Sportscars

Sportscars: Blomqvist/Gelael bezorgen JOTA winst in Abu Dhabi

210219 AsLMS R3 Finish JOTA
Sean Gelael brengt de winnende JOTA-Oreca over de eindstreep

Na twee overwinningen van G-Drive, afgelopen weekeinde op het Dubai Autodrome, was het nu JOTA Sport dat met coureurs Tom Blomqvist en Sean Gelael aan de haal ging met de zege in de derde en voorlaatste wedstrijd van de Asian Le Mans Series, een vier-uursrace verreden op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Het duo, waarvan Gelael de meeste rijtijd voor zijn rekening nam, had aan de finish ruim twee minuten voorsprong op René Binder, Ferdinand Habsburg en Yifei Ye in de G-Drive-Oreca, de winnaars van de eerste twee races. In LMP3 ging de winst naar Colin Noble en Tony Wells in de Ligier JS P217-Nissan van Nielsen Racing, terwijl in de GT-klasse weer een Porsche won, ondanks de tweede aanpassing van de BoP in vijf dagen. Net als afgelopen zondag won GPX Racing met de 911 GT3 R, bestuurd door Julien Andlauer, Axcil Jefferies en Alain Ferté.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Blomqvist moest achteraan de LMP2-klasse starten, omdat hij in de trainingen geen enkele ronde gereden had, nadat hij eerder in de week bij een test van de baan was geraakt en de auto na reparatie alleen door Gelael bestuurd werd – die het feestje tenslotte financiert. Blomqvist reed in de race ook alleen de eerste stint, waarin hij snel opklom en vervolgens de auto aan Gelael gaf. Die maakte, anders dan vorige week in Dubai, geen fouten, profiteerde ook van een goede pitstopstrategie tijdens de tweede full-course yellow, streed voor wat hij waard was met de snellere van de beide G-Drive-combinaties en kwam zo als winnaar over de eindstreep. Met hun tweede plaats, ondanks een excursie voor Ye en een tijdstraf bij de laatste pitstop, behouden G-Drive-rijders Ye, Habsburg en Binder wel de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. De andere G-Drive-Aurus van Rui Andrade, Franco Colapinto en John Falb, die vanaf de pole-position startte, werd als derde geklasseerd.

210219 AsLMS R3 LMP3 win
Nielsen Racing behaalde de eerste en tweede plaats in de LMP3-klasse

In de LMP3-klasse was de Dubai-winnende United-Ligier al snel uit de wedstrijd vanwege een technisch defect, vermoedelijk een niet-werkende dynamo. Vervolgens voerde de Ligier van RLR M-Sport lange tijd de klasse aan, maar een 'stop and go' vanwege een aanrijding met de nummer 34-Walkenhorst-BMW deed de winstkansen van het team geen goed. Zo ging de overwinning uiteindelijk naar Tony Wells en Colin Noble met de Nielsen Racing-Ligier, voor Matt Bell en Rodrigo Sales in de andere Ligier van het team, die het dubbele succes voor Nielsen Racing completeerden. De derde plaats was voor de nog resterende United-Liggier van James Mcguire, Duncan Tappy en Andrew Bentley.

210219 AsLMS R3 GPX
Tweede zege op rij in de GT-klasse voor de GPX-Porsche

In de GT-klasse hadden de Porsches voorafgaand aan de derde race een verhoging van het minimumgewicht met 15 kilogram opgelegd gekregen, nadat vorige week tussen de beide races in Dubai het gewicht ook al met 25 kilogram was verhoogd. Niettemin bezetten twee 911's ook ditmaal de eerste twee plaatsen, met de tweede opeenvolgende zege voor GPX Racing met rijders Julien Andlauer, Axcil Jefferies en Alain Ferté, en de tweede plaats voor de nummer 99-Herberth Motorsport-Porsche van Robert en Alfred Renauer en Ralf Bohn. De pitstopstrategieën van de diverse teams speelden een belangrijke rol in de uitkomst van de strijd om de klassezege. Het Garage 59-Aston Martin-team reed met zijn beide auto's in de eerste twee uur lange tijd vooraan, maar uiteindelijk bleken de auto's die tijdens de tweede neutralisatie hun pitstop hadden gemaakt, in het voordeel. Aanvankelijk leek TF Sport met de Aston Martin de beste papieren in handen te hebben, maar een aanrijding van TF-rijder Tom Canning met Tim Kohmann in de Kessel-Ferrari was de aanleiding voor nog een neutralisatie in het laatste uur, waarvan meerdere teams gebruik maakten voor een laatste stop en Andlauer in de GPX-Porsche de leiding in handen kreeg. Daarop reed de Franse Porsche-fabrieksrijder de zege naar huis, gevolgd door de Herberth-Porsche. Tot vijf minuten voor het einde reed de HubAuto Racing-Mercedes met Raffaele Marciello op de derde plaats, maar een late tijdstraf wierp het Taiwanese team terug. Zo eindigde de Formula Racing-Ferrari met Nicklas Nielsen, Johnny Laursen en Alessio Rovera als derde.

Voor Nicky Catsburg en zijn teamgenoten in de Walkenhorst-BMW was er wederom geen succes weggelegd. "Een dramatische race", zei Catsburg. "Ik zou de eerste twee uur doen, ik ben van P9 naar P4 gereden, maar toen was er in de vierde ronde contact met een 'gentleman driver' in een LMP3, gespind, weer achteraan moeten beginnen en toen moest ik door het hele veld van amateurs heen, dat was echt een drama. Echt lastig, je weet nooit wat ze gaan doen, er was meerdere malen contact, dus de auto was een beetje een puinhoop. Toch na twee stints de auto nog op P3 teruggebracht, toen hebben mijn teamgenoten het afgemaakt, maar die moesten strijden tegen de pro's in de andere auto's, dus we zijn uiteindelijk naar P14 teruggezakt helaas. Maar morgen nog een kans!" Morgen wordt de vierde en afsluitende race van de Asian Le Mans Series verreden van 16.10 tot 20.10 uur lokale tijd, 13.10 uur tot 17.10 uur in Nederland, live te volgen via www.asianlemansseries.com.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet