Sportscars: Oliver Jarvis krijgt pole voor Mazda na diskwalificatie Nasr

De nummer 55-Mazda start vanaf de pole-position voor de Motul Pole Award 100
Felipe Nasr was met de Whelen-Action Express Cadilac DPi het snelst in de kwalificatie voor de Motul Pole Award 100, de kwalificatierace die de startopstelling voor de Rolex 24 At Daytona van volgende week bepaalt. Omdat de auto bij de technische keuring echter te licht bleek, werd de gereden tijd geschrapt en is het nu de Mazda DPi, waarmee Oliver Jarvis de tweede tijd reed, die vanaf de pole-position vertrekt. In de LMP2-klasse was Ben Keating het snelst in de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca, terwijl Frits van Eerd de Oreca van Racing Team Nederland als zevende kwalificeerde. De beste startplaats in LMP3 was voor de Duitser Moritz Kranz in de Duqueine van Mühlner Motorsport. De GTLM-pole was voor Marco Wittmann in de snelste van de beide fabrieks-BMW's, Ryan Hardwick zette de Wright Motorsports-Porsche op pole in de GTD-klasse.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA,PR
De Cadillac DPi's bepaalden ook in de testsessies voorafgaand aan de kwalificatie grotendeels het tempo aan de kop van het veld en Nasr bevestigde het tempo in de kwalificatie, waarin af en toe lichte regen viel. De Braziliaan reed een tijd van 1:34,311 minuten en eindigde daarmee bovenaan, voor Oliver Jarvis in de Mazda en Tristan Vautier in de Mustang Sampling-JDC Miller Motorsports-Cadillac. Kevin Magnussen reed de vierde tijd in de Cadillac van Chip Ganassi Racing, waarmee ook Renger van der Zande in actie komt. Na de genoemde technische diskwalificatie van Nasr schoven alle auto's dus een plaats naar voren op, zodat de Mazda van Jarvis vanaf de pole-position start. De IMSA-organisatie gaf aan dat deze pole-position niet meetelt in de officiële statistieken.

Frits van Eerd reed de zevende tijd in de Oreca van Racing Team Nederland
In LMP2 was Ben Keating het snelst. De Amerikaan, voor het eerst sinds mensenheugenis niet samen rijdend met Jeroen Bleekemolen, rijdt in Daytona zowel in de LMP2-klasse als in GTD. De tweede tijd was voor de Deen Dennis Andersen namens het eveneens Deense High Class Racing, terwijl de Italiaan Roberto Lacorte de Dallara van Cetilar Racing naar de derde plaats in de klasse reed. Frits van Eerd nam de kwallificatie namens Racing Team Nederland voor zijn rekening en reed de zevende tijd in de klasse. In LMP3 was het de Duitser Moritz Kranz die het tempo bepaalde, direct nadat hij de wedstrijd van de IMSA Michelin Prototype Challenge gewonnen had. De beide Riley-LMP3's, met Jeroen Bleekemolen als een van de rijders in de nummer 91, kwamen tijdens de kwalificatie niet in actie.

Marco Wittmann, die voor het eerst met de M8 rijdt, was het snelst in GTLM
De beide fabrieks-BMW's starten vanaf de eerste rij in de GTLM-klasse, met Marco Wittmann die de snelste tijd reed in de nummer 24, gevolgd door Timo Glock, die de tijd in de nummer 25-BMW realiseerde. Daarachter volgen de beide Corvettes dankzij respectievelijk Alexander Sims en Jordan Taylor. Snelste GTD-rijder was Ryan Hardwick in de Porsche 911 van Wright Motorsports, voor de Brit Simon Mann in de AF Corse-Ferrari en Madison Snow in de Paul Miller-Lamborghini.

De Wright-Porsche start vanaf de pole-position in GTD