Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Lance Stroll verslaat onverslaanbare Verstappen in nat Turkije

Stroll

Lance Stroll heeft vriend en vijand verbaasd door zijn eerste poleposition in de Formule 1 te scoren. Op een kletsnat Istanbul Park stond er aanvankelijk geen maat op Verstappen, die twee seconden sneller was dan het hele veld. Maar toen in Q3 de intermediates werden aangemeten was die overmacht verdwenen, helemaal toen Verstappen vast kwam te zitten achter Räikkönen. De Nederlander had één vrij rondje, maar kon daarin Lance Stroll niet van zijn eerste pole houden. Een knap resultaat van de Canadees, die de laatste races in de hoek zat waar de klappen vielen. Verstappen stapte zwaar gefrustreerd uit, al heeft de tweede startplek voor morgen alle potentie voor een goed resultaat.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Racing Point

Nat en glad
De terugkeer in Istanbul is tot dusver niet geworden waar de rijders op gehoopt hadden. Vrijdag klaagden ze steen en been over gebrek aan grip, door het nieuwe asfalt. Alsof ze op ijs reden. Tijdens de kwalificatie is het nog erger, want het heeft geregend. Glibberend en glijdend beginnen alle rijders op intermediates aan Q1, zoekend naar een piepklein beetje grip. Enige haast is geboden, want nieuwe regen is op komst.

Voor Verstappen is er nog weinig te genieten in de regen. Hij was alle trainingssessies de snelste, maar heeft nu op intermediates geen enkele grip. Hij spint en blijft steken op p15 – voorlopig net genoeg voor Q2. Snel naar full wets, helemaal zodra de regen weer begint te vallen. Maar de regen wordt zo hevig dat de sessie wordt stilgelegd.

Als de bui voorbij is, wordt de sessie hervat, met nog vijf minuten te gaan. Het zijn nog steeds full wet-omstandigheden en het is nog steeds verraderlijk glad. Dit bewijzen Leclerc en Grosjean, die allebei de grindbak in stuiteren. Leclerc staat zestiende (0,007 achter Verstappen), maar weet de grindbak weer uit te komen. Grosjean slaagt daar niet in en veroorzaakt een nieuwe code rood, met nog 3,5 minuut op de klok.

Zo weinig tijd voor de laatste ronde, betekent dat het heel druk wordt op de baan. Omdat zicht zo belangrijk is, grijpt Red Bull de stier bij de horens. Verstappen en Albon staan vooraan in de pitstraat. Verstappen verkent de limieten in zijn outlap, weet wat hij moet doen in zijn snelle ronde en rijdt met drie paarse sectoren 8,6 seconden sneller dan de voormalige p1 van Ocon.

Iedereen die nu een rondje rijdt is sneller dan voor de break. Welke vier zijn het langzaamst? Kvyat en Latifi spinnen, Magnussen en Russel halen het niet. Hamilton heeft last van de gele vlaggen en komt op p14 met de schrik vrij. Er zullen meer mensen last hebben gehad van de gele vlag, daar wordt na de kwalificatie nog eens rustig naar gekeken. Enkele gridstraffen zijn niet uitgesloten.

Verstappen niet te houden
In Q2 is de baan al aanzienlijk sneller, maar het lijkt nog steeds regenbandmateriaal. De McLarens durven intermediates al aan. Dat is voorlopig nog wat te vroeg. De baan komt hen wel tegenmoet, maar niet snel genoeg. Het experiment wordt gestopt en Norris en Sainz halen snel full wets.

Verstappen is als een vis in het water in deze omstandigheden en voert de ranglijst aan, vaak met twee seconden marge. Mercedes heeft wat meer moeite, maar nestelt zich wel tussen de Red Bulls – 1,7 seconde achter Verstappen, na Verstappens volgende rondje 3,4 seconde erachter.

In de achterhoede staan de McLarens, Ferrari's en Gasly onder de streep, de Renaults en Alfa Romeo's staan er net boven. Ze doen hun uiterste best, maar Leclerc wordt in zijn vliegende ronde gewoon ingehaald door Verstappen. Geen van de vijf weet te verrassen, en dus mogen ze teleurgesteld uitstappen. Leclerc kan het niet geloven als hij de tijd van Verstappen hoort. "We zijn zes seconden langzamer!?" Klopt, maar iedereen is minstens twee seconden langzamer dan de Nederlander.

Blijdschap is er in de garage van Alfa Romeo, dat met twee auto's de toptien haalt.

Blijft Verstappen oppermachtig?
Max Verstappen eindigt Q2 dus met 2 seconden voorsprong op Albon. En dan te bedenken dat hij zijn laatste rondje heeft afgebroken. Met die overmacht lijkt niemand hem van pole te kunnen afhouden. Het grootste gevaar lijkt nog als de omstandigheden omslaan naar intermediates, dan kan de vlag er zo weer anders bij hangen. Ocon en Perez proberen dit alvast, de rest rijdt lekker op wets.

Verstappen neemt het heft weer in  handen. Hij staat ruim op tijd vooraan in de pitstraat om voorop te mogen rijden. De eerste ronde is meteen weer raak. 1:52.326 is 4 seconden sneller dan Bottas en Albon. Wie het dichtst bij komt is Stroll, op 1,5 seconde.

Maar dan komt Perez op intermediates, en die is nipt sneller dan Verstappen. Intermediates lijkt dus de goede keuze. Verstappen is weer aan een (veel) snellere ronde bezig, maar die maakt hij niet af. Op naar intermediates. De rest van het veld volgt.

Hoe zijn de verhoudingen op intermediates? Is Verstappen dan nog steeds zo oppermachtig? Hij maakt een rare keuze, want hij rijdt zijn snelle ronde vlak achter Räikkönen, in plaats van een veilige afstand te nemen. En vrolijk is hij nog niet. "Ik heb totaal geen grip op deze klotebanden." Had hij toch dat ene rondje af moeten maken?

De volgende ronde blijft Verstappen weer achter Räikkönen. Hij wil de Fin voorbij, maar komt niet dichtbij genoeg. Hij heeft geluk, want Räikkönen schiet van de baan af.

Verstappen heeft dan één rondje om de pole terug te pakken. Intussen is hij naar p3 gezakt; Racing Point heeft de voorste startrij in handen, met Stroll op voorlopige pole. Kan Verstappen dat voorkomen? Zijn eerste sector is sneller dan Stroll, zijn tweede is langzamer. De laatste sector? Net niet goed genoeg. Verstappen geeft 0.2 seconde toe op Stroll, die dus zijn allereerste pole grijpt. Een geweldig resultaat voor Racing Point en de Canadees, die de afgelopen races in de hoek zat waar de klappen vielen.

Stroll on pole
De eerste pole van Stroll, wie had dat gedacht. "Ik had dit echt niet verwacht. Vanochtend waren we nog niet erg competitief. De druk was hoog. Ik had één rondje. Ik had veel vertrouwen in de auto en elke bocht was raak. Sinds Mugello heb ik een zware tijd gehad, maar dit is wel erg lekker. Mijn eerste pole ... het is een van de hoogtepunten uit mijn carrière."

Verstappen zwaar gefrustreerd
Max Verstappen stapt flink gefrustreerd uit zijn auto. "In Q1 hadden we al gezien dat we op intermediates geen grip hadden. In Q3 was de baan wel wat droger, maar toch. We waren veel beter op de full wets. Ik ben wel een beetje teleurgesteld nu. Als je de hele tijd eerste bent en dan tweede eindigt, dan is dat balen. Al liggen voor morgen nog alle kansen open natuurlijk."

Het affiche voor de race belooft in ieder geval genoeg spektakel. Achter Stroll en Verstappen starten hun teamgenoten. Ricciardo start als vijfde, dan pas vinden we Lewis Hamilton, die morgen zijn zevende wereldtitel kan binnenhalen. Zo lang hij voor Bottas blijft, is de buit binnen. En die start vanaf p9, nog achter Ocon en Räikkönen. Maar er kan veel gebeuren op dit glibberige baantje, zeker als er weer regen durft te vallen.

Uitslag kwalificatie GP Turkije
1. Lance Stroll, 1:47.765
2. Max Verstappen, op 0.290
3. Sergio Perez, op 1.556
4. Alex Albon, op 2.683
5. Daniel Ricciardo, op 3.830
6. Lewis Hamilton, op 4.795
7. Esteban Ocon, op 4.857
8. Kimi Räikkönen, op 4.980
9. Valtteri Bottas, op 5.493
10. Antonio Giovinazzi, op 9.461

11. Lando Norris, 1:54.945
12. Sebastian Vettel, 1:55.169
13. Carlos Sainz, 1:55.410
14. Charles Leclerc, 1:56.696
15. Pierre Gasly, 1:58.556

16. Kevin Magnussen, 2:08.007
17. Daniil Kvyat, 2:09.070
18. George Russel, 2:10.017
19. Romain Grosjean, 2:12.909
20. Nicholas Latifi, 2:21.611
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet