Formule 1

Formule 1: Haas neemt afscheid van Grosjean en Magnussen

magnussen-grosjean

Het Formule 1-team van Haas gaat in 2021 niet verder met Romain Grosjean en Kevin Magnussen. De twee coureurs maakten dat vanochtend kort na elkaar bekend, waarna het team het nieuws bevestigde. Het einde van het dienstverband van de Fransman en de Deen werd alom verwacht. De kans is groot dat Haas nu kiest voor twee debutanten.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Haas F1

Grosjean en Magnussen reden respectievelijk vijf en vier seizoenen voor Haas en waren inmiddels bijna meubilair van het team geworden. Na aanvankelijke successen in de seizoenen dat het Dallara-chassis en een krachtige Ferrari-motor nog bij gelegenheid reuzen konden doden, kwam de klad er in 2019 in te zitten.

Niet alleen de auto kon toen niet meer de prestaties uit eerdere seizoenen evenaren, de coureurs onderscheidden zich eveneens door fouten en onderlinge ruzies op de baan. Ondanks het feit dat de teamleiding regelmatig het geduld verloor in het duo, werd hun contract nog een jaar verlengd.

In een opnieuw desastreus verlopend 2020 heeft Haas nu besloten om vaarwel te zeggen tegen zijn twee ervaren krachten. Het ligt voor de hand dat het Amerikaanse team verder gaat met twee jongelingen die nu nog in de Formule 2 actief zijn.

Een daarvan is mogelijk Nikita Mazepin, die een royaal budget meeneemt via UralKali, het bedrijf van zijn vader. Na een teleurstellend debuutseizoen waarin hij werd gedeklasseerd door teamgenoot Nyck de Vries, viel de Rus dit jaar positief op met diverse overwinningen. De andere auto zou dan naar een Ferrari-junior gaan. Dat kan Mick Schumacher zijn als die geen vervanger wordt van Antonio Giovinazzi bij Alfa Romeo. Anders maken Schumacher Jr's mede-FDA-coureurs Callum Ilott en Robert Shwartzman een kans – al lijkt het niet logisch voor een Amerikaans team om met twee Russen aan te treden.

De toekomst van Grosjean ligt vrijwel zeker buiten de Formule 1. De Fransman maakte al avances in de richting van Peugeot en het nieuwe hypercar-project van de Franse autofabrikant. Voor Magnussen is ook weinig ruimte meer, zeker omdat de Deen (ondanks de steun van zijn Deense privésponsor Jack & Jones) moet opboksen tegen het nóg steviger persoonlijk budget van Sergio Pérez.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet