Sportscars

Sportscars: Van der Zande en Dontje leiden na twee derde in Daytona, ook Catsburg met prima kansen, Bleekemolen streeft naar podium

210131 race 16 Zande
Van der Zande en teamgenoten rijden na twee derde van de race aan de leiding

Op twee derde van de race in Daytona rijden er twee Nederlanders aan de leiding in hun klasse en heeft ook de derde landgenoot nog steeds uitstekende kansen op succes in de Amerikaanse klassieker. Renger van der Zande zit na 16 uur achter het stuur van de nummer 01-Ganassi-Cadillac DPi en leidt de race, terwijl de Winward Racing-Mercedes met Indy Dontje de leiding in de GTD-klasse in handen heeft. De nummer 3-Corvette van Nicky Catsburg rijdt op de tweede plaats in de GTLM-klasse, waar de verschillen nog steeds minimaal zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Het daglicht is teruggekeerd op Daytona International Speedway, terwijl de zon verwoede pogingen doet om het vrij dichte wolkendek te doorbreken. In de DPi-klasse blijft het spannend, met nog steeds de eerste vijf auto's in dezelfde ronde en in totaal slechts 25 seconden uiteen na 16 ronden racen. De nummer 01-Ganassi-Cadillac DPi van Renger van der Zande, Kevin Magnussen en Scott Dixon rijdt na 16 uur met 536 ronden aan de leiding, met Van der Zande achter het stuur. Aan het eind van het 15e uur was er een spannend moment, toen Kami Kobayashi in de Ally Racing-Cadillac een aanval op Van der Zande plaatste in de strijd om de leiding, maar daarbij een botsing niet kon voorkomen en vervolgens zelf in de rondte ging, waarop hij terugviel naar de vijfde plaats. Op de tweede positie achter Van der Zande rijdt de WTR-Acura van Ricky Taylor, Filipe Albuquerque, Alexander Rossi en Helio Castroneves, de Meyer-Shank-Acura met Dane Cameron, Olivier Pla, Juan Pablo Montoya en AJ Allmendinger rijdt op de derde plaats.

In LMP2 is de Cetillar-Dallara ver teruggevallen als gevolg van technische problemen, waardoor de auto "achter de muur" moest. Daarmee rijdt de Tower Motorsport-Oreca van John Farano, Gabriel Aubry, Tim Buret en Matthieu Vaxivière aan de leiding met een ronde voorsprong op de Era-Oreca van Paul-Loup Chatin, Ryan Dalziel, Kyle Tilley en Dwight Merriman en de nog resterende DragonSpeed-Oreca van Christopher Mies, Eric Lux, Devlin DeFrancesco en Fabian Schiller.

210131 Race 16 Bleekemolen
"Ik ga er nog eens voor zitten", aldus Bleekemolen voor een driedubbele stint

De Riley-Ligier van Gar Robinson, Scott Andrews, Oliver Askew en Spencer Pigot blijft op kop in LMP3, vijf ronden voor de Sean Creech-Ligier van Lance Willsey, João Barbosa, Wayne Boyd en Yann Clairay en zes ronden voor de Mühlner-Duqueine met Moritz Kranz, Laurents Hörr, Kenton Koch en Stevan McAleer. De andere Riley-Ligier met Jeroen Bleekemolen heeft nog steeds twaalf ronden achterstand. "Ik heb nog twee keer een 'triple' voor de boeg", meldde Jeroen Bleekemolen met de helm al op, net voordat hij zou instappen. "Nu dus een 'triple', dan even pauze en dan nog een 'triple' aan het eind. Eigenlijk gaat alles prima, we hebben de remmen moeten vervangen tijdens de verplichte lange stop. We hebben nog wel kans op een podiumplaats, we liggen niet zo ver achter, dus het wordt trappen, trappen, trappen! Ik ga er even voor zitten, ik ga er echt voor, een podium zou mooi zijn!"

210131 Race 16 Catsburg
De Corvette met Nicky Catsburg rijdt nog steeds op de tweede plaats in GTLM

In GTLM rijden de beide fabrieks-Corvettes en de nummer 25-BMW binnen een seconde. De nummer 3-Corvette met Nicky Catsburg rijdt op de tweede plaats. "Het gaat goed, maar zoals altijd is het enorm spannend in GTLM", aldus Catsburg. "De auto voelt goed, ik heb het idee dat de nummer 4-Corvette net iets sneller is dan die van ons, ik heb moeite om ze bij te houden, maar over het algemeen gaat het zonder problemen. Het plan is nog steeds gewoon gestaag doorrijden en dan op het eind moeten we echt voor de overwinning gaan!"

De GRT-Grasser-Lamborghini met Steijn Schothorst is definitief uit de race als gevolg van motor- en elektronicaproblemen. Daarentegen rijdt de andere Nederlander in de GTD-klasse, Indy Dontje, samen met zijn teamgenoten in de Winward-Mercedes, aan de leiding in de klasse, op 16 seconden voor de AF Corse-Ferrari en op een ronde voor de SunEnergy1-Mercedes.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet