GT

GT: K-Pax oppermachtig bij seizoensstart SRO Amerika, Bleekemolen/Pappas maken in totaal 48 plaatsen goed

210308 GT America K-Pax
Twee overwinningen voor Andrea Caldarelli en Jordan Pepper op Sonoma Raceway

Op Sonoma Raceway in Californië ging dit weekeinde het seizoen in de (we doen het één keer) Fanatec GT World Challenge America powered by AWS van start. Het K-Pax-team, overgestapt van Bentley naar Lamborghini, was oppermachtig met de eerste twee plaatsen in beide wedstrijden, waaronder twee overwinningen voor Andrea Caldarelli en Jordan Pepper. In de GT America won George Kurtz beide races met de DXDT-Mercedes. Ook Jeroen Bleekemolen kwam in actie, hij deelde in de Pirelli-GT4 America SprintX-races de Porsche Cayman van Black Swan Racing met teamgenoot Tim Pappas. In beide races startte het team achteraan, in totaal maakten Pappas en (vooral) Bleekemolen niet minder dan 48 plaatsen goed!

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: SRO

In de eerste race waren de beide K-PAX Racing-Lamborghini's een klasse apart: Andrea Caldarelli/Jordan Pepper en Giovanni Venturini/Corey Lewis zetten met de beide Huracáns gedurende de 90 minuten lange race het volledige resterende veld van twaalf auto's op minstens een ronde. Pepper kwam uiteindelijk met een voorsprong van 15,7 seconden op de zusterauto als winnaar over de eindstreep. Jan Heylen finishte as derde met de Wright Motorsports-Porsche, die hij deelde met Fred Poordad. Dit duo won daarmee ook de Pro-Am-klasse.

In de tweede race ging de overwinning opnieuw naar het K-PAX-Lamborghini-duo Andrea Cadaralli en Jordan Pepper. Bij de start had Pepper te maken met een gebrek aan bezinedruk, waardoor hij wat terrein verloor en de DXDT Racing-Mercedes van Colin Braun de leiding kon overnemen. Na de pitstops echter kwam de K-PAX-Lamborghini weer aan kop en zo konden Caldarelli en Pepper hun tweede overwinning van het weekeinde vieren. De tweede plaats was voor de zusterauto met Corey Lewis en Giovanni Venturini, terwijl de DXDT-Mercedes met Colin Braun en George Kurtz derde algemeen werden en voor de tweede maal op rij de Pro-Am-klasse wonnen, voor het Wright Motorsports-Porsche-duo Fred Poordad en Jan Heylen.

Naast de World Challenge was er ook de GT America met twee races van 40 minuten en een gemengd veld van GT3's en GT4's. Hier was het George Kurtz die met de DXDT-Mercedes beide wedstrijden op zijn naam schreef. De eerste race won hij voor Charlie Luck (Wright Motorsports-Porsche) en Jason Harward (Zelus Motorsports-Lamborghini), GT4-winnaar werd Sean Quinlan met een BMW M4. De top drie was in de tweede race identiek, ditmaal was er wel een andere GT4-winnaar in de persoon van Robb Holland met de Rotek Racing-Ford Mustang.

In de Pirelli GT4 America SprintX, waarin twee rijders de auto delen in twee wedstrijden van elk een uur, stond ook beide keren hetzelfde team op de hoogste trede van het podium, te weten Matt Travis en Jason Hart met de Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport van Nolasport. Ook het team Murillo Racing scoorde goed met eenmaal de tweede en eenmaal de derde plaats voor Kenny Murilllo en Christian Szymczak in de Mercedes-AMG GT4. Jeroen Bleekemolen startte samen met Tim Pappas in de Porsche Cayman van Black Swan Racing. In de eerste race eindigden ze als elfde algemeen en zesde in Pro-Am, in de tweede race werden ze zevende algemeen en vierde in Pro-Am.

Jeroen Bleekemolen zei naderhand: "We hadden een beetje pech in de kwalificatie. Mijn teamgenoot maakte een fout, wat leidde tot schade en daardoor konden we in beide sessies geen tijd zetten. Daardoor moesten we beide races achteraan starten in het veld van 33 auto's. Dat maakte het niet makkelijk. Het is wel een leuk veld, er rijden goeie jongens mee: Bill Auberlen, Andrew Davis, noem maar op. Allemaal jongens die hier in Amerika altijd snel zijn en erbij zitten. Onze auto was nieuw, net klaar om hier mee te doen. Het team heeft het super gedaan. Tim startte de eerste race, dat ging best lekker. Hij kon al een aantal plaatsen goedmaken, ik nam hem over op plek 25 of zo. Vervolgens naar plek 11 gereden, zesde in de klasse, snelste raceronde. Dat was mooi. De tweede race mocht ik starten. Ik reed van de 33e naar de negende plek, ook weer met de snelste ronde. Tim nam over, die heeft nog twee plaatsen gepakt en zo werden we zevende overall en vierde in de klasse. Heel tevreden met de races, jammer dat we niet konden kwalificeren, maar we hebben gezien dat we de snelheid hebben om vooraan te rijden en te winnen en dat is ook zeker het doel. We rijden het hele kampioenschap en die bekers komen wel! Het was een mooi weekend, leuke gevechten gehad. Met die GT4's kun je lekker inhalen. Nu door naar Sebring voor twee dagen testen met de nieuwe Porsche Cup-auto."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet