Sportscars

Sportscars: Winst WTR-Acura na drama Van der Zande in slotfase, Rolexen na klassezeges voor Catsburg en Dontje (lang)

210131 Finish Victory Lane
Opnieuw Daytona-winst voor Wayne Taylor Racing, nu met Acura

Voor het derde jaar op rij en voor de vierde keer in vijf jaar heeft Wayne Taylor Racing de Rolex 24 At Daytona gewonnen. In een zinderende slotfase leek Renger van der Zande in de Ganassi-Cadillac het Filipe Albuquerque in de WTR-Acura heel moeilijk te gaan maken, maar een lekke rechter achterband met iets meer dan zeven minuten te gaan maakte voor Van der Zande een einde aan de droom van zijn derde achtereenvolgende zege in Daytona. Naast Albuquerque vierden Ricky Taylor, Alexander Rossi en Helio Castroneves de eerste zege voor Acura in Daytona. In de beide GT-klassen waren er wel Nederlandse winnaars: in GTLM zegevierde Nicky Catsburg samen met António García en Jordan Taylor in de nummer 3-Corvette, in GTD was de winst voor Indy Dontje, Russell Ward, Philip Ellis en Maro Engel in de Winward-Mercedes-AMG, een grandioos succes bij het eerste optreden van het team in de hoogste IMSA-serie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rolex/Jensen Larson, PR

210131 finish puncture
Drama met zeven minuten te gaan: lekke rechter achterband voor Renger van der Zande

Dat de Ganassi-Chevrolet tot de snelste auto in het veld behoorde, daarover bestond weinig twijfel, al had Renger van der Zande eerder vandaag in gesprek met AUTOSPORT.NL al aangegeven, dat de Acura's in vergelijking met gisteren wel de nodige snelheid hadden gevonden. Zo'n vijf uur voor het einde was er voor het Ganassi-team een 'drive-through penalty', omdat bij Kevin Magnussen tijdens een pitstop de wielen al draaiden, terwijl de auto in de pits nog op zijn pneumatische kriks stond, wat volgens het reglement verboden is. Vervolgens kreeg Scott Dixon met iets minder dan tweeënhalf uur te gaan een klapband rechts achter, waardoor Renger van der Zande, die even daarna instapte voor het laatste gedeelte van de race, het nodige terrein moest goedmaken. De strijd leek te gaan tussen Kobayashi in de nummer 48-Ally-Cadillac en Van der Zande in de nummer 01-Ganassi-Cadillac.

Met nog 34 minuten te gaan kwamen beide binnen voor hun laatste stop, waarbij Van der Zande voor de Japanner weer de baan op kwam. Twee minuten later stopte Albuquerque in de WTR-Acura, waarbij slechts twee banden gewisseld werden, tegen vier bij Van der Zande en Kobayashi. Zo kwam Albuquerque voor Van der Zande weer de baan op, maar onze landgenoot reed snel het gat naar de Portugees dicht. Een kwartier voor het einde reden ze al zij-aan-zij, waarmee zich een geweldige finale leek aan te dienen. Dat mocht echter niet zo zijn, want iets meer dan acht minuten voor het einde klapte opnieuw de rechter achterband van de Ganassi-Cadillac, waarmee alle kansen van het team verkeken waren.

210131 finish winner finish
Filipe Albuquerque komt als winnaar van de 59e Rolex 24 At Daytona over de finish

Vervolgens reed Albuquerque zonder problemen de overwinning naar huis, de derde Daytona-zege op rij voor Wayne Taylor Racing en de eerste voor Acura, want het winnen van de klassieker in Florida was het team van Roger Penske de afgelopen drie jaar niet gelukt. Voor de Portugees was het zijn tweede zege na 2018, zijn teamgenoten Rossi en Castroneves behaalden hun eerste overwinning in de Rolex 24 At Daytona, Ricky Taylor won eerder in 2017. Een sterk rijdende Kobayashi veroverde zes minuten voor het einde nog de tweede plaats door Harry Tincknell in de Mazda te passeren. Zo eindigden Kobayashi, Jimmie Johnson, Simon Pagenaud en Mike Rockenfeller met de Ally-Cadillac op de tweede plaats, voor de Mazda van Oliver Jarvis, Jonathan Bomarito en Harry Tincknell.

210131 Finish Tower
Tower Motorsports won de LMP2-klasse

In LMP2 viel de beslissing in de strijd om de zege ook pas in de slotfase, toen met nog zes minuten te gaan de nummer 8-Tower Motorsport-Oreca van John Farano, Gabriel Aubry, Tim Buret en Matthieu Vaxivière nog een keer naar binnen moest. Daarmee kwam de nummer 18-Oreca van Era Motorsport met Paul-Loup Chatin, Ryan Dalziel, Kyle Tilley en Dwight Merrimen aan de leiding en won zo de klasse. Tower Motorsport eindigde op de tweede plaats, gevolgd door de enige resterende van de twee DragonSpeed-Oreca's met rijders Fabian Schiller, Christopher Mies, Devlin DeFrancesco en Eric Lux.

210131 Finish Riley
De 'andere' Riley-Ligier won de LMP3-première in de Rolex 24 At Daytona

De LMP3-klasse, die dit jaar voor het eerst deel uitmaakte van het veld bij de Rolex 24 At Daytona, resulteerde in een overwinning voor Riley Motorsports met Gar Robinson, Scott Andrews, Oliver Askew en Spencer Pigot. Het kwartet kende een probleemloze race en het team nam geen enkel risico. Zo werden de remmen zelfs twee- in plaats van eenmaal gewisseld. Op drie ronden eindigden Lance Willlsey, João Barbosa, Wayne Boyd en Yann Clairay met de Sean Creach Motorsport-Ligier op de tweede plaats, de derde positie was voor Mühlner Motorsports met Moritz Kranz, Laurents Hörr, Kenton Koch en Stevan McAleer in de Duqueine op zeven ronden. Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten Austin McCusker, Jim Cox en Dylan Murry grepen uiteindelijk naast het podium en eindigden als vierde.

210131 Finish Corvette
Het bleef 'close' tussen de beide Corvettes, maar de gele nummer 3 won de klasse

Catsburg laatste GTLM-winnaar, Garciá positief getest op corona
Corvette-rijders António Gárcia, Jordan Taylor en Nicky Catsburg gaan de boeken in als de laatste GLTM-winnaars in de Rolex 24 At Daytona, want volgend jaar maakt deze klasse in het IMSA-kampioenschap plaats voor de GTD-Pro-categorie, zoals afgelopen week werd aangekondigd. Hier was het Taylor die de laatste rijbeurt voor zijn rekening nam en met 36 minuten te gaan Tommy Milner in de nummer 4-Corvette passeerde. Daarmee was de strijd om de zege in de klasse beslist, want de Risi-Ferrari, die op dat moment nog daarvoor reed, moest nog een keer de pits in voor brandstof. Uiteindelijk reed Taylor met een voorsprong van 3,519 seconden op Milner als klassewinnaar over de eindstreep. In de tweede helft van de race reden Taylor en Catsburg met z'n tweeën, want zoals Corvette direct na de finish bevestigde, was António García in de aanloop naar zijn vertrek vanuit Daytona positief getest op Covid-19. In overleg met IMSA en de bevoegde functionarissen werd García direct uit de race teruggetrokken en nam hij ook na de wedstrijd niet meer deel aan de officiële festiviteiten. Achter de beide Corvettes eindigde de BMW van John Edwards, jesse Krohn, Augusto Farfus en Marco Wittmann op de derde plaats.

210131 Finish Winward
GTD-winst voor het Winward-Mercedes-team met Indy Dontje

In de GTD-klasse reed de Winward-Mercedes van Indy Dontje, Russell Ward, Philip Ellis en Maro Engel gedurende vrijwel de hele tweede helft van de race aan de leiding, al was er wel een urenlange strijd met de AF Corse-Ferrari. Die liep na een aanrijding echter schade op en eindigde op twee ronden achterstand, terwijl het Mercedes-kwartet zonder problemen de race uitreed en op 16 seconden voor de SunEnergy1-Mercedes van Kenny Habul, Raffaele Marciello, Michael Grénier en Luca Stolz eindigde. Een mooi dubbel succes voor Mercedes-AMG en een glansrijke overwinning voor Winward Racing bij het eerste optreden van het team op het hoogste niveau van de IMSA-competitie, nadat de renstal de afgelopen jaren al in de Michelin Pilot Challenge actief was. Met Indy Dontje wint bovendien voor de derde keer in vier jaar een Nederlandse rijder de GTD-klasse, na de successen van Rik Breukers met de GRT-Lamborghini in 2018 en 2019. Ditmaal vielen de beide GRT-Lamborghini's uit, maar de Huracán van Paul Miller Racing, vorig jaar klassewinnaar, eindigde ditmaal met Brian Sellers, Madison Snow, Corey Lewis en Andrea Caldarelli op de derde plaats, voor de best geklasseerde Porsche, de Wright Motorsports-911 van Trent Hindman, Patrick Long, Jan Heylen en Klaus Bachler.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet