Sportscars

Sportscars: JOTA wint ook laatste race Asian Le Mans Series, titel voor G-Drive (lang)

210220 AsLMS opening

Net als gisteren won het JOTA-duo Sean Gelael en Tom Blomqvist ook de vierde en afsluitende race van de Asian Le Mans Series in Abu Dhabi. In een zinderende slotfase wist Gelael de hevig aandringende Franco Colapinto in de nummer 25-G-Drive-Aurus achter zich te houden en stelde zo de tweede overwinning op rij veilig. Voor het trio in de nummer 26-G-Drive-Aurus, de beide Oostenrijkers René Binder en Ferdinand Habsburg en de Chinees Yifei Ye, was de vierde plaats genoeg voor het winnen van de kampioenstitel in de Asian Le Mans Series en daarmee een startplaats bij de 24 Uur van Le Mans. In de LMP3-klasse was het volledige podium in de slotrace voor United Autosports, met Manuel Maldonado, Rory Penttinen en Wayne Boyd als klassewinnaars. De GT-klassezege ging naar de Kessel Racing by Car Guy-Ferrari met Takeshi Kimura, Côme Ledogar en Mikkel Jensen. Nicky Catsburg reed een geweldige stint, maar mede vanwege de mindere snelheid van zijn teamgenoten werd de Walkenhorst-BMW uiteindelijk elfde in de klasse. De titel in de GT-klasse was voor het Herberth Motorsport-Porsche-trio Robert en Alfred Renauer en Ralf Bohn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

René Binder startte in de nummer 26-G-Drive-Aurus vanaf de pole-position en leidde in de beginfase, maar al snel was er de eerste neutralisatie, korte tijd later gevolgd door een lange safety-car-interventie na een crash van de beide AF Corse-Ferrari's. De meeste teams gebruikten die safety-car voor hun eerste stops, waarbij Binder de leiding verloor aan Gelael en ook de andere G-Drive-Aurus voor zich moest dulden. In het tweede uur ging Gelael in de rondte na contact met een Aston Martin, waarop Rui Pinto in de nummer 25-G-Drive-Aurus de leiding kon overnemen. Een drive-through voor te snel rijden in de pitstraat was de reden dat G-Drive de koppositie weer verloor aan JOTA, dat vervolgens met Gelael de overwinning naar huis reed. Dankzij een sterk slotakkoord eindigde Franco Colapinto in de nummer 25-G-Drive-Aurus op slechts 0,4 seconden als tweede. De Phoenix-Oreca met Matthias Kaiser, Simon Trummer en Kelvin van der Linde werd als derde geklasseerd, voor de andere G-Drive-Aurus, waarmee René Binder, Ferdinand Habsburg en Yifei Ye de kampioenstitel behaalden.

In een uitzonderlijk sterke teamprestatie bezette United Autosports het volledige podium in de LMP3-klasse, een fraaie genoegdoening na de technische problemen van gisteren. De klassezege was voor Manuel Maldonado, Wayne Boyd en Rory Penttinen in de nummer 23-United-Ligier. Boyd had bij het vallen van de finishvlag vier seconden voorsprong op Duncan Tappy, die samen met James Mcguire en Andrew Bentley in de nummer 3-Ligier als tweede geklasseerd werd. John Loggie, Robert Wheldon en Andrew Meyrick eindidgen met de nummer 2-auto als derde, nadat Meyrick in de laatste stint Colin Noble in de Nielsen-Ligier passeerde.

In de GT-klasse had het GPX-Porsche-team, winnaar van de twee meest recente races, al snel te maken met schade na een aanrijding. De extra stop die daardoor nodig was, leverde tijdverlies op dat het team gedurende de rest van de race niet meer kon goedmaken. In de beginfase voerde Nicky Catsburg dankzij een sterk optreden de klasse aan, maar dit team kon de positie niet vasthouden, omdat de andere twee rijders daarvoor simpelweg de snelheid misten. Zo sloten Catsburg en zijn teamgenoten de race als elfde in de klasse af. Catsburg zei: "Helaas waren er erg veel safety-cars en 'full-course yellows', waardoor we het volledige potentieel niet konden gebruiken", verklaarde Catsburg. "Toch heb ik een mooie voorsprong kunnen opbouwen, ik geloof 50 seconden ten opzichte van de auto op de tweede plaats. Maar ja, daarna moesten mijn zilveren rijder John Miller en mijn bronzen rijder Chandler Hull het opnemen tegen de zilveren en de pro's in de andere auto's, dus uiteindelijk hebben we in het tweede deel van de race teveel tijd verloren. Ik heb het wel erg naar mijn zin gehad, de auto was echt top! Nu ga ik naar Sebring, waar ik komende woensdag een test heb, en dan eindelijk weer naar huis, want dan ben ik drie weken op pad geweest. En dan weer klaarmaken voor de race in Sebring!"

De winst in de GT-klasse in de slotrace ging naar de Kessel Racin by Car Guy-Ferrari met Mikkel Jensen, Côme Ledogar en Takeshi Kimura, nadat Jensen in de slotstint voldoende voorsprong had opgebouwd om ook na de laatste tankstop nog de leiding te kunnen behouden. De tweede plaats was voor de Inception-Optimum-McLaren van Brendan Iribe, Ollie Milroy en Ben Barnicoat. Weliswaar moest Barnicoat in de slotfase op gezag van de wedstrijdleiding nog een keer van positie wisselen met Robert Renauer in de Herberth-Porsche, maar vervolgens pakte hij snel de verloren plek weer terug, ditmaal zonder gevolgen, en kwam als tweede over de eindstreep. Renauer wist dat hij aan de vijfde plaats genoeg had om de titel veilig te stellen en nam in de slotfase geen risico's meer, zodat de Rinaldi-Ferrari met Davide Rigon, David Perel en Rino Mastronardi de laatste podiumplaats behaalde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet