Sportscars

Sportscars: Pipo Derani met nieuw record naar pole in Sebring, Corvettes op eerste rij GTLM (lang) UPD: diskwalificatie GRT-Lamborghini, commentaar Catsburg

210319 Sebring quali Derani pole
Pipo Derani reed naar pole-position op Sebring

De nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac start vanaf de pole-position voor de 69e editie van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring. Pipo Derani reed in 1:45,354 minuten een nieuw kwalificatierecord. Renger van der Zande kwalificeerde de Chip Ganassi Racing-Cadillac als derde. In LMP2 was Steven Thomas met de Oreca van WIN Autosport het snelst, de Zweed Rasmus Lindh behaalde de LMP3-pole met de Performance Tech-Ligier. In GTLM staan de beide Corvettes op de eerste rij, met António García in de nummer 3, die hij deelt met Nicky Catsburg, op de eerste startplaats. De GTD-pole was voor de Duitser Tim Zimmermann in de GRT-Grasser-Lamborghini.

UPD: Bij de technische keuring na afloop van de kwalificatie bleek de GRT-Grasser-Lamborghini niet conform, zodat de pole-position in de GTD-klasse naar de Wright Motorsports-Porsche gaat. De Belg Jan Heylen reed de kwalificatie in de blauwgroene 911 (foto onder)

UPD2: Inmiddels kregen we ook een commentaar van Corvette-fabrieksrijder Nicky Catsburg. Hij meldde het volgende: "Een succesvolle dag voor ons. García heeft de auto weer op pole-position gezet, dus dat is goed nieuws. De auto voelt goed, we zijn allemaal een beetje bang voor de snelheid van de Porsche. Daar hadden ze Cooper MacNeil laten kwalificeren, wat de langzaamste rijder op die auto is, dus we verwachten dat de Porsche snel is, maar ik denk dat we zeker mee kunnen doen voor de overwinning. Ik heb er erg veel zin in! Tijdens de trainingen heb ik heel weinig kunnen rijden, maar ik ken de auto, ik ken het circuit. Hopelijk gaat García finishen, dan kan ik mooi toekijken hoe hij de overwinning binnensleept!"

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR, Porsche AG/Jürgen Tap

8fb30459-7e7a-416f-ad5b-40138154dfd2
De Wright Motorsports-Porsche, die de pole in GTD erfde

In de kwalificatie van de DPi-klasse was het lange tijd stuivertje wisselen tussen Derani in de Whelen-Action Express-Cadillac en Ricky Taylor in de Daytona-winnende WTR-Acura. Uiteindelijk was het dus Derani die aan het langste eind trok. Met twee minuten te gaan reden Derani en Taylor al de pits in, terwijl Renger van der Zande nog een poging leek te ondernemen, nadat hij kort daarvoor met een spectaculaire actie zijn auto onder controle had weten te houden, toen het na het rijden over de kerbs even mis dreigde te gaan. Een flinke crash van Jimmy Johnson in de Ally-Cadillac in Turn 17 (ook bekend als Sunset Bend) zorgde echter voor de rode vlag, zodat er geen tijdverbeteringen meer in zaten.

210319 Sebring Qualli Zande
Renger van der Zande kwalificeerde de Chip Ganassi-cadillac als derde

"Het was best een wild ritje", meldde Van der Zande. "De wind stond heel anders dan gisteren in de trainingen, waardoor je met deze auto best wel een andere ervaring hebt, bijvoorbeeld in bocht 1 en bocht 17. Het duurde heel lang voordat de banden echt werkten, en toen ze eenmaal werkten, had ik verkeer van een LMP2 en de rode vlag, dus daardoor zat er jammer genoeg niet meer in. P2 had er in gezeten, misschien zelfs pole, maar ik kon het dus niet afmaken. De 31-auto die nu op pole staat, reed zijn tijd al in de tweede ronde, terwijl onze auto almaar sneller en sneller werd. Dat is een goed teken voor de race. Voor de rest gaat het prima, ook met het team, met de engineering en met de monteurs. P3 is een goede uitgangspositie: in november startten we hier ook vanaf P3, dus ik weet wat ik moet doen!"

In LMP2 was Steven Tomas met een tijd van 1:51,025 minuten het snelst in de WIN Autosport-Oreca. Hij bleef Ben Keating in de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca voor. In LMP3 was de jonge Zweed Rasmus Lindh, een protégé van Stefan Johansson, het snelst met de Ligier JS P320 van Performance Tech Motorsports. Hij had een marge van 0,065 seconden op Oliver Askew in de Forty7 Motorsports-Duqueine. In de Riley-Ligier nam Jim Cox, de eigenaar van de auto, de kwalificatie voor zijn rekening, hij eindigde op de vijfde plaats. Teamgenoot Jeroen Bleekemolen meldde: "Een goed rondje van Jim. In onze klasse reden een paar pro's in de kwalificatie, dus de nummers 1 en 2 waren hoe dan ook buiten bereik. Voor de rest gaat het de hele week al top: we hebben de snelste auto, stonden in elke sessie bovenaan, dus we kunnen zeker niet klagen. Dat was in Daytona ook al zo, dus hopelijk kunnen we dat nu voortzetten, en dit keer zonder pech, dan moet het goed komen!"

210319 Sebring quali corvette
De nummer 3-Corvette met Nicky Catsburg start vanaf pole in GTLM

In GTLM waren net als in Daytona de eerste twee startplaatsen voor de beide Corvettes, maar ditmaal in de omgekeerde volgorde, met de nummer 3 op pole dankzij António García en de nummer 4 op de tweede plaats met Tommy Milner achter het stuur, die in de kwalificatie 0,034 seconden op zijn Spaanse merkgenoot tekort kwam. Pole-sitter García deelt de auto met Nicky Catsburg en Jordan Taylor. Achter de beide Corvettes staan de twee BMW's, met Connor De Phillippi in de nummer 25 voor Jesse Krohn in de nummer 24. Cooper MacNeil reed de kwalificatie met de WeatherTech-Porsche en werd als vijfde geklasseerd.

In GTD was het kwalificatiesysteem voor het eerst anders: de sessie was verdeeld in twee heats, de eerste, voor brons-rijders, voor het bepalen van de startposities, de tweede voor het verdelen van kampioenschapspunten. De pole ging naar de Duitser Tim Zimmermann, die in de eerste heat een leuk duel met Jan Heylen in de nummer 16-Wright-Porsche uitvocht en uiteindelijk de pole-position voor de GRT-Grasser-Lamborghini veroverde. De derde startplaats was voor Daniel Morad in de Alegra-Mercedes. In de tweede heat, voor pro-rijders, eindigde Jack Hawksworth met de nummer 14-Vasser Sullivan-Lexus bovenaan, voor Laurens Vanthoor in de Pfaff Motorsports-Porsche en Franck Perera, die ook met de GRT-Grasser-Lamborghini reed.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet