Sportscars

Sportscars: Mazda wint Sebring, Acura wint titel, 1-2 voor Porsche in GTLM (lang)

201115 IMSA race winners
Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Ryan Hunter-Reay (vrnl) bezorgden Mazda de eerste Amerikaanse endurance-zege

Succes voor de Japanse merken tijdens de 12 Uur van Sebring: Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Ryan Hunter-Reay wonnen de 68e editie van de klassieker in Florida en bezorgden Mazda zo de eerste overwinning in een Amerikaanse endurance-race. De achtste plaats was genoeg voor Helio Castroneves en Ricky Taylor, samen met Alexander Rossi, om voor de Penske-Acura de titel binnen te halen. Renger van der Zande en Ryan Briscoe verloren vijf ronden na te zijn aangereden door Oliver Jarvis in de andere Mazda, finishten als zevende en kwamen slechts één punt tekort voor de titel. Wel wonnen ze de Michelin Endurance Cup. In GTLM nam het Porsche-fabrieksteam afscheid met een 1-2, met de derde Sebring-zege voor Nick Tandy en Fred Makowiecki, ondersteund door Earl Bamber. De Corvette van de al voortijdig als kampioen vaststaande António Garcia en Jordan Taylor, ondersteund door Nicky Catsburg, eindigde als vijfde in de klasse. Ook in GTD won een Porsche, en wel de 911 GT3 R van Wright Motorsports, bestuurd door Ryan Hardwick, Patrick Long en Jan Heylen. De GRT Grasser-Lamborghini met Steijn Schothorst, Richard Heistand en Franck Pereira haalde de eindstreep niet.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Aan drama's geen gebrek tijdens de 12-uursklassieker in Florida, die ditmaal voor de verandering eens de afsluiting van het seizoen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship vormde. De eerste van de titelkandidaten die tegen problemen aanliepen, was de nummer 7-Penske-Acura, die al na 40 minuten de paddock in moest voor reparatie van een probleem met de intercooler. Daardoor liep het team elf ronden achterstand op. Vervolgens was het de nummer 10-Konica Minolta-WRT-Cadillac van Renger van der Zande, Ryan Briscoe en Scott Dixon, die in het vierde uur geraakt werd door Oliver Jarvis in de nummer 77-Mazda. Dat leverde, met Dixon achter het stuur, een lekke rechter achterband en de nodige schade aan de achterpartij van de auto op. Ook de Cadillac moest 'achter de muur' voor reparatie, een tijdverlies van zes ronden. In het eerste uur van de wedstrijd al had Van der Zande een 'drive-through penalty' gekregen, omdat hij bij de start wat teveel van zijn lijn zou zijn afgeweken.

Na de problemen voor de WRT-Cadillac en de Penske-Acura had de nummer 31-Whelen Engineering-Action Express-Cadillac van Felipe Nasr, Pipo Derani en Gabby Chaves opeens weer titelkansen, maar Nasr en Derani moesten winnen om kampioen te worden. Dat gebeurde niet, nadat Derani met nog drie uur te gaan in botsing kwam met Juan Pablo Montoya in de nummer 6-Penske-Acura. Dat bracht de beide Mazda's op de eerste twee plaatsen, maar een lekke band op de nummer 77-Mazda met Oliver Jarvis aan het stuur voorkwam de 1-2. Jonathan Bomarito, Harry Tincknell en Ryan Hunter-Reay zorgden voor de eerste overwinning van de Mazda RT24-P in een endurance-race. De nummer 6-Penske-Acura van Juan Pablo Montoya, Dane Cameron en Simon Pagenaud eindigde als tweede, de andere Mazda van Oliver Jarvis, Tristan Nuñez en Olivier Pla werd als derde geklasseerd.

201115 iMSA race Zande
Van der Zande en Briscoe kwamen één punt tekort voor de titel

Renger van der Zande: "In ieder geval hebben we nog de Endurance Cup"
In de slotfase was duidelijk zichtbaar hoe Wayne Taylor bij de teams JDC Miller Motorsports en Action Express, die beide ook met Cadillac rijden, om ondersteuning voor zijn rijders Van der Zande en Briscoe verzocht. Waren Van der Zande en Briscoe, samen rijdend met Scott Dixon, één plaats hoger geëindigd, dan hadden ze de kampioenstitel met de WTR-Cadillac binnengehaald. Nu werden ze zevende en kwamen daarmee één punt tekort op Helio Castroneves en Ricky Taylor, die samen met Alexander Rossi als achtste geklasseerd werden. "We hadden niet de snelheid om te winnen, maar hadden wel de titel kunnen pakken", zei Renger van der Zande tegen de collega's van Sportscar365.com. "Die aanrijding door Jarvis heeft ons de titel gekost. In ieder geval hebben we nog het kampioenschap in de Endurance Cup, dus we gaan alsnog met een beker naar huis, maar ik had natuurlijk graag willen afsluiten met de algehele titel." In LMP2 ging de overwinning zoals te verwachten viel naar de Oreca van PR1/Mathiasen Motorsports met Patrick Kelly, Simon Trummer en Scott Huffaker.

201115 IMSA race Tandy
Afscheid in stijl met een 1-2 voor het Porsche-fabrieksteam in GTLM

In de GTLM-klassse vierde Porsche voor het derde jaar op rij de overwinning in Sebring. Een mooie afsluiting van de activiteiten van het Porsche-fabrieksteam in de GTLM-klasse, ingezet door CORE Autosport. De Porsche met het startnummer 911 van Nick Tandy, Fred Makowiecki en Earl Bamber kwam aan de leiding nadat de nummer 25-BMW van Bruno Spengler, Connor de Phillippi en Colton Herta, die lange tijd de klasse had aangevoerd, verwikkeld raakte in een aanrijding van twee GTD-auto's. De nummer 912-Porsche van dubbelstarter Earl Bamber, Laurens Vanthoor en Neel Jani eindigde op de tweede plaats en completeerde daarmee de tweede 1-2 van de dag voor Porsche, nadat eerder de beide fabrieks-Porsches ook de eerste twee plaatsen in de GTE-Pro-klasse hadden behaald tijdens de FIA WEC-race in Bahrein. De derde plaats in Sebring was voor de nummer 24-BMW van Jesse Krohn, John Edwards en Augusto Farfus.

201115 IMSA race Catsburg
Nicky Catsburg in gesprek met Corvette-teamgenoot Jordan Taylor

Corvette, dat voorafgaand aan de race al zeker was van de titel voor Jordan Taylor en António García, had een race met problemen. De nummer 4-Corvette van Oliver Gavin, die zijn positie als full-time-rijder bij het team opgeeft, Tommy Milner en Marcel Fässler, had twee keer te maken met technische problemen en liep enorme achterstand op. Het eerste probleem was een vloeistoflek, waardoor twee GTD-auto's van de baan raakten, daarna zorgde een defect aan de ophanging voor nog meer vertraging. De nummer 3-auto, waarin naast García en Taylor ook Nicky Catsburg in actie kwam, verloor zo'n tien ronden na een aanrijding. Ook bij deze auto was er sprake van een defect aan de ophanging. "Een heel zware race, zoals altijd in Sebring", zei Catsburg. "Tot aan het probleem met de ophanging streden we zeker mee om de overwinning. Het leek onze kant op te vallen, maar zoals we bij veel auto's gezien hebben, gebeurt dat hier niet altijd. Ik vond het super om met de auto en met dit team te rijden, we kunnen veel van dit weekeinde meenemen in de aanloop naar volgend jaar."

201115 IMSA Race Wright
GTD-klassezege voor de Wright Motorsports-Porsche

Ook in de GTD-klasse was er succes voor Porsche, dankzij het team Wright Motorsport met Patrick Long, Ryan Hardwick en Jan Heylen. Voor Heylen en Hardwick was het de eerste overwinning in IMSA-competitie. De Porsche reed vrijwel de gehele race met een gebroken schokdemper links achter, maar ook dat stond het succes niet in de weg. Long kon bij de laatste herstart de leiding overnemen, nadat twee GTD-auto's en de nummer 25-BMW als leider in de GTLM-klasse voor hem met elkaar in botsing kwamen. Vervolgens reed Long de overwinning naar huis. De tweede plaats was voor de Heart of Racing-Aston Martin van Ian James, Roman de Angelis en Darren Turner, voor de Meyer Shank Racing-Acura van Mario Farnbacher, Matt McMurry en Shinya Michimi. Dat resultaat was voor Farnbacher en McMurry genoeg om de kampioenstitel in de klasse binnen te halen, twee punten voor Long en Hardwick.

201115 IMSA Race Farnbacher
Mario Farnbacher en Matt McMurry wonnen met de Acura NSX de titel in de GTD-klasse
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet