Formule 1

Formule 1: Hamilton moet even vechten voor 93e zege

Hamilton pitgebouw

Lewis Hamilton heeft op Portimao toch weer een vrij eenvoudige zege geboekt. Bottas leek in alle trainings- en kwalificatiesessie sneller dan de wereldkampioen, maar in de race is het vaak toch een ander verhaal. Na een hectische openingsfase waarin Sainz even de leiding greep, leidde Bottas de race. Maar eenmaal warm haalde Hamilton zijn teamgenoot weer in en verdween hij met de noorderzon. Bottas werd kleurloos tweede, Verstappen kon ook geen vuist maken en eindigde eenzaam derde.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Uitdagende omstandigheden
Het circuit in Portimao is op zichzelf al uitdagend, maar de omstandigheden vandaag maken het er niet gemakkelijker op voor de rijders. Het nieuwe asfalt heeft nog weinig rubber, zeker aan de even kant van de startgrid, het is nog koeler dan gisteren, het waait harder en er is 40% kans op regen.

Bottas staat al richting Hamilton opgesteld, maar dat mag er niet aan baten. Verstappen is beter weg dan Bottas en pakt de tweede plek. Maar Bottas komt terug en gaat in bocht 3 Verstappen weer bij. Verstappen is helemaal uit positie, wordt ook aangevallen buitenom door Perez en de twee raken elkaar. Perez spint, Verstappen kan door, maar verliest wel nog een plaats aan Norris. Bottas zet vervolgens door en haalt zijn teamgenoot in voor de leiding.

Het begint in die openingsronde voorzichtig te regenen en dan verschuiven alle verhoudingen. Verstappen moet op start/finish Leclerc van zich af houden en dan komt zelfs Räikkönen oprukken. Hij is als 16e gestart, maar rijdt 6e als hij Leclerc ingehaald heeft, gaat zelfs Verstappen voorbij, maar de Nederlander pakt p5 terug.

Maar het allerbeste in die ronde is Carlos Sainz. Hij heeft zijn zachte banden eerder op temperatuur dan Mercedes de mediums, zet de aanval in en gaat ze allebei voorbij. Sainz aan de leiding. Wie had dat gedacht? De andere McLaren houdt stand op p4, maar na drie rondjes pakt Verstappen die plek terug.

Bottas

Als na zes ronden ook de Mercedessen hun banden op temperatuur hebben, komt Sainz ook onder druk. Bottas pakt de leiding terug, Hamilton volgt een ronde later en Verstappen de ronde daarna. Daarmee zijn Mercedes en Verstappen weer op hun vertrouwde podiumplekken.

Ook Leclerc komt terug van zijn moeilijke openingsfase. Eerst haalt hij Norris in, daarna heeft ook Sainz niets in te brengen tegen de Ferrari met DRS.

Kimi Räikkönen valt ook stilaan weer terug, als Ricciardo en Gasly hem voorbij gaan.

Verstappens teamgenoot Albon, die nog twee races heeft om zich te bewijzen, is overigens teruggevallen naar p11.

Lance Stroll heeft de snelheid ook goed te pakken, en zit al een paar ronden te jagen op Lando Norris. Na 18 ronden zet Stroll de actie in, buitenom in bocht 1. Op dezelfde plek als waar hij vrijdag crashte met Verstappen, gaat het nu weer fout. Weer zit Stroll aan de buitenkant, weer snijdt hij de bocht te scherp aan, weer raakt hij de man aan de binnenkant en weer spint Stroll. Stroll krijgt een tijdstraf van 5 seconden voor de aanrijding. Even later worden daar nog eens 5 seconden aan toegevoegd als Stroll te vaak de baanlimieten heeft overschreden.

Norris loopt een beschadigde voorvleugel op door de tik van Stroll en hij moet naar de pits voor een nieuwe. Teamgenoot Sainz, in de openingsfase nog aan de leiding, wordt op p5 ingehaald door Gasly.

Hamilton aan de leiding
Lewis Hamilton heeft 20 ronden achter zijn teamgenoot gereden, maar schakelt dan een tandje bij. Hij dicht het gat naar Bottas, zet op start/finish de aanval in en pakt buitenom de leiding. Daarna loopt Hamilton ook met grote stappen weg bij zijn teamgenoot.

Verstappen is dan al ver teruggevallen. Zijn softs waren na 10 ronden al gezien, met name linksvoor, maar hij mag nog niet stoppen. Na 20 ronden heeft hij 11 seconden achterstand op Bottas en maar 3 seconden voorsprong op Leclerc. Na 24 ronden komt de Nederlander éíndelijk binnen voor mediums. Hij verliest drie plekken, aan Leclerc, Gasly en Sainz.

Op de nieuwe banden is Verstappen best snel, maar niets bijzonders. Sterker nog, de Mercedessen zijn op hun oude mediums nog sneller dan de Red Bull op nieuwe. Dat belooft weinig goeds voor de tweede fase van deze race.

Het gat naar zijn voorgangers dicht Verstappen wel snel, maar zowel Sainz als Gasly stopt al voordat Verstappen aan de staart is aanbeland. Leclerc is op mediums gestart, dus hij kan nog wel even door. Als hij na 35 ronden harde banden haalt, komt hij 8 seconden achter Verstappen terug.

Achter Verstappen rijdt Esteban Ocon en hij wordt opgejaagd door Perez. Na zijn spin in de openingsronde komt Perez goed terug en hij vecht een halve ronde een prachtig gevecht uit met Ocon. De Mexicaan trekt aan het langste eind: p5.

Albon pijnlijk
Alex Albon kreeg van Red Bull een duidelijke missie. Hij moest in Portimao en volgende week in Imola bewijzen dat hij het tweede stoeltje waard is. Eigenlijk was de opdracht: wordt twee keer vierde. Vandaag graaft de jongeling zijn eigen graf, zo lijkt het. Hij wordt na 40 ronden op een rondje gezet en rijdt op p11, buiten de punten. Met nog 15 ronden te gaan wordt Albon zelfs op een ronde gezet door Verstappen. Er zal in Imola een wonder moeten gebeuren, wil Albon zijn stoeltje nog redden.

Veilige stop Hamilton
Na 41 ronden maakt de raceleider zijn veilige stop. Hij heeft 10 seconden voorsprong op Bottas en houdt na zijn stop nog 20 seconden voorsprong op Verstappen.

Bottas onder druk
Bottas stopt de ronde na Hamilton. Hij wilde eigenlijk de andere keuze dan Hamilton, om nog een kansje te maken op een verrassing, maar voor softs zijn 26 ronden te lang. En dus krijgt hij dezelfde harde banden als Hamilton.

Die harde banden zijn moeilijk om op temperatuur te krijgen, maar Bottas heeft er wel erg veel tijd voor nodig. Hij is veel langzamer dan Hamilton en ook Verstappen is sneller dan de Fin. Kan Verstappen die 10 seconden nog dichtrijden? Nee, naar een paar ronden is ook Bottas op stoom. 

Strijd om p5
Zo eenzaam als het aan het front is, zo boeiend is het gevecht om p5. Perez heeft die plek, maar maakt met nog 20 ronden te gaan een tweede stop voor softs. Ocon is dan vijfde, maar die is moet nog stoppen. Gasly, Ricciardo en Sainz zitten vlak achter Perez en zijn lekker aan het knokken. Sainz gaat Ricciardo voorbij. Met nog 11 ronden te gaan maakt Ocon zijn stop. Hij komt op p8, vlak voor de deur van zijn teamgenoot, terug. Kan de Fransman Sainz, Gasly en Perez voor hem nog onder druk zetten?

Nee, want Ocon dicht het gat niet. Maar dat betekent niet dat er geen actie meer is. Gasly dicht het gat naar Perez tot een seconde en ook Sainz zit binnen een seconde van de Alpha Tauri. De softs van de Racing Point zijn duidelijk de verkeerde keuze geweest.

Gasly opent de aanval op start/finish, maar Perez verdedigt superagressief de binnenkant en houdt de plek. De volgende ronde gaat Gasly niet binnendoor maar buitenom en dat werkt wel. P5 voor Gasly. Sainz heeft dan nog één ronde om Perez voorbij te gaan. Met DRS hoeft Sainz niet eens een kant te kiezen, want hij is er al voorbij en grijpt p6. Een teleurstellend einde voor Perez, na diens mooie inhaalrace na de spin met Verstappen bij de start. 

Eenzaam aan de top
Lewis Hamilton heeft sinds hij aan de leiding ligt helemaal niets meer te duchten. Hij zet iedereen op een rondje, op Bottas, Verstappen en Leclerc na. De snelste ronde is de kers op de taart. Met zijn 92e overwinning heeft Hamilton het record van meeste zeges nu alleen in handen.

Hamilton heeft nu 256 punten, Bottas 179. Met nog 5 races te gaan komt de zevende wereldtitel steeds dichterbij.

Recordwinnaar
Na de evenaring van het record van Schumacher vorige race, heeft Hamilton nu het record helemaal alleen in handen. Een bijzonder moment, gadegeslagen door zijn vader. "Het is een gezegende dag. Het moet nog even bezinken, ik heb hier geen woorden voor. Toen ik naar dit team overstapte was dat een sprong in het diepe. Maar het is zo'n inspirerende omgeving om in te werken. Het team blijft de lat maar hoger leggen en niemand raakt verzadigd door het succes."

"Vandaag draaide alles om temperaturen. Daar had ik mijn auto al op afgesteld. De openingsfase was hectisch. Ik had een moment in bocht 7 en zag niet waar ik heen ging, dus werd ik ingehaald. Ik had misschien wat harder kunnen verdedigen, maar ik nam het zekere voor het onzekere. Daarna kwam de auto op stoom. In de slotfase kreeg ik kramp in mijn rechterkuit. Ik moest af en toe liften om te kunnen rekken, maar dat kan natuurlijk niet de hele tijd. Dat was niet erg prettig."

Bottas weet niet waar het aan ligt
Valtteri Bottas was vrijdag en zaterdag razendsnel, maar vandaag niet meer zo. "Ik heb geen idee waar het aan lag. De eerste ronden waren goed. De zachte band had eerst even de overhand, maar daarna had ik de leiding. Maar ik had geen tempo. Lewis viel aan, ik probeerde te verdedigen, maar er was geen houden aan. Hij was zoveel sneller, geen idee hoe dat kwam. In de laatste stint had ik nog wel softs gewild, maar dat had eerlijk gezegd ook geen verschil meer gemaakt."

Verstappen

Verstappen krijgt wat hij verdient
Weer een derde plek, weer geen vuist naar Mercedes. "De eerste ronden had ik erg weinig grip, met het beetje regen dat er was. Ik probeerde vooral uit de problemen te blijven, maar had wel een kleine aanrijding met Sergio. Hij gaf mij te weinig ruimte en schakelde daarmee zichzelf uit. De McLarens kwamen voorbij, geen idee waar die hun tempo ineens vandaan haalden. Maar daarna kwam ik terug. De mediums waren vandaag veruit de beste. Op de softs was het gat al zo groot dat ik in de tweede stint al te veel achterstand had. Maar als ik op mediums was gestart, had ik daarna op hard gemoeten en dat was ook geen succes geweest. We hebben gekregen wat we hebben verdiend."

Uitslag Grand Prix Portugal
1. Lewis Hamilton, 66 ronden
2. Valtteri Bottas, op 25.592
3. Max Verstappen, op 34.508
4. Charles Leclerc, op 1:05.312
5. Pierre Gasly, op 1 ronde
6. Carlos Sainz, op 1 ronde
7. Sergio Perez, op 1 ronde
8. Esteban Ocon, op 1 ronde
9. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
10. Sebastian Vettel, op 1 ronde

11. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
12. Alex Albon, op 1 ronde
13. Lando Norris, op 1 ronde
14. George Russel, op 1 ronde
15. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
16. Kevin Magnussen, op 1 ronde
17. Romain Grosjean, op 1 ronde
18. Nicholas Latifi, op 2 ronden
19. Daniil Kvyat, op 2 ronden

Lance Stroll
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet