Porsche Cups

Porsche Cups: Ten Voorde begint Duitse titelverdediging met twee overwinningen

210501 R1 Start
Larry ten Voorde won de eerste Europese race met de nieuwe Cup-Porsche

Larry ten Voorde zet zijn succesreeks in de Porsche Carrera Cup Deutschland voort. Nadat hij vorig jaar voor het team Nebulus Racing by Huber de titel in de Duitse cup won, stapte hij voor dit seizoen over naar het Nederlandse Team GP Elite, waarmee hij in 2020 de Supercup-titel won. Ten Voorde startte het Duitse cup-seizoen met twee overwinningen op het circuit van Spa-Francorchamps, waar ook diverse andere Nederlandse rijders in de top tien eindigden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de kwalificatie was Ten Voorde met een tijd van 2:19,110 minuten al de snelste, voor de Duitsers Laurin Heinrich en Chirstopher Zöchling. Ook in de ranglijst van de op één na snelste rondetijden eindigde Ten Voorde bovenaan, zodat hij ook op de grid voor de tweede race vooraan stond.

Bij de start van de eerste race nam Ten Voorde de leiding, maar verderop in het veld ging het mis voor zijn jonge GP Elite-teamgenoot Morris Schuring, die in de mêlée bij het uitkomen van La Source geraakt werd en voortijdig de strijd moest staken. Ook Daan van Kuijk viel met een beschadigde radiateur uit. Ten Voorde verdedigde tot aan het slot de leiding en kwam als eerste winnaar van het seizoen over de eindstreep, voor Heinrich en Zöchling.

210501 Hartog R1
Benelux-kampioen Loek Hartog (hier voor Jesse van Kuijk) in de top tien in zijn eerste race in de Duitse cup

Ook de overige Nederlanders deden het goed: met Max van Splunteren (GP Elite), Benelux-kampioen Loek Hartog (Black Falcon Team Textar), Rudy van Buren (CarTech Motorsport by Nigrin) en de beide GP-Elite-rijders Lucas Groeneveld en Jesse van Kuijk eindigden er vijf van onze landgenoten op de plaatsen zes tot en met tien.

210501 LtV Start R2
Startfase van de tweede race met Ten Voorde voor Heinrich, Zöchling en Schuring

Ook in de tweede race nam Ten Voorde bij de start de eerste plaats, voor Heinrich en Zöchling. Morris Schuring, die als vierde startte, handhaafde zich aanvankelijk ook keurig op de vierde positie, maar moest uiteindelijk zijn meerdere erkennen in fabrieksjunior Ayhancan Güven. Voor Daan van Kuijk liep het opnieuw mis: vanwege een probleem met de 'throttle body' opende een van de drie gaskleppen niet volledig, waardoor de motor in het noodprogramma schakelde en Van Kuijk geen andere keuze had dan de auto in de pits te parkeren. Ten Voorde leek in de slotfase iets meer onder druk te komen van Heinrich, maar reed uiteindelijk zonder probleem zijn tweede overwinning op rij naar huis, voor Heinrich en Zöchling. Beste Nederlander in de uitslag was Max van Splunteren als zesde, gevolgd door Hartog als negende en Schuring op de tiende plaats. Weliswaar kwam Schuring als zevende over de eindstreep, maar incasseerde net als drie andere rijders een tijdstraf vanwege 'track limits' en werd daardoor als tiende geklasseerd. Jesse van Kuijk werd elfde, Rudy van Buren 14e en Lucas Groeneveld 16e.

210501 MvS
Max van Splunteren werd in beide races achter Ten Voorde de op één na beste Nederlander


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet