/finish. De truc werkt, Hamilton heeft geen kas. Bottas komt ook niet tot een aanval bij Leclerc, Perez weet wel Ocon te pakken en rijdt nu zesde, achter Ricciardo.

Bottas

Nu Bottas opnieuw vast zit, kan Verstappen weer opnieuw beginnen. Hij heeft twee ronden om een seconde voorsprong te pakken, want dan krijgt Hamilton weer DRS. Dat lukt zo ongeveer; het gat schommelt rond de seconde. Het gaat erom dat het op het detectiepunt boven de seconde is, dan krijgt de Mercedes geen DRS. Daar slaagt Verstappen ronde op ronde op, en zo dicht volgen is zwaar voor Hamiltons banden. Zijn rechter achterband krijgt blaren, terwijl die van Verstappen er nog netjes uitzien. Toch blijft Hamilton binnen 1,5 seconde de druk er vol op houden. Of is het juist Verstappen die zo zuinig mogelijk rijdt en het gat constant houdt?

Bottas in de tussentijd blijft vastzitten achter Leclerc en heeft na 20 ronden 9 seconden achterstand op de leider.

Wanneer komt de stop?
Met de twee leiders zo dicht bij elkaar, is de kans groot dat de pitstop de strijd gaat bepalen. Wie stopt er als eerste? En waar komen ze dan terecht? Cruciaal daarbij zijn Ricciardo en Perez op p4 en p5. Als Hamilton eerder stopt, maar achter Perez komt, krijgt hij het moeilijk.

Verstappen komt echter zelf als eerste, na 25 ronden. De pitstops van Red Bull zijn doorgaans perfect, maar net op dit moment maakt het team een fout. Het team komt zo laat naar buiten, dat het linker achterwiel er nog niet is. Verstappen staat twee seconden te lang stil en hij komt achter Perez en Ricciardo op de baan. Perez is zo weg natuurlijk, Ricciardo stopt direct. Dat helpt de Nederlander wel.

Hamilton stopt niet meteen, dus heeft Verstappen een ronde extra om op de nieuwe banden tijd te winnen. Verstappen is beduidend sneller en Hamilton wordt ook nog opgehouden door Mazepin. "We zijn 2,5 seconde veilig", hoort Verstappen. En dus heeft een stop van Hamilton geen zin meer. Mercedes blijft dus buiten, Hamilton rijdt de softs op en moet in de slotfase met versere banden zijn slag gaan slaan.

Hamilton komt na 28 ronden, 5 ronden na Verstappen. Zijn stop is perfect, 1,5 seconde sneller dan die van Verstappen was. Hamilton komt 6 tellen achter de leider op de baan, het is nu aan Verstappen om zijn in conditie te houden.

Bottas wint een plek
Bottas stopte eerder dan Verstappen is goed snel op zijn nieuwe banden. Met de undercut pakt hij de derde plek van Leclerc en hij rijdt maar drie seconden achter zijn teamgenoot.

Hamilton razendsnel
Op de splinternieuwe mediums is Hamilton wel sneller dan Verstappen. Hij wint meer dan een seconde per ronde, daarmee is de voorsprong zo vervlogen. De Mercedes gaat veel beter op de mediums dan de Red Bull, zo is er dalijk geen houden aan voor de leider. Na precies 33 van de 66 ronden is Hamilton weer bij Verstappen en in tegenstelling tot in de eerste stint, zit Hamilton direct binnen de DRS-seconde. Hoe lang kan Verstappen de wereldkampioen in toom houden?

De twee groten
Wanneer Hamilton DRS heeft, kruipt hij op het rechte stuk naar de staart van de Red Bull, maar komt hij steeds niet dichtbij genoeg om een aanval door te zetten. Het is een fascinerend gevecht tussen dé twee sterren van dit seizoen, die het tot dusver elke race samen uitvechten. De grote, ervaren wereldkampioen vs. de ster van de toekomst.

Herhaling van Hongarije 2019
De eerste tien ronden overleeft Verstappen, maar Hamilton lijkt de wurggreep steeds iets verder aan te trekken. "Ze hebben zó veel meer grip", verzucht Verstappen. Hamilton komt nog niet tot een aanval, maar Hamilton grijpt terug naar een oude vertrouwde truc: een tweede pitstop. "Net als in Hongarije", krijgt Verstappen te horen. Toen bleef Verstappen op de baan en verloor hij in de slotfase het gevecht. Nu blijft Verstappen ook buiten – voor een stop is het na een ronde namelijk alweer te laat.

Weer het gemis van Perez
Met nog 22 ronden te gaan, moet Hamilton 22 seconden goed maken. Een seconde per rondje dus. "Op dit tempo, is hij er in de laatste ronde", hoort Verstappen. Dan moet Verstappen zijn banden wel goed houden en Hamilton niet nóg sneller worden. Dat laatste is een utopie; als Hamilton in zijn ritme komt, wint hij meer dan 1,5 seconde per ronde. Bovendien heeft Verstappen last van achterblijvers.

Perez

Dit zijn precies de races waarin Verstappen een sterke teamgenoot nodig heeft, maar ondanks de ervaring van Perez, staat Verstappen er weer alleen voor. Perez is net Ricciardo voorbij en rijdt vijfde. Had hij gewoon in de voorhoede gezeten, dan had Hamilton deze truc niet uit kunnen halen, want dan was hij achter Perez terechtgekomen. Dat is echter niet het geval. Het is voor Verstappen te hopen dat Perez snel op tempo komt, want hij kan dit jaar het gevecht waarschijnlijk niet winnen zonder hulp.

Hamilton heeft overigens ook geen ideale teamgenoot, want als hij aan de staart van Bottas is, gaat die niet heel vriendelijk opzij. Hamilton is er zo voorbij, dat is het probleem niet, maar het zegt iets over de verhoudingen binnen het team. Bottas wordt de volgende ronde binnengehaald voor een nieuwe set softs. Een opvallende keuze van Mercedes, want Bottas pakt hiermee de snelste ronde af van Hamilton. Het is weer een puntje.

Het moment dat je wist dat zou komen
Op de stokoude banden doet Verstappen wat hij kan, maar het is een onmogelijk gevecht. Met nog 10 ronden te gaan is het verschil 4,8 seconde. Een ronde later nog 3. De volgende ronde 1.6. De volgende ronde heeft Hamilton DRS en met veel meer grip in de laatste bochten, is er voor Verstappen geen houden meer aan. Verstappen gaat van de lijn, dwingt Hamilton naar de buitenbocht, maar hij heeft zoveel grip dat Hamilton er makkelijk langs gaat. Het is inderdaad een herhaling van Hongarije 2019 geworden.

Verstappen voor snelste ronde
Voor Verstappen is er op de tweede plek niets meer te doen en hij heeft marge genoeg om nog een pitstop te maken. Verstappen haalt verse softs en heeft nog vijf ronden om de snelste ronde te rijden. Dat lukt meteen, en nu blijft Verstappen binnen de racelijnen. Het ene puntje is een pleistertje op de wonde.

Buiten het podium pakt Leclerc knap de vierde plek. Perez knokt zich nog van p8 naar p5, maar het wordt tijd dat hij Verstappen gaat helpen. Ricciardo wordt zesde en verslaat voor het eerst zijn teamgenoot Norris. Die eindigt achtste, achter Sainz. De laatste punten gaan naar Ocon, die nog elke race voor Alonso is gefinisht, en Gasly.

Hamilton dankt team
Lewis Hamilton won voor de zesde keer in Barcelona, voor de vijfde keer op rij. "Het harde werk betaalt zich weer uit. De start was tricky. Max had veel rubber voor zijn plek en was goed weg. Daarna kon ik heel lang heel dichtbij bleven, en wonderwel bleven mijn banden ook best goed. Die extra stop was een goede gok; een geweldige strategie van het team. We hadden het hele weekend al bewust een extra set mediums bewaard. Een eenstopper is hier in theorie het snelst, maar ik weet hoe moeilijk dat hier is. Net voor de tweede stop dacht ik dat ik Max kon aanvallen, dus ik twijfelde even of ik het team moest gehoorzamen. Maar ik vertrouwde op het team, stopte en dat betaalde zich uit."

Verstappen was kansloos
Hoewel Verstappen weer het gevecht verliest, kan hij het prima in perspectief plaatsen. "Ik zag het wel aankomen. Op de softs was hij al sneller, op de mediums was hij veel sneller. Toen hij nog een extra stop maakte, wist ik dat het klaar was. Ik had toen al problemen met mijn banden, dus ik was een sitting duck. We hadden echter niets anders kunnen doen. Als leider is het moeilijk om te bepalen wanneer je stopt, want je wilt niet in verkeer terechtkomen. Het is sowieso een stuk gemakkelijker om de goede strategie te kiezen als je veel sneller bent. Ik heb alles geprobeerd, maar het was vandaag niet genoeg. Ten opzichte van vorig jaar zitten we een stuk dichterbij, maar deze race bewijst dat we nog niet staan waar we willen staan, want we zijn nog steeds niet de snelste."

Bottas weer in de schaduw
Het seizoen 2021 is tot dusver een echte tweestrijd tussen Hamilton en Verstappen, Bottas komt er niet aan te pas. Vandaag ook niet. "Ik verloor bij de start een plek aan Charles. Ik zag hem niet in bocht 3 en hij had de betere lijn. Daarna zat ik vast, en dat kostte me de wedstrijd. Het tempo was goed, en een podium is ok, maar het is niet genoeg."

Uitslag Grand Prix van Spanje
1. Lewis Hamilton, 66 ronden
2. Max Verstappen, op 15.841
3. Valtteri Bottas, op 26.610
4. Charles Leclerc, op 54.616
5. Sergio Perez, op 1:03.671
6. Daniel Ricciardo, op 1:13.768
7. Carlos Sainz, op 1:14.670
8. Lando Norris, op 1 ronde
9. Esteban Ocon, op 1 ronde
10. Pierre Gasly, op 1 ronde

11. Lance Stroll, op 1 ronde
12. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
13. Sebastian Vettel, op 1 ronde
14. George Russell, op 1 ronde
15. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
16. Nicholas Latifi, op 1 ronde
17. Fernando Alonso, op 1 ronde
18. Mick Schumacher, op 2 ronden
19. Nikita Mazepin, op 2 ronden

Yuki Tsunod
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet