Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formula E

Formule E: Félix da Costa wint prachtige race Monaco, Frijns leidt WK na tweede plaats

210508 FE Start
Start met Félix da Costa op kop voor Robin Frijns en Mitch Evans, ook de top drie in de uitslag

Na de farce van Valencia maakten de Formule E-rijders in Monaco weer veel goed en maakten er een prachtige race van. Robin Frijns behoorde met een sterk optreden tot de smaakmakers, maar uiteindelijk was het titelverdediger António Félix da Costa die in de laatste ronde de leiding nam van Mitch Evans en zo de wedstrijd op zijn naam schreef. Omdat Evans te weinig energie had, verloor de Nieuw Zeelander ook nog de tweede plaats aan Robin Frijns, die heel keurig tweede werd. Evans werd als derde geklasseerd. Nyck de Vries had een race om snel te vergeten en moest voortijdig de strijd staken. Na zijn tweede plaats voert Frijns nu de WK-stand aan met 62 punten, vijf punten voor De Vries.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E

Voor de tweede keer in drie races start António Félix da Costa vanaf de pole-position. Met zijn tijd van 1:31,317 minuten was hij de snelste in de kwalificatie, maar de verschillen waren minimaal: Robin Frijns kwam slechts 0,012 seconden tekort en kwalificeerde zich als tweede, voor Mitch Evans en Jean-Eric Vergne. De tijden van de eerste vier rijders lagen binnen 0,059 seconde! Daarachter volgde Maximilian Günther, die met 0,722 seconde duidelijk meer moest toegeven. Nyck de Vries eindigde als 23e en voorlaatste in de kwalificatie, nadat hij in de chicane per ongeluk een knop op het stuur raakte en tijdelijk een vijfde minder vermogen had. Vervolgens kreeg hij een gridstraf van 40 (!) plaatsen, zodat hij als laatste op de startopstelling zijn positie mocht innemen.

210508 FE DAC pole
Voor de tweede keer in drie races startte António Félix da Costa vanaf de pole-position

Félix da Costa neemt de leiding, Evans valt Frijns aan op weg naar St. Dévote, maar Frijns behoudt de tweede plaats. In de chicane gaat het mis: vijf auto's raken elkaar, waaronder die van Dennis en Sims, maar de schade lijkt relatief beperkt te blijven en zo blijft het bij gele vlaggen en kan het zonder safety-car. De Vries krijgt een stop-and-go penalty van tien seconden vanwege het wisselen van onderdelen, hij rijdt aan het eind van de tweede ronde de pits in voor zijn straf. Vooraan leidt Félix da Costa, voor Frijns, Evans, Vergne, Günter, Rowland, Cassidy, Lynn, Rast en Buemi.

210508 FE Hairpin
Een stuk beter dan het Mickey-Mouse-baantje van Valencia

In de derde ronde passeert Frijns bij het zwembad Félix da Costa en neemt zo leiding over. Wehrlein, Mortara en Lotterer zijn de eersten die de 'attack mode' activeren. Dennis krijgt een 'drive through' vanwege te veel 'regeneration' van energie. In de zesde ronde valt Evans Félix da Costa aan in de strijd om de tweede plaats, maar vooralsnog zonder succes. Lynn is in de zesde ronde de eerste uit de top tien die de 'attack mode' activeert. Een ronde later volgen Günther, Rast en Cassidy zijn voorbeeld.

210508 FE DAC
Titelverdediger Félix da Costa

In de negende ronde activeert Félix da Costa de 'attack mode' en valt terug naar de vierde plaats, maar maakt gelijk weer twee plaatsen goed. Evans en Vergne strijden om de vierde plaats en raken elkaar licht, Evans pakt de vierde plaats. Ook Frijns haalt extra vermogen en verliest daarmee een plek aan Félix da Costa. In de elfde ronde tikt Frijns even de auto van de Portugees aan. Bij start en finish gaat Frijns er voorbij en pakt zo weer de leiding.

210508 FE publiek
Prachtig: racen voor publiek: 6.500 bezoekers werden toegelaten, allemaal met negatieve test

Frijns haalt in de twaalfde ronde voor de tweede keer 'attack mode', waarna hij snel weer de leiding herovert. Een 'undercut' ten opzichte van Félix da Costa, wat strategisch een goede zet lijkt, want de Portugees moet nog een keer de omweg maken voor extra vermogen. Dat doet hij in de 13e ronde, Vergne klimt daarmee op naar de tweede plaats. Even later klimt Félix da Costa weer op naar de tweede positie, want bij Vergne werte het activeren van de 'attack mode' niet. Frijns heeft ondertussen in de 15e ronde een marge van 0,5 seconden op Félix da Costa, bij wie het extra vermogen ook verbruikt is.

210508 FE FRI
Robin Frijns in de tunnel

In de 17e ronde heeft Félix da Costa het gat naar Frijns weer grotendeels dicht gereden, ook Evans op de derde plaats is niet ver weg. Daarachter rijden Günther, Vergne, Rowland, Cassidy, Rast, Lynn en Di Grassi. Félix da Costa heeft noog de extra optie van 'fan boost', wat Frijns niet heeft. Daarvan maat de Portugees in de 18e ronde gebruik en passeert Frijns, terwijl Evans nog extra vermogen van de 'attack mode' heeft en opklimt van de derde plaats naar de leiding op het heuvelop-stuk naar het Casino. Rast strandt in de 18e ronde nadat hij in duel met Cassidy met de linker kant van de auto de vangrail bij St. Dévote raakte. Vanwege de gestrande auto komt de safety-car in actie, met nog twaalf minuten op de klok.

Het bergen van de auto van Rast duurt relatief lang: de baanposten duwen de auto naar beneden de heuvel af. Aan het eind van de 21e ronde wordt de race vrijgegeven, er resteren nog zes minuten. Evans behoudt de leiding. De wedstrijdleiding meldt dat er 8 kWh energie weggenomen wordt. Félix da Costa zet Evans meer en meer onder druk, terwijl Vergne Günther passeert en de vierde plaats pakt.

210508 FE DEV
Een weekeinde om snel te vergeten voor Nyck de Vries

Rowland raakt Günther, terwijl De Vries op de baan tot stilstand komt. Het komt niet tot een safety-car, zodat er in de laatste ronde nagenoeg vrij geracet kan worden. Félix da Costa passeert bij het uitkomen van de tunnel Evans en neemt zo de leiding over. Bij Evans is de stroom op, zodat iij ook nog de tweede plaats kwijtraakt aan Frijns. Zo wint de Portugees voor onze landgenoot, daarachter Evans, Vergne, Günther, Rowland, Bird, Cassidy, Lotterer en Lynn.

210508 FE Podium
Blijdschap op het podium bij racewinnaar António Félix da Costa
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet