DTM

DTM: Müller houdt titelkansen intact met winst, beslissing in laatste race

201107 DTM Race finish
Nico Müller kwam als winnaar over de eindstreep

De beslissing in de titelstrijd van de DTM valt pas morgen, in de 18e en laatste wedstrijd van het seizoen, tevens de laatste race met de actuele Class-1-turbo-auto's. In de zaterdagsrace, die heel wat actie bood, deed Nico Müller alles wat hij kon om zijn titelkansen intact te houden. Hij kwam na meerdere positiewisselingen aan de leiding als winnaar over de eindstreep en verkleinde daarmee zijn achterstand op René Rast, die in de race als tweede eindigde, tot 13 punten. Robin Frijns daarentegen speelt definitief geen rol meer in de titelstrijd: hij kwam naar eigen zeggen in de hele race snelheid tekort en werd als zevende geklasseerd.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

René Rast startte vanaf de pole-position, maar op weg naar de eerste bocht was al duidelijk dat Nico Müller hem niets cadeau zou geven. Hij dwong de Duitser aan de linker kant van de baan ver over de kerbstones en nam zo de leiding. Verderop in het veld ging het mis: Wittmann, Newey en Kubica kwamen met elkaar in botsing. Kubica kon de race voortzetten, maar Wittmann en Newey crashten in de afgrenzing bij de eerste bocht en vielen uit. De wedstrijdleiding stuurde de safety-car de baan op. Müller leidde voor Rast, Green, Van der Linde, Eng, Duval, Rockenfeller, Aberdein, Frijns en Glock.

201107 DTM Race Start

In de zesde ronde werd de race weer vrijgegeven. Een ronde later ging Frijns als eerste van alle rijders de pits in voor de verplichte bandenwissel. In de negende ronde passeerde Rast Müller vanuit de slipstream op de Parabolica, wat het begin was van een rondenlang duel tussen de twee kemphanen. Enkele malen reden ze zij aan zij, maar Rast hield vooralsnog de leiding vast.

Vervolgens was het de vraag wie als eerste de pits in zou komen. Dat was Müller, aan het eind van de 17e ronde. Hij kwam net achter Frijns weer de baan op, maar passeerde zijn teamgenoot al snel. Rast stopte in de 18e ronde en moest na het verlaten van de pitstraat toezien hoe Müller hem op warmere banden passeerde. Rast blokkeerde eenmaal volledig bij het remmen voor de hairpin, waarop ook Frijns en Green hem voorbijstaken. Green passeerde kort daarna Frijns.

201107 DTM Race Frijns

In de 20e ronde viel Frijns snel terug: eerst verloor hij de derde plaats aan Rast, vervolgens verlor hij nog meer posities aan Van der Linde en Duval en drie ronden later aan Aberdein. In de 22e ronde passeerde Rast Green en was daarmee tweede, waarop hij jacht begon te maken op Müller. Rast kwam snel dichterbij en plaatste in de 27e ronde de aanval. Een ronde later nam hij vanuit de slipstream op de Parabolica de leiding over. In diezelfde ronde crashte Timo Glock in de Sachskurve, waarop de wedstrijdleiding opnieuw de safety-car de baan op stuurde. Een aantal rijders, waaronder Frijns, benutte de neutralisatie om nog een bandenwissel te laten doorvoeren.

201107 DTM Race RAS MUE side by side
Intens duel tussen Müller en Rast

In de 32e ronde werd de race weer vrijgegeven. Rast behield de leiding voor Müller, Green en Van der Linde, die echter vlot de vierde plaats verloor aan Loïc Duval. In de 34e ronde passeerde Müller Rast vanuit de slipstream op de Parabolica. Rast probeerde het nog wel, maar zonder succes, en had in de 36e en laatste ronde zelfs geluk dat teamgenoot Green hem bij het aanremmen van de hairpin slechts licht raakte.

Zo kwam Müller na 36 ronden als winnaar over de eindstreep, voor Rast, Green, Duval, Rockenfeller, Aberdein, Frijns, Kubica, Eng en Van der Linde. Later kreeg Rockenfeller nog een tijdstraf van een halve seconde, waardoor Aberdein vijfde werd en Rockenfeller de zesde plaats bezette.

201107 DTM Race RAS MUE podium
Rast (l.) en Müller beslissen de titelstrijd in de laatste race van het seizoen

Müller was uiteraard dolblij met zijn overwinning: "We're alive", schreeuwde hij over de boordradio, waarmee hij uiteraard op zijn titelkansen doelde. Rast verklaarde naderhand, dat hij het bord met de aanduiding van de laatste ronde niet gezien had en daardoor in de veronderstelling was dat de race nog een ronde langer zou duren. "Daarin had ik mijn beslissende aanval willen plaatsen", aldus Rast. Green was blij met zijn eerste podiumplaats sinds de seizoensstart op Spa, begin augustus.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet