Formule 1

Formule 1: Aston Martin houdt AMR21 ten doop

astonmartin-amr21

Met de lancering van de AMR21 is Aston Martin vandaag na 61 jaar officieel als constructeur teruggekeerd in de Formule 1. De AMR21 is een doorontwikkeling van de Racing Point RP20 van 2020. Het Britse sportwagenmerk nam vorig jaar een meerderheidsbelang in Racing Point, om in 2021 zijn naam aan het team en de auto te kunnen geven.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Aston Martin F1 Team

De Aston Martin heeft zoals verwacht British Racing Green als nieuwe kleur gekregen, maar een roze lijntje blijft verwijzen naar BWT, de hoofdsponsor van vorig jaar. Die rol is dit jaar overgenomen door Cognizant. BWT polste nog of er een nieuw hoofdsponsorschap mogelijk was bij Williams en Haas – inclusief de roze kleur – maar kreeg daar nul op het rekest. Het Oostenrijkse watertechnologiebedrijf besloot daarop bij Aston Martin te blijven, maar in een beperktere rol.

Technisch is de AMR21 een doorontwikkeling van de RP20, de 'B-Mercedes' waarmee het team uit Silverstone vorig jaar opzien baarde. De AMR21 is aangepast aan de aandrijflijn van de oppermachtige Mercedes W11 van 2020. Ook de ophanging van de W11 is overgezet op de Aston Martin. Net als de andere teams richtte Aston Martin zich verder op het terugwinnen van de aerodynamische verliezen die het gevolg zijn van reglementswijzigingen.

Bij Aston Martin verschijnen komend seizoen Sebastian Vettel en Lance Stroll aan de start. De viervoudig wereldkampioen hoopt bij de Britten zijn vastgelopen carrière nieuw leven in te blazen, terwijl Stroll vaker op het podium hoopt te eindigen dan vorig jaar. Diens vader Lawrence Stroll kocht zich vorig jaar bij Aston Martin in om 'zijn' team Racing Point meer cachet te verschaffen. De naam Racing Point was vanaf de overname door Stroll van Force India een interim-naam, die het uiteindelijk toch nog twee seizoenen volhield.

Aston Martin was eerder als sponsor betrokken bij het team van Red Bull, vanaf 2016 als sponsor en technisch partner, vanaf 2018 als hoofdsponsor. De vorige episode van Aston Martin als F1-constructeur dateert van 1959 en 1960. De Britse fabrikant trad toen aan met de DBR4, een auto met de motor nog voorin, die al bij zijn eerste start achterhaald bleek. De DBR5 van 1960 – nog steeds met de motor voorin – bracht daar geen verandering in. Roy Salvadori (1959-'60), Carroll Shelby (1959) en Maurice Trintignant (1960) waren destijds de coureurs voor Aston Martin.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet