Diversen

Div: Nieuwe elektro-raceserie SuperCharge moet in 2022 van start

SuperCharge Launch 004

Vanmiddag vond de presentatie plaats van SuperCharge, een nieuwe wereldwijde autosportserie met elektrisch aangedreven SUV's, die in 2022 van start moet gaan. De organisatie, geleid door mede-oprichter Rob Armstrong, die ondermeer ervaring heeft vanuit de Formule 1 en het WK Rallycross, plant voor het eerste seizoen acht evenementen in steden in Azië/Pacific, China, Europa, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. De andere oprichter is Max Welti, die zijn sporen verdiende in leidende autosportfuncties bij ondermeer Porsche, Volkswagen en Lamborghini en ook teammanager was bij Sauber in de sportwagens en in de Formule 1.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De organisatie spreekt zelf van 'crossover road cars', wat natuurlijk een heel breed begrip is, maar uit de beschikbaar gestelde illustraties blijkt dat het hier toch voornamelijk om SUV's gaat. Gesteld wordt dat de serie is opgezet "in overleg met een aantal wereldwijd toonaangevende autofabrikanten als nieuw raceconcept om de volgende generatie elektrische auto's voor op de weg te tonen."

SuperCharge Launch 001

De SuperCharge-raceauto's, die de codenaam SC01 krijgen, worden gebouwd door Holzer Engineering. Gesproken wordt over een piekvermogen van 500 kW (670 pk) en een acceleratie van 0-100 km/u in 2,5 seconden. Teams kunnen desgewenst het bodywork aanpassen om ervoor te zorgen dat de auto uiterlijk overeenkomsten vertoont met bestaande (of geplande) productieauto's. Daarnaast biedt SuperCharge, anders dan de meeste andere elektrische raceseries, ook de mogelijkheid voor teams en fabrikanten om te werken aan de accutechnologie inclusief koeling en laadmanagemet. Dat kan ook helpen om de accuprestaties van elektrisch aangedreven productieauto's te verbeteren. Het is de bedoeling dat gebruik gemaakt kan worden van reguliere snellaadsystemen en oplaadpalen die langs de weg te vinden zijn.

SuperCharge Launch 002

Er is duidelijk ook aandacht besteed aan het autosportaspect. Assistentiesystemen als launch control, tractiecontrole en brake-by-wire zijn uitdrukkelijk verboden. Het is de bedoeling dat er gereden gaat worden op korte circuits in stadscentra, waarbij er spectaculaire elementen worden ingebouwd zoals een schans van 2,5 meter, waardoor de auto's iedere ronde opnieuw tot tien meter hoog de lucht ingaan. We kennen vergelijkbare taferelen van Amerikaanse 'stadium trucks'. Ook 'low friction zones', waarbij drifts en glijpartijen mogelijk zijn, behoren tot de plannen, evenals een sprinklerinstallatie boven het parcours. Het laatste element is de 'SuperLoop', vergelijkbaar met de joker lap in de rallycross, die eenmaal per race moet worden gebruikt. Het wedstrijdformaat is ook vergelijkbaar met dat van de rallycross met aanvankelijk 16 auto's van acht teams en dan een systeem met kwart- en halve finale en een finale, allemaal met snelle, korte races met een maximum van zes ronden.

SuperCharge Launch 003
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet