Sportscars

Sportscars: Nasr/Derani zetten Whelen-Action Express-Cadillac op pole voor Rolex 24 At Daytona (lang)

210125 IMSA Pole Whelen
Winst in de 100 minuten durende kwalificatierace voor de Whelen-Action Express-Cadillac DPi

De nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac DPi start komende zaterdag vanaf de pole-position bij de Rolex 24 At Daytona. Felipe Nasr en Pipo Derani reden de auto naar de overwinning in de Motul Pole Award 100, de dit jaar nieuwe kwalifictierace die de startvolgorde voor de 24-uursrace bepaalt. In LMP2 ging de zege naar PR1/Mathiasen Motorsport, met Racing Team Nederland op de vierde plaats. In LMP3 was de Mühlner Motorsport-auto van Laurents Hörr en Moritz Kranz het snelst, terwijl Corvette de eerste twee plaatsen in de GTLM-klasse bezet. Winst in de GTD-klasse tenslotte ging naar het Turner Motorsport-BMW-team.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

De wedstrijd met een duur van 100 minuten begon nog bij lichte regen op een vochtige baan, maar het asfalt droogde al snel op en voor het eerst in de driedaagse Roar-test kwam zelfs even de zon door. De Mazda die vanaf de pole-position was vertrokken, verloor met Oliver Jarvis al snel de leiding aan Kevin Magnussen in de Ganassi-Cadillac. Al vroeg in de wedstrijd was er een neutralisatie nadat er drie LMP3's met elkaar in de rondte waren gegaan. De meeste teams in de prototype-klassen gebruikten die 'full course yellow' voor een pitstop en een wissel naar slicks, maar het Ganassi-team koos voor een andere strategie, waardoor Magnussen aan de leiding bleef en Renger van der Zande pas later in de auto kwam. Zo kwam de eerste plaats in handen van Tristan Vautier in de Mustang Sampling/JDC Miller Motorsports-Cadillac, maar met iets minder dan een uur te gaan nam Pipo Derani in de Whelen-Action Express-Cadillac de leiding over en stond die ook niet meer af, zodat de pole-position voor Nasr en Derani een feit is. In de Rolex 24 At Daytona delen ze de auto met Mike Conway en NASCAR-kampioen Chase Elliott. Op 3,6 seconden eindigden Oliver Jarvis en Harry Tincknell met de Mazda als tweede, het Franse duo Tristan Vautier en Loïc Duval kwam als derde over de eindstreep.

210125 IMSA Pole Zande
De Ganassi-Cadillac reed een tijdlang aan de leiding, maar viel terug door de verkeerde strategie

Van der Zande: "Dream team"
Renger van der Zande werd samen met Kevin Magnssen als zevende en laatste in de DPi-categorie geklasseerd. "Blij om hier weer te zijn", reageerde Van der Zande vanuit Daytona. "Het is een fantastisch kampioenschap en voor mij ook een 'dream team' om voor uit te komen! Ze hebben binnen een maand tijd de auto heel goed opgebouwd, zodat we nu al echt aan de details kunnen werken, in plaats van dat we nog grote problemen moeten oplossen. De strategie was echter nog niet optimaal: We reden aan de leiding met Kevin achter het stuur, maar tijdens die gele vlag hadden we eigenlijk naar binnen moeten gaan voor slicks. Maar goed, deze race was ook voor ons vooral een testrace om routine te krijgen, ook in dit soort dingen. De pitstops gaan vanuit het team heel goed, de rijderswissels gaan nog niet zo goed, dus dat zijn allemaal kleine dingetjes waaraan we de komende dagen kunnen werken. Als geheel voelt de auto heel goed, dat geeft vertrouwen!"

210125 IMSA Pole Keating
Winst in LMP2 voor Ben Keating (r.) en Mikkel Jensen met de PR1-Mathiasen Motorsport-Oreca

In de LMP2-klasse ging de overwinning naar Ben Keating en Mikkel Jensen in de PR1 Mathiasen Motorsport-Oreca, nadat Jensen in een spannend duel met de Italiaan Antonio Fuoco in de Cetilar-Dallara de leiding had veroverd. Fuoco reed vervolgens de pits in voor een 'reset', waardoor het Italiaanse team met een ronde achterstand eindigde. De tweede plaats ging naar Dennis Andersen en Ferdinand Hasburg in de Oreca van het Deense team High Class Racing, de Tower Motorsport-Oreca van John Farano en Gabriel Aubry eindigde op de derde plaats.

210125 IMSA Pole RTN
Racing Team Nederland had zicht op de tweede plaats, totdat Aubry van de baan gleed en Van der Garde raakte

Racing Team Nederland, waar Frits van Eerd de race startte en Giedo van der Garde het karwei afmaakte, kwam 2,7 seconden tekort voor een podiumplaats in de klasse, maar kan terugzien op een geslaagde test. Er was enigszins sprake van een valse start, omdat de geel-zwarte Jumbo-Oreca pas op vrijdag in Daytona arriveerde, toen de eerste testsessie al aan de gang was. Het transport via de haven van New York had duidelijk langer geduurd dan was gepland. "Dat wisten we al een week, en het werd elke dag een paar uur later", legde teammanager Mark Koense uit. "Dat was wel jammer, zeker omdat wij als team en onze vier rijders nog nooit eerder op Daytona zijn geweest. Maar goed, in vier uur tijd hebben de monteurs alles uitgepakt en geprepareerd en in de tweede en derde sessie reden we gelijk de snelste tijd. Voor ons is die testrace vooral een gelegenheid om meters te maken, wat voor de meeste teams geldt. Het ging goed, we hebben wat dingen uitgeprobeerd. Frits heeft onder voor hem moeilijke omstandigheden een heel goede stint gereden. Giedo ging meteen op slicks naar buiten, wat aanvankelijk lastig was, maar uiteindelijk zijn vruchten afwierp, ondermeer ook met de snelste ronde in de klasse. We hadden zelfs zicht op P2, maar Giedo werd aangereden door Aubry, die de baan af ging. Daardoor zijn we dus vierde geworden, maar daar zijn we best tevreden mee. De pace was goed en de vierde startplaats is een prima uitgangspunt." De nummer 81-DragonSpeed-Oreca, waarmee ook Rinus Veekay rijdt, eindigde in de kwalificatierace met Rob Hodes en Garrett Grist als rijders op de vijfde plaats.

210125 IMSA Pole Muehlner
Kranz/Hörr wonnen met de H&R-Mühlner-Duqueine de LMP3-klasse

In de LMP3-klasse kwamen maar drie auto's aan de eindstreep, met de overwinning voor het Duitse duo Moritz Kranz en Laurents Hörr, die vanaf de pole-position startten en met de Mühlner Motorsport-Duqueine geen fout maakten. Op een ronde eindigden Mark Kvamme en Ryan Norman met de Forty7 Motorsports-Duqueine als tweede in de klasse, de derde plaats was voor Jon Bennett en Georg Kurtz met de Ligier van Core Motorsport. De nummer 91-Riley-Ligier, waarmee in de 24-uursrace ook Jeroen Bleekemolen in actie komt, werd al na acht ronden geparkeerd, de andere Riley-Ligier startte helemaal niet. "We beschouwen die kwalificatiewedstrijd niet echt als race", zei Jeroen Bleekemolen al van tevoren. "Voor de rest gaat het goed: we hebben veel kunnen rijden, vrij probleemloos. Er is geen BoP, want het is een soort eenheidsklasse met maar twee verschillende chassis en het zit mooi dicht bij elkaar. Ik heb twee trainingen gereden van alle sessies, we stonden twee keer tweede en dat was in mijn geval steeds met gebruikte banden. De snelheid is goed, ik weet zeker dat we erbij zitten. Mijn teamgenoten gaan ook lekker, ik heb heel veel zin in volgende week! Zoals we dat van Riley gewend zijn is de auto perfect voorbereid, helemaal uit elkaar geweest en weer opgebouwd, gewoon top!"

210125 IMSA Pole Catsburg
Corvette op de eerste twee plaatsen in de GTLM-klasse, hier Nicky Catsbrg in de nummer 3

Nicky Catsburg: "Goede generale repetitie"
In GTLM-klasse eindigden de beide Corvettes op de eerste twee plaatsen, met nieuwkomers Nick Tandy en Alex Sims voor merkgenoten Jordan Taylor en Nicky Catsburg. "We hebben een goede race achter de rug", aldus Catsburg. "Eén en twee voor Corvette Racing. Een goede voorbereiding voor ons, het is natuurlijk altijd goed om de race te winnen en dan vooraan te mogen starten, maar ik denk niet dat dit een echte weergave is van zoals het wordt in de 24-uursrace. Veel mensen laten niet het achterste van hun tong zien. We hebben het gezien als een soort generale repetitie en dat ging goed: het werk in de pits, op de baan, goede strategie, dat werkte allemaal. Heel tevreden!" De derde plaats in de klasse was voor de WeatherTech-Porsche, waarin Cooper MacNeil en Kévin Estre de kwalificatierace voor hun rekening namen.

210125 IMSA Pole Turner
Auberlen/Foley wonnen de GTD-klasse met de Turner-BMW

In GTD ging de winst naar Bill Auberlen en Robbie Foley in de BMW M6 GT3 van Turner Motorsport, die 4,5 seconden voorsprong hadden op Zach Robichon en Laurens Vanthoor in de Pfaff Motorsports-Porsche. De derde plaats was voor Rolf Ineichen en Mirko Bortolotti in de GRT-Grasser-Lamborgini, waarin tijdens de 24-uursrace ook Steijn Schothorst in actie komt. De Winward Racing-Mercedes van Russell Ward en Philip Ellis eindigde als vijfde in de klasse. Teamgenoot Indy Dontje berichtte: "Ik rijd tijdens de test in twee klasses, de Pilot Challenge met de Mercedes-AMG GT4 en nu ook met de GT3, nu het team de stap heeft gemaakt richting de 24-uursrace, waar we enorm blij mee zijn. We zitten er goed bij. We hebben wel wat problemen gehad met de set-up, met name de banden die compleet wegsleten. Gelukkig hebben we dat kunnen oplossen en zijn we goed aan het werk. Ik ben blij met de stappen die we als team hebben gemaakt en hoop dat we dit kunnen doorzetten in de richting van volgend weekeinde. Met de GT4 zoeken we nog een beetje naar de juiste set-up, maar het team voelt goed. Het is wel druk, iedere keer overstappen tussen de GT3 en de GT4. De rijstijl is toch een klein beetje anders, dus de eerste twee ronden is het iedere keer even wennen, maar het is wel heel gaaf om dit weekeinde en ook volgend weekeinde beide wedstrijden te rijden! Ik kijk er enorm naar uit."

210125 IMSA Pole Dontje
Dubbel programma voor Indy Dontje met de Mercedes-AMG GT3 (foto) en GT4
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet