V8 Supercars

V8 Supercars: Shane van Gisbergen King of Mount Panorama

Drie achtereenvolgende overwinningen op Bathurst binnen vier maanden. Zelfs de legendarische Peter Brock slaagde daar in een ander tijdperk niet in. Ook vandaag was T8 Red Bull Ampol-coureur Shane van Gisbergen de sterkste coureur op Mount Panorama ofwel Bathurst. Tickford-coureur Cameron Waters eindigde in de Ford Mustang als tweede.

2021 SVG R2
SVG King of the Mountain

Tekst Willem J. Staat
Foto's: Shell V Power Racing/Tickford/PR Red Bull/Walkinshaw Andreti Racing

Shane van Gisbergen King of Mount Panorama
Ook vandaag was Shane van Gisbergen een klasse apart op Mount Panorama. Direct bij de start was Waters het snelste weg en behield de leiding tot aan de eerste pitstops. Daarna ging SVG op Mountain Straight langs de Mustang en Waters had vervolgens het nakijken. Direct nadat SVG Waters gepasseerd was bouwde hij door een aantal zeer snelle ronden te draaien een flinke marge op. Bij het vallen van de finishvlag bedroeg de voorsprong van de Red Bull Holden Commodore zelfs zes seconden. Daarachter volgde Chaz Mostert met de #25 Appliances Online Holden Commodore. Voor Mostert betekende het evenals voor SVG zijn tweede podium dit weekend. Bij WAU is duidelijk progressie gemaakt. Anton de Pasquale eindigde voor het team van Shell V Power Racing als vierde. Daarachter volgde veteraan Mark Winterbottom in de IRWIN Holden Commodore ZB.

2021 Mostert Voor de tweede maal een podium voor Chaz Mostert.

James Courtney raakte kort na zijn allereerste pitstop de muur in "The Cutting" maar wist nog wel door te rijden. Het betekende dat Jamie Whincup in de Red Bull Holden in de negende ronde als eerste naar binnenging. Daarna volgden Davison, Mostert en de Pasquale. Bij die eerste reguliere stop bevond SVG zich zelfs nog 1.3 secs. achter de Tickford Mustang van Cameron Waters.

2021 Toeschouwers
Daar kunnen we alleen nog maar van dromen......

T8 voorzag SVG van twee liter meer brandstof dan Waters waardoor Shane meer momentum kreeg en bovendien ook nog eens over een iets bandentemperatuur beschikte. SVG wist al snel zijn voorsprong met meer dan 3.8 secs. te vergroten en bouwde die alleen maar verder uit.
2021 Toeschouwers 2
Volgend jaar misschien weer toeschouwers op de circuits?

SVG: "Het was niet bepaald een fantastische start. Het was een schock. Dit is een teamoverwinning, een strategische zege want de auto was fantastisch. Helaas konden we niet echt op de baan vechten. Dit moesten we in de pitlane doen. We probeerden het en wij zijn erin geslaagd.Het middelste wedstrijdgedeelte was gewoon krankzinnig, ontzettend gaaf om zo'n goede auto te krijgen en op deze wijze in "clean air" te rijden. Met dank aan Red Bull Ampol een geweldige manier om aan het jaar te beginnen. Voor de middelste stint had engineer Cauchi mij gevraagd om het gat te vergroten, zeker omdat je hier eigenlijk goed met je banden moet omgaan. Ik had maar acht ronden om dit te doen en reed gewoon de gehele tijd kwalificatietijden terwijl ik in mijn achteruitkijkspiegels zag hoe een ondermaats energiedrankje steeds kleiner werd..... Gaaf en geweldig om ook de aanwezigheid van de fans weer hier te hebben. De sfeer was geweldig en super enthousiast."

2021 De Pasquale
Vierde plek voor Anton De Pasquale.


Uitslag REPCO 500
1 97 Red Bull Ampol Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 40 ronden
2 6 Monster Energy Racing Cameron Waters Ford Mustang GT 40
3 25 Mobil 1-apparaten online Chaz Mostert Holden Commodore ZB 40
4 100 Shell V-Power Racing Team Anton De Pasquale Ford Mustang GT 40
5 18 IRWIN Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 40
6 88 Red Bull Ampol Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 40
7 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 40
8 20 DEWALT Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 40
9 7 NED Whisky Racing Andre Heimgartner Ford Mustang GT 40
10 8 R&J batterijen Nick Percat Holden Commodore ZB 40

2021 Heimgartner
Negende plek voor Andre Heimgartner.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet