Formula E

Formule E: Sam Bird wint na rode vlag, tweede plaats Robin Frijns (UPD: Wijziging uitslag, zware crash Lynn en raketaanval)

210227 FE R2 Start
Start van de tweede race met Robin Frijns op pole

Een beetje schrale nasmaak, want een rode vlag en een finish achter de safety-car is natuurlijk niet wat iedereen wil zien, maar Sam Bird zal er niet mee zitten, want hij wint bij pas zijn tweede optreden voor Jaguar Racing. Zijn tiende Formule E-zege was een fraaie genoegdoening na zijn crash van gisteren. Pole-sitter Robin Frijns moest genoegen nemen met de tweede plaats, voor Jean-Eric Vergne.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Formule E

De Venturi- en Mercedes-rijders mogen uiteindelijk toch starten: de oorzaak van de crash van Mortara is gevonden en voldoende verklaard. Bij de start doet pole-sitter Frijns het perfect: hij pakt de leiding voor Sette Câmara en Bird. Bird passeert de Braziliaan in de eerste bocht en pakt zo de tweede plaats. De Vries klimt al op naar de 18e positie. De eerste ronde verloopt probleemloos. Da Costa passeert Buemi en is daarmee achtste. Vooraan slaan Frijns en Bird al een gaatje, Sette Câmara heeft Turvey, Blomqvist, Müller, Vergne en Félix da Costa achter zich.

2021 Rowland Gunteher 2
Maximilian Günther werd van achteren door Oliver Rowland aangetikt.

Müller plaatst de aanval op Blomqvist en neemt de vijfde plaats over. Helemaal achteraan rijdt Lotterer, terwijl Vandoorne al in de beginfase de pits in rijdt, hij heeft een stop&go vanwege een technisch vergrijp. Bird zet Frijns wel onder druk, maar de Maastrichtenaar laat zich niet gek maken door zijn voormalige teamgenoot. Vergne is na tien minuten de eerste die de 'attack mode' activeert en verliest daarmee de zesde plaats aan Félix da Costa.

Een halve ronde later is de oorspronkelijke volgorde tussen de DS-Techeetah-rijders weer hersteld. Vervolgens activeren ook Turvey, Müller en Buemi de 'attack mode'. Vergne passeert Turvey en klomt daarmee op naar de vierde plaats. Na een kwartier activeert Frijns het extra vermogen en valt terug naar de tweede plaats achter Bird. Kort daarna is het Bird die de omweg neemt, zodat Frijns weer de leiding in handen heeft.


2021 Rowland Gunther 1 De brokstukken vliegen in het rond.

Nadat iedereen eenmaal de 'attack mode' gebruikt heeft, leidt Frijns voor Bird, terwijl Vergne Sette Câmara passeert en daarmee derde is. Pascal Wehrlein rijdt Jake Dennis de muur in, de BMW-rijder strandt met flinke schade. Dat leidt tot een 'full course yellow', net op het moment dat Robin Frijns voor de tweede keer zijn 'attack mode' activeert en weer een plek verliest. Hij meldt het team dat hij wat teveel verbruikt heeft, maar herovert snel weer de eerste plaats nadat de race weer is vrijgegeven.

Met 19 minuten te gaan plaatst Bird weer een aanval op Frijns, maar die houdt de deur dicht en verdedigt zijn positie met verve. Daarachter komen Félix da Costa en Vergne op de derde en vierde plaats snel opzetten. Een ronde later lukt het Bird wel en hij pakt de leiding. Daarachter komen Vergne en Félix da Costa met elkaar in botsing. Wehrlein krijgt een 'drive-through' vanwege de aanrijding met Dennis.


2021 Nissan Buemi
Opgave van Sebastien Buemi.

Frijns herovert weer de leiding, maar even later gaat Bird er met zijn tweede portie 'attack mode' weer voorbij. Met nog 13 minuten te gaan is de volgorde Bird voor Frijns, Vergne, Félix da Costa, Sette Câmara, Cassidy, Buemi, Turvey, Müller en Blomqvist. Een minuut later raken Buemi, Günther en Evans met elkaar in botsing, wat wederom tot een 'full course yellow' leidt, vervolgens komt de safety-car de baan op. Bird klaagt luid via de bordradio dat er zoveel brokstukken op de baan liggen. De Brit rijdt aan de leiding, dus heeft er alle belang bij dat er geen herstart meer komt. Frijns is tweede voor Vergne, Félix da Costa, Cassidy, Sette Câmara, Müller, Turvey, Rowland en Rast. Met nog twee minuten en 40 seconden te gaan wordt de rode vlag gezwaaid, de race wordt niet meer voortgezet. Daarmee wint Bird voor Frijns en Vergne.

2021 Podium
Mooie overwinning voor Jaguar en een fraaie 10e FE overwinning voor de Brit Sam Bird. Inmiddels er op de social media kritiek losgebarsten m.b.t. de podiumceremonie omdat er niet exact bekend was in welke conditie Alex Lynn na zijn zware crash verkeerde. Die bleef gelukkig ongedeerd.

Upd. 22.30 uur: Formule E zou Formule E niet zijn als er niet urenlang na afloop moet worden gewacht, totdat de sportcommissarissen alles hebben onderzocht en er een flink gewijzigde uitslag ligt. In dit geval had dat mede te maken met de neutralisatie, gevolgd door de rode vlag in de slotfase, waardoor een aantal rijders nog niet, zoals het reglement voorschrijft, voor de tweede keer de 'attack mode' geactiveerd hadden. Die kregen allemaal een tijdstraf van 24 seconden. Het meest prominente slachtoffer daarvan was Jean-Eric Vergne, derde over de eindstreep, maar uiteindelijk twaalfde in de uitslag.

Inmiddels is er ook meer duidelijkheid over waarom precies de rode vlag gezwaaid werd. Dat was niet zozeer de brokstukken op de baan, maar een zwaar ongeval van Alex Lynn, dat door de televisie nooit in beeld gebracht werd, omdat de camera's waren gericht op de eerder al gecrashte Evans en Günther. Lynns auto kwam ondersteboven en gleed meterslang over het asfalt, meerdere coureurs betitelden het als het zwaarste ongeval uit de historie van de Formule E. Het lijkt erop dat de Brit met de schrik is vrijgekomen.



Ook op ander vlak mag de Formule E van geluk spreken dat er geen ergere gevolgen waren. Naderhand bleek dat er tijdens de race een raket was afgeschoten door de Huthi-rebellen vanuit Jemen, die het op het Formule E-evenement in Saoedi-Arabië als doelwit hadden voorzien. Het anti-raketsysteem van Saoedi-Arabië functioneerde goed en onderschepte de raket.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet