Formule 2

Formule 2: Teameigenaar en oud-F1-coureur Adrián Campos overleden

abudhabi15-donderdag-30b

Adrián Campos, de eigenaar van het F2- en F3-team van Campos Racing, is plotseling overleden. De dood van de Spanjaard werd vanochtend door zijn team bekendgemaakt. Campos haalde in zijn eigen carrière de Formule 1 voordat hij eind jaren negentig zijn eigen team opzette. Campos is 60 jaar geworden.

Tekst Mattijs Diepraam
Foto's Mattijs Diepraam/Willem J. Staat


Adrián Campos Suner, zoals zijn volledige Spaanse naam luidt, werd in een welvarend gezin geboren, als erfgenaam van Avidesa, een bedrijf in ijs en vrieskippen. Zijn grootvader werd ooit ontvoerd door de ETA, maar de familie Campos Suner betaalde het losgeld. Nadat Campos als jongen met radiografisch bestuurde auto's had geracet – en met succes, want hij werd in 1980 Spaans kampioen – besloot hij naar de echte autosport over te stappen. Dat gebeurde op een eigenzinnige manier, want Campos liet zijn eigen F3-auto bouwen, die – hoe kan het ook anders – Avidesa werd genoemd.

Het was geen onaardige auto, maar door zijn gebrek aan ervaring bleef succes in het Europees kampioenschap uit. Totdat hij zich in 1984 inkocht bij het fabrieksteam van Volkswagen en hij zowaar een heat in de Monza Lotteria won. Toen het EK werd geschrapt, verhuisde Campos naar Duitsland, waar hij met Bertram Schäfer derde werd in het Duitse kampioenschap. In 1985 begon hij in de F3000, met Barron Motorsport, terwijl er ook een eenmalig optreden volgde in de Groep C, op Jérez in een Porsche 962C van Fitzpatrick.

Tyrrell
Eerste kennismaking met Kees van der Grint op de Nürburgring in de F3000/F1 Tyrrell. De wedstrijd ging niet door overigens vanwege heftige sneeuwval.

Ondanks zijn magere resultaten in dat ene jaar F3000 durfde hij de overstap naar de Formule 1 te maken: hij kocht zich in bij Minardi, als teamgenoot van Alessandro Nannini, maar het seizoen 1987 met de Motori Moderni-motor bracht hem niets. Het jaar erop kreeg hij zijn landgenoot Luis Pérez Sala als teamgenoot en ruimde Motori Moderni het veld voor Cosworth, maar hij werd al na drie races vervangen door Pierluigi Martini.

De ex-F1-coureur legde zich vervolgens toe op de toerwagens en in 1994 won hij in een Alfa Romeo de Spaanse titel. Zijn laatste kunststukje als coureur was zijn Le Mans-optreden in een Ferrari 333SP in 1997. De familie had eind jaren tachtig Avidesa al verkocht en met zijn aandeel zette Campos zijn eigen raceteam op. Hij begon in de nieuwe nationale monopostoklasse die uiteindelijk tot de World Series by Renault zou uitgroeien: de Open Fortuna by Nissan, zoals het toen nog heette. In 1998 met Marc Gené, in 1999 met Fernando Alonso en in 2000 met António García, drie Spanjaarden die het vervolgens ver schopten in de autosport. Met alle drie won Campos Motorsport het kampioenschap.

In 2005 hernoemde Campos zijn team in Campos Grand Prix, om zich in te schrijven voor de nieuwe GP2-klasse. In 2007 deed het team met Giorgio Pantano eindelijk mee om de prijzen, waarna Lucas Di Grassi het jaar erop net als Pantano derde in het kampioenschap werd. Door de bijdrage van Vitaly Petrov kon Campos bovendien de teamtitel opstrijken.

2021 1985
Op weg naar een derde plek in het Duitse F3 kampioenschap 1985 voor het team van Bertram Schäfer.

Het geluk lachte Campos toe, vandaar dat hij zijn GP2-team verkocht aan de huidige Formule E-voorman Alejandro Agag, die het team omdoopte in Addax Racing. Campos zelf had zijn ogen gericht op de Formule 1: met Prodrive, Epsilon Euskadi, Lola en USF1 maakte Campos Meta 1 uiteindelijk deel uit van de groep die zich had ingeschreven voor de grootscheepse F1-uitbreiding van 2010.

Campos koos op zichzelf voor een beproefde aanpak: een chassis van Dallara en een motor van Cosworth. Maar de plannen stokten, waardoor het team van Stefan (met de Toyota TF110 en Jacques Villeneuve!) in beeld verscheen – totdat de Spaanse zakenman José Ramon Carabante de Dallara van Campos overnam en Colin Kolles van Stefan naar zijn team haalde. HRT was geboren.

Campos moest helemaal opnieuw beginnen en begon bescheiden, met lokale deelnames in Spanje, voordat hij zich in 2013 met Seat voor het WTCC inschreef. Het jaar erna stapte hij over op Chevrolet en keerde hij ook in de GP2 terug. In 2015 voegde hij daar GP3 aan toe. Ook nam hij een aandeel in het Formule E-team van NEXTEV TCR (met de titel voor Nelson Piquet Jr als gevolg), om daarna door te gaan met Mahindra. Op de foto boven zien we Campos op de pitmuur van Abu Dhabi in 2015.

In de F2 en F3 waarin Campos Racing inmiddels een vaste waarde was geworden, was 2019 het beste seizoen van het team. Jack Aitken won drie races voor Campos, maar in 2020 zakte het team weer terug naar de achterhoede.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet