Formula E

Formule E: Nyck de Vries behaalt tweede seizoenszege in knotsgekke race

210424 FE DEV winner
De Vries had wel genoeg stroom aan boord en behaalde zijn tweede seizoenszege

De vijfde Formule E-race van het seizoen liep uit op een absolute farce: de ene na de andere rijder viel in de slotronde stil zonder stroom. Onder hen was António Félix da Costa, die 23 van de 24 ronden lang het veld aanvoerde, maar uiteindelijk slechts zevende werd. Bij Nyck de Vries had het team de hoeveelheid energie wel goed berekend en hij won dankzij opnieuw een ijzersterke prestatie, voor Nico Müller en Stoffel Vandoorne, die van achteraan moest starten. Robin Frijns sloot de race als zesde af.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E

In de Superpole-kwalificatie was Stoffel Vandoorne de snelste voor Mercedes, maar hij zag de pole-position door de neus geboord worden, omdat een van de banden van zijn auto niet correct was vastgelegd in het 'technical passport' dat bij de auto hoort. Daarop werd Vandoorne teruggezet naar de laatste plaats en erfde DS-Techeetah-rijder António Félix da Costa de pole-position. Nyck de Vries had zich als derde gekwalificeerd, maar moest als gevolg van een straf die hij nog tegoed had vanwege het veroorzaken van een crash tijdens de vorige race in Rome vijf plaatsen naar achteren. Zo startte Maximilian Günther voor BMW als derde. Frijns startte vanaf de 15e plaats.

210424 FE VAN pole
De vreugde van Stoffel Vandoorne over zijn pole-position duurde niet zo lang...

Terwijl de trainingen en de kwalificatie nog op een droge baan verreden werden, regende het voor de race, wat voor de wedstrijdleiding reden was om het veld net als de afgelopen twee races in Rome van achter de safety-car te laten starten. Na een ronde wordt de race vrijgegeven. Geen problemen in de eerste chicane, Da Costa leidt voor Günther, Lynn, Buemi en Lotterer. In de tweede ronde gaat het mis: Lotterer, in duel met Nato, raakt Buemi en beide gaan in de rondte. Dat leidt tot een 'full-course yellow'. Di Grassi krijgt tien seconden tijdstraf voor het wisselen van de transmissie, Müller moet eenmaal als straf door de pitstraat vanwege een technisch vergrijp.

210424 FE Start
Voor de derde race op rij, start van achter de safety-car

De 'full-course yellow' wordt omgezet in een safety-car. In de vijfde ronde wordt de race weer vrijgegeven. Félix da Costa houdt probleemloos de leiding voor Günther, Lynn, De Vries, Nato en Rowland. Lotterer rijdt ondanks de aanrijding nog als negende, voor Buemi is de race over. Lynn zet Günther zwaar onder druk, waardoor Félix da Costa kan uitlopen. In de zesde ronde passeert De Vries aan de buitenant Lynn en is daarmee derde. Een halve ronde later passeert De Vries ook Günther en neemt zo de tweede plaats over. Rast en Müller raken samen kort van de baan, maar kunnen de race voortzetten.

Lynn en Günther strijden om de derde plaats, de Brit gaat er voorbij. Lotterer krijgt een 'drive-through' vanwege de botsing met Buemi. In de achtste ronde activeren de eerste zes rijders in het veld de 'attack mode': Félix da Costa, De Vries, Lynn, Günther, Rowland en Sims. Frijns rijdt op de twaalfde plaats, Vandoorne is al opgeklommen naar de 14e plaats. Nyck de Vries rijdt in de negende ronde de snelste rondetijd van de race. Günther kan het tempo niet helemaal bijbenen en verliest de vijfde plaats aan Sims. In de tiende ronde spint Günther van de baan en blijft vastzitten in de grindbak. Daarop komt opnieuw de safety-car in actie.

210424 FE GUE off
Günther van de baan

Herstart in de twaalfde ronde, De Vries zit direct achter Félix da Costa. Daarachter de beide Mahindra's van Lynn en Sims. Frijns rijdt op de negende plaats. In de 14e ronde passeert onze landgenoot Cassidy en verovert zo de achtste plaats. Een ronde later gaat het mis in bocht 8 waar Sette Camara van de baan raakt na contact met Evans. Opnieuw een safety-car. Vandoorne raakt kort van de baan en drukt vervolgens – terwijl er gele vlaggen zijn vanwege de gestrande auto van Sette Camara – Müller de grindbak in. Evans parkeert zijn auto in de pits.

In de 17e ronde wordt de race vrijgegeven, met nog tien minuten op de klok. Félix da Costa is de eerste uit de kopgroep die voor de tweede keer de 'attack mode' activeert. Frijns volgt zijn voorbeeld en verovert de vijfde plaats. In de 19e ronde is er opnieuw een safety-car nadat Lotterer in de grindbak gestrand is na een aanrijding met Mortara. Lotterers teamgenoot Wehrlein is de pits in gereden met een remprobleem, weer een nul-resultaat voor Porsche.

210424 FE SC
Bruno Correia, de bestuurder van de safety-car, maakte overuren

In de 22e ronde wordt de groene vlag wederom gezwaaid met nog 30 seconden en een ronde resterend. Félix da Costa behoudt de leiding, De Vries heeft nog drie procent meer energie over dan de Portugees. Bij Nato is de stroom op, de Fransman valt vrijwel stil. Félix da Costa heeft nog 1 procent voor de laatste ronde en dat gaat mis: ook de Portugees heeft geen stroom meer. De Vries neemt de leiding over. Tal van rijders vallen ook stil. De Vries wint voor Müller en Vandoorne, Cassidy, Rast en Frijns. De ongelukkige Félix da Costa wordt zevende.

210424 FE DEV VAN
Stoffel Vandoorne (l.) en Nyck de Vries scoorden goed voor Mercedes met de derde en de eerste plaats
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet