NASCAR

NASCAR: NASCAR organisatie bezorgd na Logano crash Talladega

De NASCAR-organisatie heeft haar bezorgdheid uitgesproken na de crash van Joey Logano tijdens de GEICO 500 afgelopen zondag. Wederom kroop men in de Cup-series op Talladega door het oog van de naald. Een ongeval waaraan niemand schuld had maar wel de oorzaak was van deze vorm van racen verklaarde Logano na de wedstrijd.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Joey-Logano-crash-Talladega-Superspeedway
Spectaculaire TV beelden die heel slecht hadden kunnen aflopen. Joey Logano vraagt om veranderingen.

NASCAR organisatie bezorgd na Logano crash Talladega
De NASCAR-organisatie heeft haar bezorgdheid uitgesproken na de crash van Joey Logano op Talladega. De Ford Mustang van Logano werd afgelopen zondag gelanceerd na contact met Denny Hamlin die op zijn beurt weer door Ricky Stenhouse Jr. was geraakt. Het resulteerde dat de Mustang van Logano gelanceerd werd, een luchtreis maakte, vervolgens over de kop over het asfalt schoof en tenslotte met alle vier wielen weer terug op de grond kwam.Joey Logano bleef bij dit ongeval gelukkig ongedeerd maar was niet ver van een Ryan Newman situatie tijdens de Daytona 500 van begin 2020 verwijderd.

Niet slim bezig
Logano kort na de wedstrijd: "Ik denk dat ik niet precies weet wat ik ervan moet denken. Het is een product van dit soort wedstrijden. Aan één kant ben ik er trots op om in een veilige Cup-auto te rijden en dat ik zo'n crash kan meemaken. Eruit kan stappen en ook nog eens over praten. Aan de andere kant ben ik blij dat ik nog leef. Verder vraag ik me af wanneer we hiermee geen stoppen. Zeker omdat het gevaarlijk is van wat we doen en de rollbeugel ook nog eens mijn hoofd raakte. Ik was één stap verwijderd van hetgeen Ryan Newman meemaakte. Ik heb het gevoel dat dit niet meer acceptabel is.

Het hangt af van de spoiler, de grote runs en al het geduw en getrek. Niemand heeft hier schuld aan. Denny Hamlin gaat ervoor evenals Ricky Stenhouse Jr. Het is een product van dit soort wedstrijden. Er is niemand gewond geraakt maar er moet verandering in komen. We doen het nog steeds en ik geloof dat we niet echt slim bezig zijn. Bij Penske hebben ze enorm veel gedaan voor de veiligheid van deze auto's zodat ik er over kan praten en weer door kan gaan. Ik heb gewoon geluk gehad dat ik niet geraakt ben toen de auto zich in de lucht bevond." Bubba Wallace reed zelfs nog onder gecrashte auto door

2021 Martinsville
Joey Logano gelooft dat men niet meer echt slim bezig is.

Gedurende het seizoen 2018 bedroeg de grootte van de achterspoiler 2,375 inch. Daarna werd die in 2019 drastisch vergroot naar 8 inch voor elke baan behalve de short tracks en de road courses.Op een baan als Talladega bedraagt die zelfs 9 inch. Deze extra inch wordt gebruikt om het motortoerental en de snelheid te verlagen. Maar wanneer een auto plotseling wordt omgedraaid kan de grotere spoiler een behoorlijke rol spelen. I.p.v. dat de achtervleugel de auto op de grond houdt vervalt die functie plotseling en stijgt hij als een vliegtuig op.





In het tijdperk van de Car Of Tomorrow zag men in de NASCAR series vele auto's opstijgen. Toen die achtervleugel zo goed als verdween gingen er nog nauwelijks auto's de lucht in. Dat de rollbar naar beneden viel en Joey Logano's hoofd lichtjes raakte was niet best. "God was aan mijn zijde. Maar het is geen goede zaak om een lange autocoureur te zijn. Ik zal deze gelegenheid blijven aangrijpen om onze sport te blijven pushen en het racen op de circuits nog veiliger te maken." aldus Logano.

NASCAR reageert
De NASCAR reageerde bij monde van Scott Miller direct: "Wij zijn erg teleurgesteld over wat er gebeurde. Zeker met de rollbeugel. Maar het is niet goed dat auto's de lucht in gaan. Wij hebben hier aan gewerkt en zullen dat zeker nu ook weer gaan doen. Onze ingenieurs zullen contact opnemen met de collega's van Team Penske en trachten elk detail te doorgronden. Het is een lange evolutie geweest waarvan we dan toch weer stappen missen. De flapjes op het dak dat was natuurlijk een grote evolutie. De superspeedway auto's zijn iets verlengd. Deze achterkant vind je niet bij de andere auto's. Het moet voorkomen dat er zo min mogelijk lucht onder de auto komt waardoor hij opstijgt. Afgelopen weekend hebben we gezien dat het niet genoeg was. We zullen doorgaan met ons werk en zien wat we kunnen gaan doen."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet