IndyCar

Indycar: Xpel 375 Texas begint met startcrash. Eerste Indycar-zege O'Ward. VeeKay 9e

De tweede wedstrijd op de Texas Motor Speedway begon met een startcrash. Nog voordat het licht op groen ging was er een gigantische startcrash in de staart van het veld veroorzaakt door Pietro Fittipaldi. De werkelijke oorzaak lag misschien in het feit dat Scott Dixon te traag op het gas ging. Dit was althans de mening van Will Power. Het oefenen van proefstarts zoals in de DTM vroeger en in de F1 nu zou voor Indycar geen overbodige luxe zijn zoals Alexander Rossi opperde. Voor de beide ECR-rijders Ed Carpenter werd het een wedstrijd van wisselende strategieën. Dit bracht VeeKay in de slotfase van de wedstrijd in de Top 10. De Mexicaan Pat O'Ward behaalde voor het team van Arrow SP McLaren zijn allereerste Indycar-overwinning. Het is de eerste Mexicaan die sinds de legendarische Adrian Fernandez(Fontana 2004) zijn eerste overwinning behaalt. VeeKay was met zijn negende plek meer dan tevreden en heeft tot nu toe een 100 procent finish record.

2021 Doughnut O Ward
Een verdiende overwinning voor Pat O'Ward bij het Arrow McLaren SP Team op de Texas Motor Speedway. En die wordt zelfs aan het eind van het seizoen met een McLaren F1 test beloond.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar





Xpel 375 Texas begint met startcrash. Eerste Indycar-zege O'Ward. VeeKay9e

Het zat er al een tijdje aan te komen maar Paticio O'Ward heeft op de Texas Motor verdiend zijn allereerste overwinning voor het team van Arrow SP McLaren behaald. Met een uitgekiende strategie sloeg het team in de slotfase van de wedstrijd toe. Rinus VeeKay eindigde op een alternatieve strategie als negende in de Top 10.


2021 Crash
Nog voordat het licht op groen ging crashte de start van het veld. Gelukkig niet op volle snelheid.


Voor de wedstrijd van vandaag werd de startgrid bepaald op de puntenstand van de teams. Het betekende dat VeeKay vanaf een twaalfde startplek aan de wedstrijd mocht beginnen en ECR Teameigenaar Ed Carpenter als 19e. De beide Ganassi-coureurs Scott Dixon en Alex Palou mochten vanaf de eerste startrij vertrekken. Daarachter Pat O'Ward, Jack Harvey, Josef Newgarden, Scott McLaughlin, Simon Pagenaud, Colton Herta, Takuma Sato en VeeKay. Nog voor de start van de wedstrijd ging het direct al mis doordat Pietro Fittipaldi gewoon te gretig was. Voor de tweede maal dit weekend was Sebastien Bourdais het slachtoffer van andermans capriolen. In totaal waren er zeven rijders bij de crash betrokken; Dalton Kellett, Sebastien Bourdais, Ed Jones, Alexander Rossi, Tony Kanaan en Conor Daly die een flinke luchtreis maakte. Tweemaal schade voor het team van A.J. Foyt Racing. Volgens Alexander Rossi had dit mogelijk voorkomen kunnen worden omdat er vandaag toch geen kwalificatie plaatsvond. Misschien wel een punt. Conor had soortgelijke gevoelens. "Er zijn gewoon teveel startcrashes" aldus de Amerikaan.


2021 Crash 2 Het licht ging direct op rood.

Start in de 20e ronde
Nadat het gehele veld na de crash constant door de pitlane reed volgde in de 20e ronde eindelijk de herstart. De volgorde bedroeg Dixon, Palou, Harvey, Power, O'Ward, Newgarden, Pagenaud, McLaughlin,Rahal, Sato, Herta. VeeKay maakte er wel gebruik van om een vroege stop te maken en bevond zich in zestiende positie aan de staart van het veld maar nog wel in dezelfde ronde. Ook liep de Nederlander nog een bestraffing op vanwege het niet correct inrijden van de pitlane onder neutralisatie. In de 58e was er een spectaculaire actie van O'Ward(Arrow McLaren SP) op Will Power(Penske) die weigerde om ruimte te geven.

Ryan Hunter Reay(RHR) ging de 68e ronde voor een reguliere bandenstop naar binnen waardoor VeeKay naar de 13e plek opschoof. Na de reguliere stops van de meerderheid van het veld bevonden Carpenter en VeeKay zich in de 75e ronde optisch aan de leiding. Binnen 60 ronden bevond de Nederlander zich vanaf P16 in leidende positie en ging in de 79e ronde voor zijn eerste reguliere stop naar binnen. Daarna herstelde de volgorde zich weer en in de 80e ronde bedroeg de stand Dixon, Palou, Newgarden, Harvey, O'Ward, Power, Rahal, Rosenqvist, McLaughlin, Pagenaud. Na het afwerken van zijn stop reed de Nederlander in 15e positie. Alleen Scott McLaughlin verloor binnen de Top 10 een plek en moest zijn achtste plek aan Felix Rosenqvist prijsgeven. Jack Harvey zorgde met problemen aan de remschijven in de 118e ronde voor de tweede neutralisatie. Opvallend genoeg deden dezelfde problemen zich ook tijdens de eerste wedstrijd bij Colton Herta voor.


2021 Race
100 procent finish resultaat voor VeeKay tot nu toe en elfde in de tussenstand van het kampioenschap.

Brandstofbesparend rijden
Na de startcrash reden beide ECR-rijder Carpenter en VeeKay op een alternatieve strategiedie welke na de de neutralisatie voor Harvey's malheur werd rechtgetrokken. Bij de herstart wist O'Ward in de 130e ronde twee posities goed te maken. Vervolgens moest Will Power er in de 132e ronde op P2 ook aan geloven. In de 135e ronde was de stand: Dixon, O'Ward, Rahal, Power, Newgarden, Rosenqvist, Pagenaud, Palou, Herta, Ericsson, McLaughlin, Carpenter, RHR, VeeKay. In de 141e ronde pakte Graham Rahal(RLR) voor de eerste maal de leiding in de wedstrijd. Kort daarna wisselde de kop weer opnieuw.


2021 Harvey Pech voor Jack Harvey die eigenlijk tot hier een goed weekend had.

Met nog minder dan 100 ronden te gaan werden er 29 ronden eerder de laatste stops gemaakt. Rekenkundig gezien betekende het dat er nog 42-45 ronden voor de laatste brandstofstop te gaan waren. Rondom de 160e ronde was vrijwel het gehele startveld tot aan de laatste geplande stop brandstofbesparend aan het rijden. Net zoals dit vroeger in de Groep C het geval was. Hunter Reay besloot om niet te speculeren en ging in de 168e ronde voor zijn reguliere stop naar binnen evenals Ericsson. Beiden opteerden voor een alternatieve strategie. De ECR-auto's van Carpenter en VeeKay bevonden zich in de 112e ronde in 10e en 12e positie. De Top 3 bestaande uit Dixon, Rahal en O'Ward begon zich wel een beetje af te splitsen van de rest van het veld.

2021 Rahal
De tactiek van Takuma Sato ging niet op.

In de 186e ronde gingen de Penske-coureurs McLaughlin en Pagenaud als eerste naar binnen. Daarachter volgden de beide ECR-rijders Carpenter en VeeKay. De stoelendans om de overwinning was begonnen. Kort na deze reguliere stops zorgde Felix Rosenqvist voor de derde neutralisatie nadat het rechter achterwiel van zijn auto was afgelopen. Na deze neutralisatie bevond Sato zich in leidende positie maar kreeg het commando om buiten te blijven.

2021 Strategische stop
Goede strategie van Arrow McLaren SP.


O'Ward slaat toe
Na de herstart in de 198e ronde bedroeg de volgorde Sato, Newgarden, O'Ward, Rahal, Dixon, Herta, Pagenaud, Palou, McLaughlin, VeeKay. In de 202e ronde moest Sato zowel Newgarden als O'Ward laten gaan. Will Power, die lang in de kopgroep had meegedraaid, viel na de herstart naar de 14e plek terug. In de 226e ronde nam O'Ward(Arrow SP McLaren) voor de eerste maal de leiding in de Xpel 375 en zou die ook niet meer afstaan. Daarna veranderde er weinig meer in de wedstrijdvolgorde. Sinds 2004 had er geen Mexicaanse rijder meer in Indycar gewonnen.

O Ward Texas
Van O'Ward gaan we in de toekomst nog veel horen.


Uitslag Xpel 375
1. Pat O'Ward Dallara Chevrolet 248 ronden
2. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 248 ronden
3. Graham Rahal Dallara Honda 248 ronden
4. Scott Dixon Dallara Honda 248 ronden
5. Colton Herta Dallara Honda 248 ronden
6. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 248 ronden
7. Alex Palou Dallara Honda 248 ronden
8. Scott McLaughlin Dallara Honda 248 ronden
9. Rinus VeeKay Dallara Chevrolet 248 ronden
10. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 248 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet