Sportscars

Sportscars: Nederlandse LMP2-rijders uit de strijd, drie Nederlandse rijders met goede uitzichten halverwege Rolex 24 At Daytona

210131 Race opening

Twee LMP2's met Nederlandse inbreng, die van Racing Team Nederland en de DragonSpeed-auto met Rinus Veekay, zijn halverwege de Rolex 24 At Daytona al uit de wedstrijd, terwijl de LMP3 met Jeroen Bleekemolen veel achterstand heeft opgelopen vanwege weggevallen benzinedruk. In de andere klassen strijden Nederlanders na twaalf uur echter volop mee aan de kop van het veld: Renger van der Zande en zijn teamgenoten rijden in de Ganassi-Cadillac constant in de top drie algemeen, de beide Corvettes rijden op de eerste twee plaatsen in GTLM, inclusief Nicky Catsburg, terwijl Indy Dontje met zijn teamgenoten in de Winward-Mercedes na twaalf uur de leiding in de GTD-klasse in handen heeft.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rolex/Jensen Larson, IMSA, PR

Om 15.40 uur lokale tijd werd het veld losgelaten voor de 59e editie van de Rolex 24 At Daytona, waarbij ondanks de situatie opmerkelijk veel bezoekers aanwezig zijn. Weliswaar is er geen 'infield camping' en is de toegang tot de pits en de 'garage area' beperkt, maar het wordt weer eens duidelijk dat men de zaken in Amerika duidelijk anders aanpakt dan bij ons... Hoe dan ook, het goede nieuws is dat er geracet wordt, en daar gaat het allemaal om.

210131 Race start
Start van de 59e Rolex 24 At Daytona

In de DPi-klasse zijn na twaalf uur de nummer 10-Wayne Taylor Racing-Acura (Ricky Taylor/Filipe Albuquerque/Alexander Rossi/Helio Castroneves), de nummer 48-Ally-Cadillac (Jimmie Johnson/Kamui Kobayashi/Simon Pagenaud/Mike Rockenfeller) en de nummer 01-Ganassi-Cadillac (Renger van der Zande/Scott Dixon/Marcus Ericsson/Kevin Magnussen) de auto's die nog in dezelfde ronde rijden en het tempo aan de kop van het veld bepalen. Als altijd zijn de verschillen echter klein. Dat kan niet worden gezegd van de nummer 5-JDC-Miller Motorsports-Cadilllac (Tristan Vautier/Sébastien Bourdais/Loïc Duval), die in de eerste tien uur lange tijd aan de leiding reed. Vautier kwam in botsing met Jan Heylen in de Wright Motorsport-Porsche uit de GTD-klasse, wat voor flinke schade aan de Cadillac DPi zorgde. Inmiddels heeft het team al zo'n 50 ronden achterstand en de vraag is of we de Mustang Sampling-auto nog terugzien.

210131 Race Ganassi
De Ganassi-Cadillac met Renger van der Zande rijdt mooi voorin mee

In de LMP2-klasse was de race al snel over voor de nummer 81-DragonSpeed-Oreca, waarmee ook Rinus Veekay in actie had moeten komen. Na 53 ronden crashte de auto in de eerste bocht, wat na zo'n anderhalf uur de tweede neutralisatie in de race betekende en de eerste officiële uitval van de wedstrijd. Na een lange 'yellow' – altijd in de IMSA-competitie wanneer voor alle klassen afzonderlijk de procedure met het openen van de pitstraat en de 'wave bys' moet worden doorlopen – werd de race weer vrijgegeven, maar al na acht minuten was er de volgende neutralisatie.

210131 Race RTN
Frits van Eerd van de baan bij de 'Busstop'

Ditmaal was het Frits van Eerd, bij de herstart nog keurig op de derde positie in de klasse, die bij de 'Busstop' in de bandenstapels was beland. De rijder zelf was ongedeerd, hoewel hij volgens protocol wel even voor controle naar het medisch centrum moest, de auto werd op de 'flat bed' teruggebracht naar de paddock. Daar werd gerepareerd, waarna Giedo van der Garde nog een aantal ronden reed, maar al snel werd duidelijk dat de opgelopen schade te groot was om de race te kunnen voortzetten. "Super jammer, want we hadden de hele week wel de snelheid om het podium te kunnen halen", zei teammanager Mark Koense. "Ook in de race verliep het goed: Frits had een goede start, maar hij is van de baan gegaan, vermoedelijk op olie van de nummer 20, die van alles op de baan lekte. Na de crash is bij het terugschakelen de bak stuk gegaan en dat gaf zoveel schade dat het repareren daarvan teveel tijd zou kosten. Echt jammer, het team en de rijders hebben een top job gedaan. Maar goed, that's racing. We gaan nu op naar Portimão, maar we hopen zeker hier terug te komen in Daytona, want we hebben hier een fijne week gehad!"

210131 Race Cetilar
De Cetilar-Dallara leidt halverwege in de LMP2-klasse

De genoemde nummer 20, de Oreca van het Deense High Class Racing met onder anderen oud-F1-coureur Robert Kubica en DTM-rijder Ferdinand Habsburg in de bezetting, was ook een officiële uitvaller met een defecte versnellingsbak. In de klasse rijdt de Cetilar-Dallara (Andrea Belicchi/Giorgio Sernagiotto/Roberto Lacorte/Antonio Fuoco) aan de leiding, voor de Oreca's van Tower Motorsport (John Farano/Gabriel Aubry/Tim Buret/Matthieu Vaxivière) en de nummer 82-DragonSpeed (Fabian Schiller/Christopher Mies/Devlin DeFrancesco/Eric Lux).

In de LMP3-klasse was de nummer 91-Riley-Ligier met ondermeer Jeroen Bleekemolen de eerste auto die problemen kende. "We hadden een chronisch probleem: de benzinedruk viel weg", meldde Bleekemolen. "Dat heeft ons een rondje of 13 gekost, denk ik. We hebben het wel kunnen repareren, de auto is nu oké, maar 13 ronden is moeilijk in te halen. Ik heb hier wel eens tien ronden achter gelegen en die heb ik bijna goed kunnen maken, toen lag ik nog maar één rondje achter bij de finish, maar 13 is net teveel, denk ik. Maar goed, we geven niet op, als de auto gaat, dan is hij snel, dat weten we. We zijn de hele week de snelste. Dus wie weet, misschien hebben de anderen ook nog problemen. LMP3 is gewoon nog een heel onbetrouwbare auto voor zo'n lange race. Er is nog heel lang te gaan, dus er zullen best nog de nodige dingen gebeuren, maar ze zullen wel niet allemaal stuk gaan. Nou ja, we gaan lekker door en zien waar we uitkomen." In deze klasse leidt de andere Riley-Ligier (Gar Robinson/Scott Andrews/Oliver Askew/Spencer Pigot), drie ronden voor de Mühlner-Duqueine (Moritz Kranz/Laurents Hörr/Kenton Koch/Stevan McAleer).

210131 Race Catsburg
De nummer 3-Covette met Nicky Catsburg rijdt op de tweede plaats in GTLM

In GTLM was de WeatherTech-Porsche al bij de start beroofd van zijn kansen: Bruno Spengler in de nummer 25-BMW zat duidelijk niet op te letten, ging te vroeg op het gas en raakte daarop de achterkant van de Porsche met Kévin Estre achter het stuur, die vervolgens de Risi-Ferrari raakte. De schade aan de Porsche was het grootst, inclusief de complete achterpartij met diffusor, die er onderweg vanaf viel. Reparatie in de paddock duurde twaalf ronden. De andere GTLM's rijden relatief probleemloos, met de nummer 4-Corvette van Tommy Milner, Nick Tandy en Alexander Sims aan de leiding, voor de nummer 3 van António García, Jordan Taylor en Nicky Catsburg. "Mijn eerste dubbele stint zit erop", berichtte Nicky Catsburg na zo'n zeven uur in de race. "Het ging goed, we lagen P1 en P2 met de beide Corvettes. Geen fouten gemaakt, geen gekke dingen in het verkeer, heel erg tevreden. In de eerste stint was de auto niet optimaal, in de tweede stint hebben we een kleine aanpassing gedaan, die goed uitpakte. We moeten het nu gewoon volhouden: geen fouten maken, aan de leiding blijven en dan kijken waar we zijn aan het eind van de race."

210131 Race Dontje
De Winward-Mercedes met Indy Dontje leidt de GTD-klasse

In GTD vielen de beide GRT-Grasser-Lamborghini's terug met technische problemen. Ook de Winward-Mercedes van Indy Dontje bleef niet geheel gevrijwaard. "Ik heb wel enorm veel lol gehad in de auto, enorm naar mijn zin", zei Dontje na zijn eerste rijbeurt van een uur of vier. "Russell deed de start, daarna stapte ik in. Een heel goed gevoel in de auto, zelfs op kop gereden in de klasse, vervolgens ging Russell weer in de auto, maar die kreeg helaas een langzaam leeglopende linker voorband, dus daarmee vielen we wat terug. Vervolgens kon ik hem weer terugrijden naar een top-drie-klassering. De auto gaat goed, we hebben geen echte problemen, behalve dat de 'pedal box' vast zit, dus ik zit met mijn benen vrij kort op de pedalen, wat soms voor een beetje vervelende situaties zorgt, maar het is te doen." De Winward-Mercedes, waarin naast Dontje ook Russell Ward, Phillip Elis en Maro Enel rijden, leidt halverwege, voor de AF Corse-Ferrari (Nicklas Nielsen/Daniel Serra/Matteo Cressoni/Simon Mann) en de nummer 75-SunEnergy1-Mercedes (Kenny Habul/Mikael Grénier/Raffaele Marciello/Luca Stolz).
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet