V8 Supercars

V8 Supercars: SVG wint seizoensopener Bathurst 500. De Pasquale crasht

Aan de hegemonie van de DJR Ford Mustangs lijkt na het vertrek van Roger Penske als mede-eigenaar van het team een einde te zijn gekomen. Will Davison bezorgde DJR Shell V Power Racing een podiumplek, maar het kampioenschap lijkt, zoals verwacht, wat opener te worden. Het is vrijwel een traditie geworden dat Shane van Gisbergen de openingswedstrijd van de Supercarkampioenschap wint. En ook in 2021 was dit geen uitzondering. Eerder won hij die in Adelaide in 2014, 2017 en 2018. Het duurde enige tijd voor dat SVG de Bathurst 1000 op zijn naam wist te schrijven. Binnen vijf maanden won de Kiwi met Nederlandse wortels tweemaal op Mount Panorama.


2021 SVG
Tweede overwinning op Bathurst voor SVG binnen vier maanden.

Tekst Willem J. Staat
Foto's DJR Team Penske/Tickford/Kelly Racing/PR

SVG wint seizoensopener Bathurst 500. De Pasquale crasht
De eerste wedstrijd van de Repco 500 kwam op naam van SVG die zijn traditie continueerde door de openingswedstrijd van het Supercarkampioenschap op zijn naam te schrijven. De Red Bull Holden Ampol-coureur profiteerde van het feit dat Tickford-coureur Cameron Waters met een stuurbekrachtigingsprobleem te kampen kreeg. Maar ook onder safetycar wist SVG de leiding te behouden. Een interruptie was noodzakelijk toen Anton de Pasquale in de DJR Shell V-Power Mustang al in de zevende ronde crashte. In ''The Cutting" raakte hij de muur door een stuurfout en moest opgeven. Aanvankelijk probeerde De Pasquale nog terug de baan op te komen maar de auto veerde voor een tweede maal de muur in. "Ik pushte te hard, maakte een fout en ging de muur in" aldus de Pasquale na zijn teleurstellende openingsvoorstelling.

2021 De Pasquale De Pasquale had geen best begin bij DJR Shell V Power Racing.

Chaz Mostert deed het voor Walkinshaw Andretti uitstekend. Voor het eerst sinds lange tijd weer tevreden gezicht bij Michael Andretti en Zak Brown. Een solide debuut van veteraan Will Davison met een derde plek bij het team van Dick Johnson. Will Davison: " Ik ben erg verheugd over het feit hoe het vandaag gegaan is. Meer dan een podium had ik niet verlangen. Gedurende elke sessie ging het steeds beter. Zevende in de kwalificatie, vijfde in de shootout. Derde in de wedstrijd. Het doel was om dit weekend veel te leren maar voor mij was dit al een doomdebuut bij dit team. We gaan nu focussen om het morgen nog beter te doen." Achter Davison volgden Mark Winterbottom(#18 Irwin Tools Holden Commodore ) en Bryce Fullwood(#2 Mobil 1 WAU Holden Commodore)

Fullwood, een redelijk onbeschreven blad, profiteerde van het feit dat de safetycarfase zijn kant uitviel waardoor hij als vijfde wist te eindigen. Voor Jamie Whincup in de Red Bull Holden Commodore was dit niet het geval. De Red Bull Team Holden-rijder verloor in de pitlane achter SVG tijd waardoor er niet meer dan een zevende plek in zat.


2021 Waters
Pole voor Cameron Waters.

Pole voor Cameron Waters
Niet meer dan dreigende wolken boven Bathurst. Pluvius hield zijn poorten gedurende de 40 ronden tellende wedstrijd gesloten. Cameron Waters nam vanaf pole met zijn #6 Monster Energy Mustang direct de leiding terwijl SVG zich vanaf de tweede startrij direct na P2 katapulteerde. Bij de herstart nam SVG direct de leiding gevolgd door Bryce Fullwood. Op het moment dat de safetycar naar binnenkwam bevond Waters zich nog steeds in de pitlane. Naar later bleek met een stuurbekrachtigingsprobleem. Mostert zette in de eindfase, met nieuwe banden, de aanval op SVG in. Maar ondanks het feit dat Mostert eigenlijk sneller dan SVG was, vormde hij totaal geen bedreiging en ging op 1.43 secs. achterstand als tweede over de eindstreep. Shane van Gisbergen: "Wat een fantastische dag voor Red Bull Ampol Racing. Chaz was duidelijk sneller maar ook hoefde nog niet eens te pushen. Wij moeten duidelijk nog wat snelheid vinden. En ook een mooie dag voor mijn nieuwe engineer David Cauchi waarbij we elkaar nog beter moeten leren kennen."

2021 Reynolds
Ondanks een slechte start toch een mooie wedstrijd van David Reynolds.

Een prachtige wedstrijd van David Reynolds bij Kelly Racing overigens. David Reynolds: " Dit was wel de aller slechtste start uit mijn gehele carrière. De motor sloeg bij de start bij af en ik was aan het einde van de eerste ronde zowat allerlaatste. Ik ging vroeg de pits in en wij gingen van onze strategie af door vroeg naar binnen te gaan. Dit beïnvloedt je eindresultaat maar het hielp ons wel track position terug te krijgen en een mooi ritme aan de kop te krijgen. Vervolgens naar binnen en meer brandstof dan gepland waarbij de safetycar overigens ook niet echt hielp natuurlijk. Maar auto was ontzettend goed en ik had een paar mooie duels. De auto was niet snel genoeg. Moet zeker aan de balans gewerkt worden zodat hij gemakkelijker te besturen valt. Het was een verschrikkelijke start maar we slaagden er toch in om negende te worden. Heb er het volste vertrouwen in dat het de goede kant uitgaat.

2021 Davison
Direct podiumresultaat voor Will Davison bij DJR Shell V Power Racing.

Uitslag
1 97 Red Bull Ampol Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 40 ronden
2 25 Mobil 1 Appliances Online Chaz Mostert Holden Commodore ZB 40
3 17 Shell V-Power Racing Team Will Davison Ford Mustang GT 40
4 18 IRWIN Racing Mark Winterbottom Holden Commodore ZB 40
5 2 Mobil 1 Middy's Racing Bryce Fullwood Holden Commodore ZB 40
6 5 Truck Assist Racing Jack Le Brocq Ford Mustang GT 40
7 88 Red Bull Ampol Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 40
8 44 Boost Mobile Racing James Courtney Ford Mustang GT 40
9 26 Penrite Racing David Reynolds Ford Mustang GT 40
10 14 Dunlop Super Dealer Racing Todd Hazelwood Holden Commodore ZB 40
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet