Formule 1

Formule 1: Kort nieuws week 4

SI202007110223 news

Deze week in het Formule 1-nieuws: getouwtrek om de 'engine freeze', Alfa verlengt overeenkomst met Ferrari, McLaren-Mercedes MCL35M slaat voor het eerst aan.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Red Bull Racing

Krijgt 2022 een engine freeze of niet?
Het getouwtrek om de engine freeze die Red Bull zo graag wil vanaf 2022, duurt nog even voort. Het team van Max Verstappen wil vanaf volgend seizoen in eigen beheer verder met de Honda-motoren – en die deal is ook al rond – maar kan niet mee met een wapenwedloop met Mercedes, Ferrari en Renault. Afgelopen week liet Red Bull nog weten dat het zijn 'positie in de Formule 1' zou heroverwegen als de andere fabrikanten niet akkoord zouden gaan, maar dat die stellingname niet als chantage mocht worden gezien. Vandaag werd bekend dat de stemming over de engine freeze twee weken is uitgesteld, tot ongenoegen van het team uit Milton Keynes, dat erop zinspeelde dat er twee dagen geleden feitelijk al een akkoord lag. Dat de tegenstanders van Red Bull niet zomaar over zich heen laten lopen, is daarentegen ook weer begrijpelijk. Wordt kortom vervolgd.

Alfa gaat tot 2025 door met Ferrari
Waar in ieder geval sprake is van een engine freeze, is bij Alfa Romeo. Het team dat vanuit de Sauber-fabriek wordt gerund, koos ervoor om tot 2025 bij Ferrari te blijven. Op zichzelf een logische gedachte, maar een keuze voor het nu 'alleenstaande' Renault was ook begrijpelijk geweest.

Eerste start voor McLaren-Mercedes MCL35M
In dit 'bevroren' seizoen met voor alle teams in essentie dezelfde auto als in 2020, verandert er desondanks veel voor McLaren. Dat stapt midden in het 'dubbelseizoen' 2020-2021 over van Renault naar Mercedes als leverancier van zijn krachtbron. De typeaanduiding MCL35M lijkt erop te wijzen dat McLaren dezelfde auto heeft gebruikt en daarin de Mercedes-motor heeft getransplanteerd, maar niets bleek minder waar, zo liet het team vandaag weten tijdens de eerste start voor de McLaren-Mercedes MCL35M. Feitelijk moest de hele auto opnieuw worden gebouwd – wat een typeaanduiding MCL36 wellicht logischer had gemaakt. Met de wissel heeft McLaren dan ook meteen de twee 'ontwikkelingsjokers' opgebruikt die elk team heeft gekregen om aanpassingen uit te voeren aan de auto van 2020.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet