GT

GT: Spa-zege Porsche aan zijden draad - en wat de Nederlanders deden

201025 ROWE Porsche win
Dat het ROWE-team na de winst op de Nürburgring nu ook Spa won, was een klein wonder

Voor de achtste maal in de historie en voor het tweede jaar in successie won een Porsche de Total 24 Hours of Spa. Daarbij hing de overwinning van Nick Tandy, Earl Bamber en Laurens Vantoor aan een draadje, nadat in de voorlaatste ronde de versnellingsbak van de ROWE-911 de geest gaf. Niettemin bracht Tandy de auto nog als winnaar over de eindstreep en bezorgde het team van Hans-Peter Naundorf en Michael Zehe de tweede grote racewinst van het jaar na het succes tijdens de 24 Uur van de Nürburgring in september. Nederlandse rijders speelden geen rol in de strijd om de ereplaatsen in het algemeen klassement, maar de negende plaats voor Renger van der Zande met de Honda NSX is niettemin een prima resultaat. Klassesucces was er voor Indy Dontje, die met zijn teamgenoten in de HTP-Winward-Mercedes tweede in de Silver Cup werd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: SRO, PR

De Porsches behoorden niet vanaf het begin tot de snelste auto's in de race, want die rol was gedurende de eerste helft van de wedstrijd weggelegd voor de pole-winnende nummer 88-AKKA ASP-Mercedes (Marciello/Boguslavskiy/Fraga) en de nummer 63-Orange 1-FFF-Lamborghini (Lind/Caldarelli/Mapelli). Halverwege de race echter viel de Mercedes uit als gevolg van een aanrijding, terwijl in de ochtend Dennis Lind als leider in de wedstrijd met de Lamborghini van de baan raakte.

In het Audi-kamp moest men bij WRT al snel de wonden likken nadat de nummer 32 (Mortara/Weerts/Stippler) uit de race was na te zijn aangereden door Nicky Catsburg in de Walkenhorst-BMW, terwijl niet lang daarna de nummer 31 (Vanthoor/Mies/Van der Linde) uitviel door een defect in de aandrijflijn. Vervolgens namen de Saintéloc-Audi (Winkelhock/Boccolacci/Haase) en de Attempto-Audi (Drudi/Niederhauser/Vervisch) de rol van vlaggendragers voor het merk over en reden rond het middaguur een tijdlang aan de leiding.

201025 Finish ROWE Eindstreep
Ondanks een kapotte versnellingsbak kwam Nick Tandy als winnaar over de eindstreep

Naarmate de regen, die gedurende de hele wedstrijd een factor was en voor heel wat incidenten zorgde, in de loop van de middag weer sterker werd, kwam de ROWE-Porsche verder en verder naar voren. In de pits kon Nick Tandy tijdens een neutralisatie in het 23e uur de leiding overnemen en uiteindelijk reed de Brit de overwinning naar huis, al werd het vanwege de defecte versnellingsbak in de laatste anderhalve ronde nog wel even heel spannend. De Attempto-Audi eindigde op vier seconden als tweede, de Dinamic-Porsche (Müller/Engelhart/Cairoli) werd als derde afgevlagd.

201025 Finish Honda
De Honda NSX met Renger van der Zande werd negende algemeen

Renger van der Zande beste Nederlander in eindklassement
De Honda NSX van Renger van der Zande, Mario Farnbacher en Dane Cameron werd als negende algemeen geklasseerd. Van der Zande was daarmee de beste Nederlander in de einduitslag. "Een jungle van een evenement", zo blikte Van der Zande terug. "Het is altijd chaos, maar dat maakt het ook zo mooi en tegelijkertijd zo moeilijk om die wedstrijd te winnen. Het weer speelt altijd een grote rol, ook nu weer. Van de 56 auto's zijn er 35 heel goed, merken als Audi en Mercedes die met vijf, zes auto's aan de start staan. En dan komen wij met ons enkele Hondaatje... Weliswaar een beest van een auto. Ons plan was eigenlijk om de test van dinsdag te gebruiken om Dane Cameron voldoende rijtijd te geven, maar op de eerste ronde plofte de motor al, dus die hele sessie hebben we niet kunnen benutten. Dane was snel op snelheid, maar in de regen bleek wel dat baankennis toch erg belangrijk was. Ikzelf reed strakke stints, vooral in het droog was ik wel competitief. Bij regen kregen we de temperaturen echter niet in de banden. Toch is het best goed om het met zo'n klein één-auto-team tegen de grote fabrikanten op te nemen en dan twee keer in de top tien te eindigen, vorig jaar zesde en dit jaar negende. Als we een paar keer een betere bandenkeuze hadden gemaakt, hadden we zelfs top vijf kunnen eindigen. Aan de ene kant ben ik dus tevreden, maar aan de andere kant kun je natuurlijk niet tevreden zijn met een negende plek."

201025 Finish Dontje
De HTP-Winward-Mercedes met Indy Dontje werd tweede in de Silver Cup

Tweede plaats Silver Cup voor Indy Dontje
Op de 21e plaats algemeen en op de tweede plaats in de Silver Cup eindigde de HTP-Winward-Mercedes met Indy Dontje, Philipp Ellis en Russell Ward. Dat dit team nog zo hoog zou eindigen, lag in de beginfase van de race niet in de lijn der verwachting, want Ellis werd al in de openingsronde in de rondte getikt en moest daardoor vanaf de laatste plaats de opmars beginnen. Ook werd er een paar keer wat tijd verloren door een verkeerde bandenkeuze, maar dat is een lot dat het team met vele anderen deelde. Het podium in de klasse is niettemin een keurig resultaat. "Een heel turbulente 24-uursrace", blikt Dontje terug. "We hadden donderdag een defect in de kabelboom, waardoor heel veel sensoren het niet deden. Daardoor misten we grotendeels de vrije training en de pre-qualifying. We gingen blanco de kwalificatie in en tot onze verbazing eindigden we nog bijna in de Top 20-qualifying, die misten we op één plek na... De race zelf was heel bijzonder. Van droog naar regen en weer terug. Het was een heel lange nacht. Ik heb mijn eerste triple-stints van drie uur in het donker gereden. Op een bepaald moment vroeg ik me af of het eigenlijk nog wel een keer licht zou worden! We hebben een paar keer wat verloren door verkeerde bandenkeuzes. Voor Russell (Ward) was het zijn eerste keer in Spa, dat was best bijzonder en lastig, maar dat maakte deze editie ook wel heel speciaal. We zijn heel tevreden met het resultaat. Ik ben wel een beetje vermoeid na drie triple-stints, maar met de tweede plaats in de Silver Cup zijn we superblij!"

201025 Finish Breukers
De WRT-Audi met Rik Breukers kwam niet rijdend aan de finish, maar werd wel geklasseerd

Breukers, Hommerson niet rijdend aan de finish, maar wel geklasseerd
Niet rijdend aan de finish, maar wel geklasseerd was de nummer 33-Belgian Audi Club WRT-Audi van Rik Breukers, Stuart Hall en Benjamin Goethe. Rond het middaguur reed dit team op de vierde plaats in de Silver Cup, maar in de slotfase raakte Benjamin Goethe in de regen van de baan, waardoor het team de eindstreep niet haalde. Datzelfde gold voor de nummer 52-AF Corse-Ferrari in de Pro-Am-klasse, waarin Niek Hommerson voor de Nederlandse inbreng zorgde. Hier was het de Belgische rijder Louis Machiels die voor de crash en de uitval zorgde.

201025 Finish Catsburg
De Walkenhorst-BMW viel uit door schade na een aanrijding van Catsburg

Vos en Catsburg uitvallers op zaterdagavond
Op zaterdagavond al crashte Remon Vos met de Mercedes-AMG GT3 van Ram Racing, die in de muur bij La Source zijn Waterloo vond. Nicky Catsburg viel met de nummer 34-Walkenhorst-BMW uit als gevolg van de aanrijding met Charles Weerts in de nummer 32-WRT-Audi. "Een heel ongelukkige situatie die bij mij tot de uitval leidde", zei Catsburg. "We zaten met een groepje bij elkaar en de auto voor me werd onverwacht heel langzaam. Ik heb hem daarop hard geraakt en daarbij de voorkant van onze BMW flink beschadigd. Wellicht heb ik de situatie op dat moment verkeerd ingeschat. Ik vind het echt heel vervelend voor het hele team. Voor mezelf komt er hiermee een einde aan een reeks van zeer succesvolle wedstrijden, maar ik hoop dat we in Kyalami er weer tegenaan kunnen."

Slotwedstrijd IGTC Kyalami onzeker, Spa vanaf morgen vier weken dicht
Of die slotwedstrijd van de Intercontinental GT Challenge in Zuid-Afrika inderdaad gehouden kan worden, wordt door velen ernstig betwijfeld. Zelfs het doorgaan van de race in Spa stond vanwege de zich snel verslechterende coronasituatie in België de afgelopen week nog lange tijd ter discussie. Direct na de finish van de 24-uursrace kwam vanuit de circuitdirectie dan ook het bericht dat het circuit van Spa-Francorchamps van morgen tot 19 november aanstaande volledig dicht gaat. Met de 24-uursrace is men dus door het oog van de naald gekropen. Net zoals de winnende ROWE-Porsche...
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet