Formule 2

Formule 2: Bent Viscaal: “Het doel is om met Trident naar voren te komen”

viscaal

Afgelopen maandag werd Bent Viscaal aangekondigd als een van de twee F2-coureurs van Trident voor het seizoen 2021. Voorlopig voor het eerste weekend, maar het is de intentie om ook gewoon de rest van het seizoen te doen, aldus Viscaal. AUTOSPORT.NL sprak hem vlak voor zijn vertrek naar Bahrein voor de driedaagse test ter voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Trident, Dutch Photo Agency

Viscaal debuteert komend seizoen in de Formule 2, na twee seizoenen F3 – eerst bij HWA Racelab, daarna bij het Nederlandse MP Motorsport. In 2020 viel Viscaal op met een reeks sterke races in de Formule 3, die hem winst opleverden op Silverstone en een podiumplaats op de Hungaroring – al bleef zijn glansrol in de tweede race in Budapest onbeloond. In de regen stormde hij vanaf de negende plaats naar de kop, om vervolgens bij iedereen weg te rijden, maar door twee penalty's – waarvan eentje zeker discutabel – en een ongelukkige safety car viel hij ver naast het podium. In andere raceweekenden kwam de Twent echter minder uit de verf. Mooie hoogtepunten, kortom, maar geen constant seizoen.

"Daar zeg je het precies", beaamt Viscaal. "Het ging inderdaad met ups en downs. Aan het einde van het seizoen kwamen we niet echt meer mee. Het is me eigenlijk nog steeds niet helemaal duidelijk waarom het niet meer ging. Maar ik heb er veel van geleerd en tegelijk wél laten zien dat ik het kan. Gewonnen op Silverstone, goed gepresteerd in Budapest. Daar had ik natuurlijk twee keer op het podium moeten staan. Ik baal er wel van dat het niet constant was, maar die dingen gebeuren."

BUD GP DL-9990

Had hij misschien niet liever nog een jaar Formule 3 gedaan, om wél dat constante seizoen neer te zetten? "Nee, de tijd was rijp om naar de Formule 2 te gaan. Na twee jaar Formule 3 met HWA en MP en ook nog Euroformula Open daarvoor heb ik genoeg ervaring opgedaan op F3-niveau. Vorig jaar heb ik al regelmatig contact gehad met Trident, ik zag hoe goed ze bezig waren in de F3. Teammanager Giacomo Ricci had altijd al interesse om me te testen en ik wilde zelf graag F2 doen, dus zo hebben we elkaar gevonden."
In de Formule 3 was Trident een van de sterkere teams, maar in de Formule 2 zijn de prestaties van het Italiaanse team de laatste tijd achtergebleven. Wat geeft hem het idee dat het komend jaar beter gaat? "Ze hebben intussen wat veranderingen in het team aangebracht. Als ik zie hoe professioneel het F2-team in Bahrein werkte, dan heb ik er alle vertrouwen in. In de Formule 3 komt het er al uit, in de Formule 2 kan dat ook gebeuren. Na de test in Bahrein was ik in ieder geval heel erg tevreden. Door een probleem met de auto kon ik er nog niet alles uithalen, maar ik voelde hoeveel potentie er in de auto zat. Voor mij was het ook nog wennen. Normaal gesproken zet je in je eerste push meteen je beste tijd, als de banden nog op hun best zijn. Bij mij gebeurde dat pas in mijn derde of vierde push. Er is dus nog veel ruimte naar boven."

BAH TEST SR-2365

Hoe beviel hem de F2-auto in vergelijking met de F3-auto? "Het extra vermogen valt op zichzelf wel mee, daar wen je snel aan. Aan de remmen eigenlijk ook wel, die moeten krachtiger zijn omdat de auto zwaarder is. Je hebt enerzijds nog meer downforce in de snelle bochten, maar in langzame bochten moet je juist gas terugnemen. En die 18"-banden? De eerste keer dacht ik dat ik mijn rug brak! Natuurlijk hebben ze dat gecompenseerd in de ophanging, en zó erg is 't ook weer niet. Maar als je in je straatauto in één klap van 15" naar 20" gaat, dan merk je 't ook. Dan kun je veranderen aan de vering wat je wilt, maar het voelt echt anders."
En heeft hij in de test al kunnen ervaren wat het betekent om de banden te sparen – die rijderskunst die in de Formule 2 belangrijker wordt dan ooit? "Daar zijn we helaas juist niet aan toegekomen, door dat probleem met de auto. Dat is zeker jammer. Ik merkte al wel bij het opwarmen van de band dat dat proces wel een klein beetje gecompliceerder is dan in de F3! Maar ik ben nu al drie dagen in Italië bij het team en we gaan goed voorbereid naar de test op 9-11 maart. De banden maken deel uit van een goed uitgedacht plan."

BAH TEST DL-0932

Heeft hij bepaalde ambities voor het seizoen 2021? Beschouwt hij het als een leerseizoen of wil hij meteen vlammen? "Het is nu nog lastig te zeggen, het is moeilijk om er een verwachting aan toe te voegen. Het doel is in ieder geval om met Trident naar voren te komen in de F2. Verder stel ik eigenlijk nooit doelen, ik wil gewoon het beste uit mezelf halen. Kijk ook naar Felipe Drugovich bij MP afgelopen jaar. Die had een slecht seizoen in de F3, maar daarna rijdt hij een superseizoen in de F2. Het kan dus alle kanten op – en hopelijk de goeie!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet