Formule 1

Formule 1: Horrorcrash Grosjean overschaduwt simpele zege Hamilton

start 2

De GP van Bahrein werd overschaduwd door een horrorcrash van Romain Grosjean. De Fransman ging bij de start zo hard in en door de vangrail dat zijn auto doormidden brak en in een gigantische vuurbal eindigde. Dat de Fransman na 20 seconden levend en op eigen kracht uit zijn auto en het vuur kroop, leek een wonder. Hij mag het engeltje op zijn halo bedanken dat hij slechts lichte verwondingen opliep – naar verluidt enkele gebroken ribben en lichte brandwonden. Na lange reparatiewerkzaamheden werd de race hervat en kon Hamilton op jacht naar wederom een onbezorgde zege. Verstappen haalde op p2 weer het maximale uit zijn auto, zonder een vuist te kunnen maken tegen Hamilton. De derde plek leek prooi te worden voor een sterke Sergio Perez, tot drie ronden voor het einde zijn Mercedes-krachtbron in rook opging. Albon profiteerde, door na de harde crash op vrijdag toch op het podium te finishen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: teams

Vrij vechten
Met alle kampioenschappen bepaald, kan er in de laatste drie races aan het front vrijuit worden gevochten. Bottas en Verstappen vechten op papier nog wel om de tweede plek in de rangorde, maar dat zal beide heren weinig boeien. Een heel ander verhaal is het middenveld, waar Racing Point, McLaren, Renault en Ferrari onderling maar 24 punten verschillen voor de derde plek in de constructeursstrijd.

De lichten gaan razendsnel uit. Hamilton is goed wekker en trekt weg, maar Bottas heeft een waardeloze start. Hij verliest vier plaatsen. Verstappen pakt de tweede plek, Perez gaat naar de derde plek, Albon behoudt p4, Ricciardo pakt p5, Bottas sluit aan als zesde.

Horrorcrash Grosjean
Drama is er in het middenveld. Grosjean gaat de muur in en we zien een gigantische vuurbal. Alsof we in de jaren 80 zitten – ongezien anno 2020. De race wordt direct gestopt, de auto's gaan terug de pits in. Het tv-publiek blijft in spanning achter, maar gelukkig zien we snel genoeg dat Grosjean veilig en wel uit de auto is en strompelend naar de ambulance loopt.

De beelden die na enige tijd worden getoond, zijn schokkend. Grosjean stuurt bij het uitaccelereren van bocht 2 scherp naar rechts, en daar zit Kvyat die geen kant op kan. Hij raakt het achterwiel van Grosjean, die daardoor rechtsaf de vangrail in gaat, die daar vlak een paar meter verder al staat. De Haas gaat volle vaart in de vangrail en breekt werkelijk waar door midden, achter de cockpit. Het voorste deel gaat door de vangrail, het achterste deel blijft achter. De vuurbal is enorm, Grosjean zit er bijna 20 seconden in en komt dan over de muur gesprongen. Het feit dat de coureur dit overleeft en op eigen kracht over de vangrail springt is niet te bevatten bij het zien van de beelden. Het is een onderschrijving dat alle veiligheidsverbeteringen van de afgelopen decennia niet voor niets zijn geweest. Op detailbeelden is te zien dat de halo de impact van de vangrail heeft opgevangen. Je wilt niet bedenken wat er zonder halo was gebeurd, en als Grosjean zijn bewustzijn had verloren en in de vuurbal was blijven zitten, in plaats van zelf de gordels, headrest en stuur los te maken en uit de auto te klimmen. Pakweg tien jaar geleden had de uitkomst van deze crash er heel anders uit kunnen zien. De schok op de gezichten van de collega-rijders en -monteurs in de pits bij het zien van de beelden spreekt boekdelen.

Focus herpakken
Na vijf kwartier hard werk van de marshalls, is de vangrail gerepareerd en kan de race hervat worden. Het is aan de geschokte en opgeluchte coureurs om de focus te herpakken voor een nieuwe staande start. Nu staat Verstappen op de voorste startrij naast Hamilton. Perez en Bottas mogen de tweede rij pakken – het is een beetje onduidelijk waarom Bottas als vierde mag starten en niet als zesde.

Hamilton is weer goed. Verstappen heeft het op p2 moeilijk, net als Bottas bij de eerste start. Perez gaat aan de buitenkant voorop, maar Verstappen remt later en behoudt zijn plek. Perez zal binnen Red Bull ook even geen vijanden willen maken, azend op dat tweede stoeltje. De Mexicaan wordt dan aangevallen door Bottas, maar ook Perez houdt zijn plek. Albon zoekt een gaatje bij Bottas, maar vindt dat ook niet. Ricciardo verliest drie plekken, aan Norris, Ocon en Leclerc.

Stroll op de kop
Na de dramatische eerste start, is ook de tweede start niet vrij van drama. Nu is Lance Stroll het slachtoffer, die op de kop eindigt. En wederom is het Kvyat die de genadeklap uitdeelt. Maar waar hij bij de crash met Grosjean weinig schuld had, duikt de Rus nu in een gat dat er niet is. Hij raakt met zijn voorwiel het achterwiel van Stroll en tikt de Racing Point over de kop. Stroll is ongedeerd en kruipt via een kiertje uit de auto. De safetycar vangt het veld weer op.

Bottas heeft bij de herstart een lekke band opgelopen. Hij haalt een set nieuwe en hervat de race vanuit het achterveld.

Herstarts kun je Lewis Hamilton wel toevertrouwen. Verstappen Perez, Albon en Norris sluiten aan. Ocon moet alle registers opentrekken om Leclerc achter zich te houden en slaagt erin. Teamgenoot Ricciardo, achter Leclerc, verliest de strijd van Sainz. De Spanjaard, op softs, moet in de openingsfase zijn slag slaan en zet laat maar doortastende de aanval in bij zijn teamgenoot van volgend jaar. Leclerc vecht hard, maar verliest de strijd van de McLaren. Ricciardo is scherp en duikt in het piepkleine gaatje dat Leclerc laat vallen en pakt p8. Gasly volgt dan het voorbeeld en vindt ook zijn weg voorbij de Ferrari.

Strijd in het middenveld
Na 15 ronden komen de eerste pitstops, in het middenveld. De Renaults stoppen het eerste, Norris stopt en komt voor de Renaults maar achter Bottas weer naar buiten. Bottas' harde banden hebben hun beste tijd echter alweer gehad, hij is niet meer zo snel. Sainz kan op zijn softs verrassenderwijs langer door dan menigeen op mediums; hij stopt pas na ronde 22 en valt terug achter beide Renaults. Op de nieuwe banden kan hij het gat snel weer dichten en na mooie aanvallen gaat Sainz de gele bolides weer voorbij. Beide McLarens voor beide Renaults – belangrijk in de constructeursstrijd.

Hamilton

"Volle bak" Verstappen mag niet baten
Leider Hamilton heeft na 20 ronden vijf seconden voorsprong op Verstappen als hij zijn stop maakt. Verstappen kon het tempo niet volgen, maar heeft ook zes seconden voorsprong op Perez. Albon stopt tegelijk met Hamilton, hopend om Perez onder druk te zetten. Verstappen en Perez komen de volgende ronde allebei binnen en beide behouden hun plek. Hamilton rijdt de tweede stint op mediums, Verstappen en Perez op hards, Albon op mediums. De doelstelling van Verstappen is duidelijk: "We hebben niets te verliezen, dus volle bak!" Goed motto, maar vooralsnog blijven de rondetijden ongeveer gelijk. Hetzelfde geldt voor Albon, die niet dichter bij Perez komt, terwijl de Mexicaan ver terugvalt achter Verstappen.

Na 35 ronden komt Verstappen nog een keer binnen. Een undercut lijkt iets te optimistisch, helemaal als hij drie seconden te lang stilstaat. Albon stopt ook meteen, zijn stop is wel goed. Hamilton volgt uiteraard de volgende ronde en kan zorgeloos weer verder. Perez stopt niet meteen, maar twee ronden later wel en blijft Albon gemakkelijk voor.

Extra stop Verstappen
Met nog tien ronden te gaan, beseft Verstappen wel dat hij de strijd van Hamilton niet gaat winnen. Hij komt de pits in voor een set verse banden, waarschijnlijk om de snelste raceronde te rijden. Hij heeft voldoende voorsprong op Perez om zijn tweede plek te behouden.

Hoe ver komt Gasly?
Achter de topvier is de strijd nog niet gestreden. Perez haalt op p3 belangrijke punten binnen, McLaren moet de schade beperkt houden met p5 en p6. Maar Pierre Gasly gooit roet in het eten, door maar één stop te maken. Hij is niet meer snel, maar heeft wel nog de positie. Hij rijdt met nog 10 ronden te gaan zesde, maar Sainz nadert met rasse schreden. Met nog zes ronden te gaan gaat Sainz er voorbij. Het is dan de beurt aan Ricciardo – ook voor Renault is elk punt belangrijk. Hij heeft nog een paar ronden nodig om het gat te dichten.

Perez

Bittere pil voor Perez en Racing Point
Sergio Perez leek alles goed te doen en in zijn afscheidstournee bij Racing Point nog een podium te pakken. Maar drie ronden voor het eind valt het sprookje in duigen. Een paar pluimpjes rook uit de Racing Point verklappen het lot: de Mercedes geeft in het zicht van de haven de geest. Een grote wolk en vlammen bevestigen het lot. Het podium – en cruciale punten voor Racing Point – gaan in rook op. Dat die betrouwbare Mercedes-krachtbron net op dit moment moet ploffen, is een bittere pil voor coureur en team.

Gasly profiteert
De safetycar komt op de baan, en met nog maar drie ronden te gaan, betekent dat dat de strijd gestreden is. Dat is koren op de molen van Pierre Gasly. Op zijn stokoude rubber leek hij Ricciardo nooit achter zich te kunnen houden, maar dat is nu geen probleem meer. P6 is een onverwachte meevaller voor Alpha Tauri. Een meevaller kan p3 voor Albon ook worden genoemd, ook al voelt zijn tweede podium niet helemaal op eigen kracht.

De zege van Hamilton kwam nooit in gevaar. Op de tweede plek haalt Verstappen weer het maximaal haalbare, al kon hij wederom geen vuist maken. Wel pakt hij het bonuspunt voor de snelste raceronde. Met Bottas op p8 maakt Verstappen zo nog altijd kans op de tweede plek in het kampioenschap.

Renault moet genoegen nemen met p7 (Ricciardo) en p9 (Ocon). Het laatste puntje is voor Leclerc.

Rijders geschokt
De emotie van de rijders na de crash van Grosjean was van de gezichten af te lezen. "Het was schokkend om te zien", vertelt Hamilton. Als rijder weet je dat je risico neemt zodra je in die auto stapt. Je respecteert de gevaren van de sport. We moeten zo dankbaar zijn dat de halo werkt en dat alle maatregelen die de F1 en FIA in de loop der jaren hebben genomen om de veiligheid te verhogen hebben gewerkt. Het had zo veel slechter af kunnen lopen. Het is maar weer een bevestiging dat dit een gevaarlijke sport is. We leven op de limiet, dat kan alleen als je de gevaren respecteert."

Verstappen kan het alleen maar beamen. "Het was scary. Ik zag een hoop vuur en als je meteen rode vlag krijgt, weet je dat het serieus is. Gelukkig kwam hij er snel uit, hopelijk herstelt hij snel."

Toen de race hervat werd, leek er voor Hamilton geen vuiltje meer aan de lucht. "Na vijf kwartier oponthoud, is het moeilijk om weer in de zone te komen. Verstappen was snel, ik moest de hele race voluit gaan. En deze baan is ontzettend fysiek, dat maakt het extra zwaar. Maar het is een eer om met deze auto en met dit team weer zo'n resultaat te halen."

Voor Verstappen is het pas zijn eerste podium in Bahrein. "Ik probeerde dicht bij Lewis te blijven, maar kwam continu iets te kort. Het is wat het is, tweede is niet slecht. Volgende week hebben we meer rechte stukken, normaal gesproken werkt dat niet in ons voordeel. Maar we zullen zien wat we kunnen doen in de paar bochten die er nog over zijn."

Albon

Albon gewoon blij
Alex Albon kreeg de podiumplek in zijn schoot geworpen, maar pakt het cadeautje maar al te graag uit. "Na de crash van vrijdag heeft het team topwerk geleverd door de auto weer op te lappen. En het voelt goed om weer een podium te pakken. Ik ben blij, ook al had ik een beetje geluk met Sergio, die een erg goede race reed. Het gaat de laatste races steeds iets beter, dit was ook weer een stap voorwaarts. Ik kan in de laatste races niets anders doen dan mezelf blijven verwijzen."

Uitslag Grand Prix Bahrein
1. Lewis Hamilton, 57 ronden
2. Max Verstappen, op 1.254
3. Alex Albon, op 8.005
4. Lando Norris, op 11.337
5. Carlos Sainz, op 11.787
6. Pierre Gasly, op 11.942
7. Daniel Ricciardo, op 19.368
8. Valtteri Bottas, op 19.680
9. Esteban Ocon, op 22.803
10. Charles Leclerc, op 1 ronde

11. Daniil Kvyat, op 1 ronde
12. George Russel, op 1 ronde
13. Sebastian Vettel, op 1 ronde
14. Nicholas Latifi, op 1 ronde
15. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
16. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
17. Kevin Magnussen, op 1 ronde
18. Sergio Perez

Lance Stroll
Romain Grosjean
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet