Sportscars

Sportscars: Penske-duo Taylor/Castroneves verdringt Van der Zande/Briscoe na winst van koppositie kampioenschap

201103 IMSA race winners
De Penske-Acura van Ricky Taylor en Helio Castroneves won op Laguna Seca

Dankzij een stalorder wonnen Ricky Taylor en Helio Castroneves met de nummer 7-Penske-Acura het Hyundai Monterey Sports Car Championship op Laguna Seca, de voorlaatste wedstrijd van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech Sports Car Championship. De nummer 6-Acura met Dane Cameron en Juan Pablo Montoya reed het grootste deel van de race aan de leiding, maar moest uiteindelijk de overwinning aan de teamgenoten laten. Taylor en Castroneves nemen daarmee de leiding in het kampioenschap over van Renger van der Zande en Ryan Briscoe, die als zesde eindigden. In de GTLM-klasse was er de eerste overwinning van het jaar voor titelverdedigers Laurens Vanthoor en Earl Bamber, tevens de eerste Porsche-overwinning in IMSA op Laguna Seca. Corvette-rijders António García en Jordan Taylor zijn voortijdig kampioen. Mario Farnbacher en Matt McMurry wonnen met de Acura NSX van Meyer Shank Racing de GTD-klasse en namen voorafgaand aan de finale ook de leiding in de tussenstand van deze divisie over.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR

Zoals in de lijn der verwachting lag, domineerden de beide Penske-Acura's gedurende het grootste deel van de twee uur en 40 minuten durende race het veld in de prototype-klasse. Daarbij had de pole-winnende nummer 6-auto van Dane Cameron en Juan Pablo Montoya het heft in handen en bouwde in het verloop van de race zelfs een voorsprong van een halve minuut op. Aan het eind van de voorlaatste ronde echter liet Cameron met een overduidelijke teamorder de andere Penske-Acura met Ricky Taylor aan het stuur voorbij, waarop Taylor samen met Helio Castroneves de overwinning kon vieren. Cameron en Montoya kwamen als tweede over de eindstreep, voor de Whelen-Action Express-Cadillac DPi van Felipe Nasr en Pipo Derani. Laatstgenoemde was in het tweede uur van de race opnieuw in gevecht met Ricky Taylor, maar anders dan tijdens Petit Le Mans twee weken geleden en ook de tweede vrije training op Laguna Seca op zaterdag kwam het ditmaal niet tot contact tussen de twee.

201103 IMSA race Zande
Renger van der Zande en Ryan Briscoe eindigden met de WTR-Cadillac als zesde

Door het geregisseerde resultaat klommen Ricky Taylor en Helio Castroneves op naar de eerste plaats in de tussenstand van het kampioenschap, waarbij ze de beide WTR-Cadillac-rijders Renger van der Zande en Ryan Briscoe van de leiding verdrongen. Van der Zande en Briscoe eindigden in de race als zesde. "Het was geen goed weekeinde", gaf Van der Zande naderhand toe. "Ik denk dat de snelheid er wel in zat. Ryan deed een goede job, hij lag op een bepaald moment vijfde. Nadat ik in de auto zat kon ik wat stappen maken. Qua strategie kozen we ervoor om een beetje 'off sequence' te gaan voor wat betreft de pitstops, waardoor we bij het eind van de laatste pitstop in een keer naar voren zouden schieten. We hadden een seconde of zeven, acht in de tas. Mijn eerste stint was heel goed, ik kon een gat dichtrijden, maar de tweede stint ging helemaal niet. De remschijf rechts achter bleek niet op temperatuur te komen. De auto was heel slecht om te rijden. Tijdens de derde stint ging hij weer als een kogel, ik reed ook de snelste tijd van de race, maar toen was het gat al te groot. Uiteindelijk kon ik bij de laatste restart – na de enige neutralisatie in de race – buitenom in bocht twee bij de Mazda, waarmee ik een plek pakte, wat heel belangrijk was met het oog op de punten voor het kampioenschap. Een ronde later echter, bij het uitkomen van de laatste bocht, stopte de auto er in een keer mee en kwam de Mazda me weer voorbij. Zo werden we zesde. In het kampioenschap staan we nu twee punten achter, en om het nog erger te maken pakten Derani en Nasr in de Action Express-auto ook flink wat punten met hun derde plaats, dus die kwamen ook dichterbij. Sebring wordt dus een heel belangrijke race. Het allerbelangrijkste is dat we die elektrische problemen gaan oplossen, want bij 'Petit Le Mans' hadden we ook al elektrische problemen: toen ging hij twee keer volledig uit terwijl ik in de auto zat. Op Sebring heb ik al vaak op het podium gestaan, maar nog nooit gewonnen. Ik hoop dat we een goede kans maken. We moeten wel, want als we winnen, worden we kampioen, maar als we niet winnen, dan is die kans heel klein, dus het wordt over twee weken echt heel spannend."

201103 IMSA Race Porsche
Eindelijk winst op Laguna Seca voor Porsche dankzij 'Bamthor' in de nummer 912, Corvette-rijders García en Taylor kampioen

Het Porsche-fabrieksteam had sinds de start van het huidige IMSA-kampioenschap in 2014 nog niet eerder op Laguna Seca gewonnen, maar daarin kwam dit weekeinde verandering. Aanvankelijk reed pole-sitter Jordan Taylor in de nummer 3-Corvette aan de leiding in de klasse, maar Laurens Vanthoor kon in de nummer 912-Porsche na de eerste reeks pitstops de koppositie overnemen. Ook na de rijderswissel bleef de Porsche met Earl Bamber aan de leiding. In de 19 minuten die resteerden bij de enige herstart in de wedstrijd wist Bamber de leiding vast te houden en zorgde zo voor de eerste overwinning van het jaar voor het uittredend kampioensduo 'Bamthor', nadat de twee een week eerder samen met Nick Tandy de 24 Uur van Spa-Francorchamps gewonnen hadden. De nummer 3-Corvette van Jordan Taylor en António García eindigde op 0,981 seconden als tweede, genoeg voor het duo om voortijdig de kampioenstitel veilig te stellen. Dat was mede te danken aan de technische diskwalificatie van de nummer 4-Corvette van Oliver Gavin en Tommy Milner, die aanvankelijk als derde over de eindstreep kwam, maar waarvan de diffusor na een aanrijding met een prototype na de race niet meer aan de vereiste specificaties voldeed. Zo erfde de nummer 911-Porsche van Nick Tandy en Fred Makowiecki de derde plaats in de raceuitslag.

201103 IMSA Race GTD winners
Mario Farnbacher (r.) en Matt McMurry wonnen met de Meyer Shank-Acura de GTD-klasse

In de GTD-klasse domineerde de pole-winnende nummer 86-Meyer Shank Racing-Acura NSX in handen van Matt McMurry en Mario Farnbacher. Eerstgenoemde bouwde gedurende de eerste helft van de race een aardige voorsprong op, terwijl Farnbacher vervolgens het karwei kon afmaken en de Acura met een marge van 10,119 seconden als winnaar aan de finish bracht. De Turner-BMW van Bill Auberlen en Robby Foley eindigde op de tweede plaats, terwijl Alvaro Parente en Misha Goikhberg met de nummer 57-Meyer Shank Racing-Acura als derde het teamsucces completeerden. Dankzij de overwinning en het feit dat de nummer 14-AIM-Vasser-Sullivan-Lexus van Aaron Telitz en Jack Hawksworth niet verder kwam dan de elfde plaats, namen McMurry en Farnbacher de leiding in de tussenstand van de GTD-klasse over. Omdat de resterende race op Sebring niet meetelt voor de WeatherTech Sprint Cup, won AIM Vasser Sullivan wel de titel in dit klassement.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet