Formule 1

Formule 1: Kort nieuws week 17

SI202103280129 news

Deze week in het Formule 1-nieuws: proeven met kwalificatiesprintraces gaan door, Ilott als Alfa Romeo-reserve weer in FP1 in actie, Aston Martin vecht nu ook technisch terug tegen aanpassing aero-regels, Canada maakt plaats voor Turkije.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Red Bull Racing

Drie sprintraces in 2021
Na lang steggelen zijn ze er toch door: de controversiële sprintraces op de zaterdag van een GP-weekend. Het nieuwe format kreeg uiteindelijk de unanieme steun van alle teams, hoewel onder de fans nog grote twijfels bestaan. De 'kwalificatiesprints', zoals ze ook wel worden genoemd omdat ze de startopstelling van de GP op zondag gaan bepalen, worden dit seizoen tijdens drie weekenden getest, waarna ze in 2022 mogelijk vaker terugkeren. In dergelijke weekenden vindt de reguliere kwalificatie op vrijdag plaats. Die kwalificatie bepaalt dan de startopstelling voor de sprintrace. Daardoor komt er één vrije vrijdagtraining te vervallen. Aan de sprintrace zijn bovendien punten te verdienen.

De F1-commissie heeft al laten weten dat dit niet het nieuwe standaardformat voor een GP-weekend wordt. De bond zal speciaal weekenden uitkiezen op circuits die ervoor 'geschikt' zijn. Monaco is bijvoorbeeld ongeschikt, zo meldde F1-voorman Ross Brawn al. Dit jaar vinden de sprintraces in ieder geval plaats op Silverstone en Monza. Een derde weekend moet nog worden aangewezen. Het is nog niet duidelijk welke prestatie als 'pole position' wordt meegeteld in de statistieken: de snelste tijd in Q3 op vrijdag of de overwinning in de sprintrace – al is überhaupt de vraag of daar wel over is nagedacht.

Ilott krijgt alsnog zijn vrijdagtraining
De runner-up van het F2-kampioenschap van 2020, Callum Ilott, keert in Portugal terug in de eerste vrijdagtraining van het F1-weekend. De Britse Ferrari-junior doet dat voor Alfa Romeo, waarvoor Ilott achter Robert Kubica een van de testcoureurs is. Ilott is ook Ferrari-reserve.

Ilott had in 2020 al een vrijdagsessie moeten meemaken, maar het weer op de vrijdagochtend van de Grote Prijs van de Eifel op de Nürburgring werkte zó tegen dat Ilott – toen voor Haas – niet naar buiten kon.

Aston Martin vecht terug na bezwaren tegen veranderde aeroregels
Net als Mercedes is Aston Martin (met zijn Mercedes-kopie) dit jaar hard getroffen door de extra aerodynamische restricties die in 2021 van kracht werden. Het 'low-rake'-concept van Mercedes en Aston Martin lijdt meer onder de veranderingen dan bijvoorbeeld de twee Red Bull-teams, die juist werken met een bodemplaat die naar de achteras toe flink oploopt.

Aston Martin probeerde vorige week zelfs om de FIA de regels te laten terugdraaien, maar heeft nu ook een hele reeks aerodynamische wijzigingen doorgevoerd. In Bahrein verscheen het team al met een andere bodemplaat ten opzichte van de tests, op Imola had Aston Martin ook de sidepods onderhanden genomen. Daarnaast veranderde de achtervleugel van vorm: van de traditionele rechte vorm in een lepelvorm.
  Turkije vervangt GP Canada
Net als in 2020 is de GP van Canada afgelast wegens corona. Het land hanteert momenteel strenge regels en inreisbeperkingen, waardoor de organisatie van de GP de handdoek in de ring moest gooien. Turkije is de vervanger, een bestemming die een week na de GP van Azerbeidzjan nog best in de buurt is ook.

Wel werd het contract met de Canadese GP voor twee jaar verlengd, zodat Montreal in 2022 en 2023 in ieder geval weer wél op de kalender staat.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet