Sportscars

Sportscars: Buemi/Nakajima/Hartley behalen eerste hypercar-zege, divisiewinst Racing Team Nederland LMP2 Pro-Am (lang)

210501 WEC Race winner action
Eerste hypercar-zege voor de nummer 8-Toyota

Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Kazuki Nakajima gaan de boeken in als de eerste hypercar-winnaars in het FIA WEC. Het Toyota-trio zegevierde tijdens de Total 6 Hours of Spa met een voorsprong van ruim een minuut op de Alpine van André Negrão, Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxivière. Winst in de LMP2-klasse was voor de United Autosports-Oreca van Filipe Albuquerque, Phil Hanson en Fabio Scherer. Het Racing Team Nederland-trio Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Job van Uitert greep als vierde net naast het podium in de LMP2-divisie, maar won wel de voor het eerst uitgeschreven Pro-Am-klasse. In GTE-Pro ging de overwinning naar het Porsche-fabrieksduo Kévin Estre/Neel Jani. In GTE-Am wonnen Emmanuel Collard, Nicklas Nielsen en Alessio Rovera in de nummer 83-AF Corse-Ferrari.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, RTN/Clément Marin, Porsche AG/Jürgen Tap, WRT/Brecht Decanq

De nummer 8-Toyota van Buemi, Nakajima en Hartley startte vanaf de tweede plaats en had aan het eind van het eerste uur de leiding in handen, maar viel vervolgens terug naar de derde plaats als gevolg van een stop-and-go, omdat de auto bij de eerste pitstop korter dan de voorgeschreven minimumtijd had stilgestaan om te tanken. Toen ook de nummer 7-Toyota bij een stop wat tijd verloor, kwam de Alpine aan de leiding en hield die tot halverwege de race vast. Vervolgens kwam de nummer 7-Toyota weer aan kop, totdat Kobayasi in het vijfde uur bij Bruxelles van de baan raakte. Later was er ook nog een 'drive-through' voor de Toyota als straf voor een eerdere aanrijding met de GTE-Pro-Porsche van Bruni en Lietz. Een goed getimede laatste pitstop voor de nummer 8-Toyota bracht het trio Buemi/Hartley/Nakajima weer aan de leiding en vormde uiteindelijk de sleutel tot de overwinning. Achter de Alpine op 1:07 minuten eindigde de nummer 7-Toyota op een ronde van de winnaar.

210501 Wec LMP2 winner
LMP2-klassezege voor United Autosports met Albuquerque, Hanson en Scherer

In dezelfde ronde als de nummer 7-Toyota kwam de United-Oreca met Filipe Albuquerque, Phil Hanson en WEC-debutant Fabio Scherer als LMP2-klassewinnaar en vierde algemeen over de eindstreep. Ondanks een 'drive-through' in de slotfase vanwege een fout tijdens een 'full-course yellow' kwam de overwinning voor het team niet meer in gevaar. Daarachter eindigden de beide JOTA-Oreca's met respectievelijk Anthony Davidson, Roberto Gonzalez en António Félix da Costa in de nummer 38 en Seal Galeal, Stoffel Vandoorne en Tom Blomqvist in de nummer 28 als tweede en derde.

210501 WEC RTN Podium
LMP2-Pro-Am-winst voor vlnr Job van Uitert, Frits van Eerd en Giedo van der Garde

Als vierde in LMP2 algemeen en eerste in de nieuwe Pro-Am-categorie kwam de Oreca van Racing Team Nederland over de eindstreep. Giedo van der Garde, Job van Uitert en Frits van Eerd waren daarmee tevens de best geklasseerde Nederlandse rijders in de race. "Gewoon probleemloos, foutloos, gedaan wat we wilden doen, namelijk onze klasse winnen", verklaarde teammanager Mark Koense. "Van het begin af aan reden we op winstkoers. We hebben geen fouten gemaakt, slechts een keer een 'full-course yellow infringement', zoals heel veel anderen ook, maar we hadden al zo'n grote voorsprong dat dat ook niet meer uitmaakte. Frits heeft, denk ik, een van zijn sterkste races ooit gereden. Die begint echt een LMP2-routinier te worden! Job en Giedo hebben ook fantastisch gereden. We zijn goed van start gegaan, dus voor nu heel fijn. En nu willen we dit doorzetten naar Portimāo."

210501 WEC RTN actie
De Racing Team Nederland-Oreca in actie

Direct daarachter als vijfde in de LMP2-klasse eindigde de Inter Europol-Oreca met Renger van der Zande, Jakub Smiechowsi en Alex Brundle. "Ik denk dat we daar erg blij mee mogen zijn", zei Van der Zande. "Als je kijkt hoe we er maandag met het team en de auto voor stonden, dan zijn we behoorlijk wat vooruit gegaan! Het team heeft tijdens de race geen fouten gemaakt, en dat met een heel nieuwe crew die voor het eerst met elkaar samenwerkt, die auto heeft opgebouwd, ook nog covid-problemen gehad heeft na de ELMS in Barcelona... We hebben geen drama's gehad. De auto is nog niet top, we komen nog snelheid tekort, maar dat is het werk naar de volgende race." In de volgende WEC-race op Portimāo moet Van der Zande verstek laten gaan, omdat hij dat weekeinde in het IMSA-kampioenschap in Detroit rijdt. In Portugal neemt daarom de Zwitser Louis Delétraz zijn plaats in de Inter Europol-Oreca in.

210501 WEC WRT
Robin Frijns: "De snelheid was goed"

De Richard Mille Racing-Oreca met Beitske Visser, Sophia Flörsch en Tatiana Calderón eindigde als achtste in de klasse. Het WRT-team met Robin Frijns verloor veel tijd door het wisselen van de koppeling. "Ondanks het resultaat kunnen we tevreden zijn", vond Frijns, die de start voor zijn rekening nam. "De snelheid in de race was goed en werd steeds beter naarmate we meer reden. Dat is positief." De G-Drive-Aurus met Nyck de Vries viel voortijdig uit.

210501 WEC GTE Pro
De nummer 92-Porsche van Estre en Jani won de GTE-Pro-klasse

In GTE-Pro leidde de nummer 92-Porsche van Kévin Estre en Neel Jani vrijwel de gehele wedstrijd. Zo kwam Estre met een voorsprong van 35 seconden op Alessandro Pier Guidi in de nummer 51-AF Corse-Ferrari als klassewinnaar over de eindstreep. De andere AF Corse-Ferrari met Miguel Molina en Daniel Serra werd derde in de klasse, voor de Corvette van António García en Oliver Gavin, die zijn laatste race als beroepscoureur reed. De nummer 91-Porsche van Gianmaria Bruni en Richard Lietz liep halverwege de race schade op na te zijn geraakt door López in de nummer 7-Toyota en eindigde daardoor op een ronde achterstand als vijfde en laatste in de klasse.

210501 WEC GTE Am winner
GTE-Am-klassezege voor de AF Corse-Ferrari van Collard/Nielsen/Rovera

De GTE-Am-winst ging naar de AF Corse-Ferrari van Emmanuel Collard, Nicklas Nielsen en WEC-debutant Alessio Rovera, voor de pole-winnende TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Dylan Pereira en Felipe Fraga en de Cetilar Racing-Ferrari van Roberto Lacorte, Giorgio Sernagiotto en Antonio Fuoco.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet