Sportscars

Sportscars: Nederlanders starten goed op trainingsdag in Daytona

210129 IMSA training Zande
Renger van der Zande reed zowel in de eerste als in de derde training de snelste tijd

Zeker in de DPi- en de LMP3-klasse zijn de Nederlandse rijders goed begonnen aan het raceweekeinde in Daytona. Renger van der Zande eindigde met de Cadillac-DPi van Chip Ganassi Racing zowel in de eerste als in de derde vrije training bovenaan en sloot met zijn tijd van 1:34,146 minuten in de avondtraining de dag als snelste af. Ook Jeroen Bleekemolen was met de Riley-Ligier LMP3 in de eerste en de derde training de snelste rijder in zijn klasse. Rinus Veekay en Racing Team Nederland waren ook voorin te vinden in LMP2, evenals het Corvette-team met Nicky Catsburg in GTLM. In GTD eindigde de GRT-Grasser-Lamborghini, waarmee ook Steijn Schothorst rijdt, in twee van de drie trainingen bovenaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR

Van der Zande begon de dag al goed met de snelste tijd van 1:34,649 minuten in de eerste training, slechts acht honderdste van een seconde voor Mike Conway in de Whelen Engineering-Cadillac. Binnen twee tienden eindigden er drie Oreca's bovenaan in de LMP2-klasse, aangevoerd door Nicolas Lapierre in de PR1/Mathiasen Motorsport-auto. De DragonSpeed-Oreca, waarin ook Rinus Veekay rijdt, eindigde in handen van Ben Hanley op de tweede plaats in de klasse, gevolgd door de auto van Racing Team Nederland, waar Job van Uitert de bepalende tijd reed. In LMP3 eindigde Jeroen Bleekemolen bovenaan in de Riley-Ligier, Tommy Milner reed de snelste GTLM-tijd in de nummer 4-Corvette. Billy Johnson was het snelst in de GTD-klasse met de Mercedes-AMG GT3 van Alegra Motorsports.

210129 Daytona training RTN
Racing Team Nederland rijdt ook goed voorin mee

De tweede vrije training resulteerde in de snelste tijd voor AJ Allmendinger, die voor het eerst deze maand in Daytona een Acura-DPi bovenaan de tijdenlijst zette. De oud-NASCAR-rijder kwam met de auto van Meyer Shank Racing tot een tijd van 1:34,287 minuten en was daarmee ruim twee tienden sneller dan Kamui Kobayashi in de Ally-Cadillac. Vier honderdste daarachter volgde de Ganassi-Cadillac, waarin Scott Dixon de tijd liet noteren. In LMP2 eindigde de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca bovenaan dankzij Mikkel Jensen, met de vierde tijd voor Racing Team Nederland, gereden door Giedo van der Garde. Snelste LMP3 was de Riley-Ligier in handen van Dave Murry, terwijl Gianmaria Bruni de WeatherTech-Porsche bovenaan in GTLM zette, voor James Calado in de Risi-Ferrari. In GTD reed Mirko Bortolotti in de nummer 111-GRT-Lamborghini de snelste tijd, gevolgd door drie van de vier Porsche 911's.

In de avondtraining ging het er voor veel teams in de LMP2-, LMP3- en GTD-klasse vooral om, de 'zilver'- en 'brons'-rijders hun verplichte ronden in het donker te laten rijden, zodat ze zaterdag en zondag tijdens de race in ieder geval weten hoe de baan er uitziet als er geen daglicht is. Omdat de race dit jaar twee uur later start dan in andere jaren (om 15.40 uur lokale tijd, 21.40 uur in Nederland), wordt er in verhouding een groter deel van de wedstrijd in de duisternis gereden.

210129 Imsa Training Jeroen
Ook Jeroen Bleekemolen in LMP3 eindigde in de eerste en derde sessie bovenaan

Renger van der Zande reed in de slotfase van de sessie een tijd van 1:34,146 minuten en verbeterde daarmee de eerder door zijn teamgenoot Scott Dixon in de Ganassi-Cadillac gereden tijd. Zo sloot Van der Zande ook deze sessie als snelste af. De tijden van de zes geklasseerde DPi's lagen binnen 0,82 seconden. Alleen de Mazda legde slechts een installatieronde af, nadat het team hier een nieuwe motor had ingebouwd. In LMP2 was Mikkel Jensen in de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca wederom de snelste, terwijl de auto van Racing Team Nederland als vierde geklasseerd werd. Hier was het Charles Milesi die de bepalende tijd op zijn naam schreef. Jeroen Bleekemolen eindigde met de Riley-Ligier eens te meer bovenaan in LMP3, terwijl ook in GTD een auto met Nederlandse inbreng op de eerste plaats geklasseerd werd, wederom de nummer 111-GRT-Lamborghini, waarmee Marco Mapelli de snelste tijd reed. De beste tijd in GTLM kwam op naam van Nick Tandy in de nummer 4-Corvette, die zes honderdste sneller was dan merkgenoot António García in de nummer 3-Corvette.

200129 IMSA Training Schothorst
De GRT-Lamborghini met Steijn Schothorst eindigde in twee sessies als snelste in de klasse
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet