FIA WEC: Kort nieuws vanuit het FIA WEC - week 3

De TF Sport-Aston Martin van Ben Keating, Felipe Fraga en Dylan Pereira
De meeste aandacht in de wereld van de lange-afstandsracerij is vanaf deze week uiteraard gericht op Daytona, waar aanstaand weekeinde de traditionele 'Roar'-test verreden wordt, volgende week gevolgd door de Rolex 24 At Daytona. Ook van het FIA WEC-front is er echter wat nieuws te melden, met name vanuit de GT-categorieën, alvorens morgen (donderdag) de volledige WEC-inschrijflijst gepresenteerd wordt.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
- In december kondigde Aston Martin al aan, niet langer als fabrieksteam actief te zijn in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC, ondanks dat het Britse merk daar vorig jaar de titel veroverde. De inzet van de Vantages wordt overgelaten aan privéteams in de GTE-Am-klasse, waarbij met name het Britse TF Sport van Tom Ferrier de vlag hoog houdt. Het team zet twee auto's in. Daarbij maakt de Amerikaan Ben Keating, jarenlang de vaste partner van Jeroen Bleekemolen, de overstap van Porsche (bij Project 1) naar Aston Martin. Hij deelt de Vantage met de Braziliaan Felipe Fraga en krijgt ondersteuning van de Luxemburger Dylan Pereira, het afgelopen seizoen de voornaamste concurrent van onze landgenoot Larry ten Voorde in de titelstrijd van de Porsche Supercup en de Duitse Carrera Cup. De belangrijkste sponsor is 4 Horsemen Racing, een Amerikaanse onderneming in autoaccessoires en tuningproducten.
- De tweede Aston Martin van TF Sport wordt ingezet in samenwerking met het Japanse D'Station Racing, tot dusver met name bekend vanuit het Japanse Super GT-kampioenschap. Als rijders zijn Tomonobu Fujii en teameigenaar Satoshi Hoshino aangekondigd, een derde rijder – die de 'zilver'-status moet hebben – wordt op een later tijdstip bekendgemaakt. Naast de deelname aan de Japanse Super GT-serie in de GT300-divisie heeft D'Station Racing ook ervaring met Aston Martin in de Japanse Super Taikyu lange-afstandsserie en de Asian Le Mans Series. Dit jaar zal D'Station Racing opnieuw een Vantage GT3 in de Asian Le Mans Series inzetten, die volgende maand in Dubai en Abu Dhabi wordt afgewerkt. Daar rijdt het team echter zonder inbreng van TF Sport.
- Ferrari heeft de bezetting van de beide 488 GTE's van AF Corse in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC enigszins gewijzigd. De Braziliaan Daniel Serra, in 2018 en 2019 winnaar van de klasse bij de 24 Uur van Le Mans, is bevorderd tot full-time WEC-rijder en neemt de plaats in van Davide Rigon als vaste partner van de Spanjaard Miguel Molina. Rigon, wiens programma dit jaar uit de World Challenge Europe en de Asian Le Mans Series bestaat, versterkt het duo in Le Mans. De bezetting van de andere AF Corse-Ferrari blijft met de Brit James Calado en de Italiaan Alessandro Pier Guidi ongewijzigd.
- In de GTE-Am-klasse komen in totaal vijf Ferrari's aan de start. Nieuw is de komst van het team Iron Lynx, tot dusver met name actief in de European Le Mans Series, dat twee 488 GTE's zal inzetten. Daarbij blijft het damestrio van Rahel Frey, Michele Gatting en Manuela Gostner onveranderd. De andere Ferrari van het team zal worden bestuurd door Claudio Schiavoni, Matteo Cressoni en Andrea Piccini, een van de oprichters van het team.
- Over de verrichtingen van de zogeheten 'Iron Dames' Frey, Gatting en Gostner in het afgelopen ELMS-seizoen is een zesdelige documentaireserie gemaakt, die kostenloos te bekijken is via YouTube. Zie hier het eerste deel:
- AF Corse zet eveneens twee Ferrari's in de GTE-Am-klasse in. Titelverdedigers François Perrodo en Nicklas Nielsen krijgen versterking van de Italiaan Alessio Rovera, die vorig jaar de titel in het Italiaans GT Endurance-kampioenschap won. Rijders in de andere AF Corse-Ferrari zijn Giancarlo Fisichella, Francesco Castelacci en Thomas Flohr. De vijfde Ferrari in de klasse komt van Cetilar Racing, dat de overstap maakt vanuit de LMP2-categorie, maar hier zijn nog geen rijders bekendgemaakt.

Het Zwitserse Realteam laat de Oreca-LMP2 eveneens door het Franse TDS inzetten
- Vanuit de LMP2-klasse komt de aankondiging van de rijders van het Zwitserse Realteam Racing, dat de overstap maakt vanuit de LMP3-categorie van de European Le Mans Series. Teameigenaar Esteban Garcia heeft daarbij twee ervaren Franse coureurs aangetrokken: Loïc Duval en Norman Nato kwamen beide eerder uit in de LMP1-categorie van het FIA WEC. De inzet van de auto wordt verzorgd door het Franse TDS, dat ondermeer ook de Oreca van Racing Team Nederland inzet. Doordat Realteam-rijder Garcia de 'brons'-status heeft, kan het team ook punten scoren voor het dit jaar nieuwe Pro-Am-kampioenschap in de LMP2-klasse, waaraan ook Racing Team Nederland met Frits van Eerd als 'brons'-rijder deelneemt.