Sportscars

Sportscars: In gesprek met Renger van der Zande: "Meer dan dit kon ik niet doen!"

8c4f9692-2d10-4bfe-b411-7f560173f079
Van der Zande won met teamgenoten Ryan Briscoe en Scott Dixon (vrnl) 'Petit Le Mans'

Nadat hij eind januari al, voor het tweede jaar op rij, de Rolex 24 At Daytona gewonnen had, behaalde Renger van der Zande samen met zijn teamgenoten Ryan Briscoe en Scott Dixon afgelopen weekeinde opnieuw mooie lange-afstandssucces in de Verenigde Staten. Op Michelin Raceway Road Atlanta schreef hij met de Cadillac DPi van Wayne Taylor Racing de klassieker 'Motul Petit Le Mans' op zijn naam. Komend weekeinde staat de volgende grote race op het programma: de Total 24 Hours of Spa. Een gesprek met de Amsterdamse coureur, die tussen de drukke bedrijven door heel even thuis is.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Brian Cleary

Even tijd voor het gezin?
"Ja, gelukkig wel. Maandagmorgen om acht uur stond ik weer op Schiphol, ik ben nu samen met Carlijn en Lux, onze zoon, want onze dochter Lola gaat al naar school tegenwoordig. Die haal ik om half drie op. Even twee dagen thuis, dat is lekker, en dan ga ik woensdag alweer naar Spa."

2c5698a5-f02f-407c-a984-be63a30b413f

Proficiat met je mooie succes op Road Atlanta!
"Dank je! Een heel goede race en ook op een heel belangrijk moment, omdat het heel spannend is voor wat betreft de zitjes voor volgend jaar. Er komen minder auto's aan de start en er zijn veel goede rijders die aan mijn stoelpoten zagen! Je gelooft niet welke grote namen zich allemaal gemeld hebben. We moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Maar meer dan afgelopen weekeinde had ik ook niet kunnen doen. Ik was de snelste op de baan, in ieder geval van de Cadillacs en mijn teamgenoten. Ik reed een gat dicht van 30 seconden naar 12, en uiteindelijk spinden ze met z'n tweeën voor me, waardoor ik er voorbij kon en de race kon winnen. Dat heeft iedereen gezien, in ieder geval daar in de paddock, dus ik ga ervan uit dat mijn eigen team dat ook wel gezien heeft."

Wel weer een spectaculaire slotfase, hè?
"Ja, niet normaal! Twee jaar geleden ook al daar. Inderdaad heel cool. Soms moet je ook een beetje geluk hebben, maar je moet ook toeslaan wanneer de kans zich voordoet."

f044fe1f-1ec4-431c-8672-d0dc111c1b21

Zo'n beslissing over de rijders voor volgend jaar, wie neemt die?
"Dat doet Wayne Taylor zelf. Ze hebben de afspraak gemaakt dat één rijder vanuit Honda beslist wordt en de andere vanuit het team. Die rijder van Honda wordt Ricky Taylor, dat heeft Wayne goed voor elkaar! Die wordt betaald vanuit Honda. Ik heb natuurlijk ook een goede relatie met Honda: ik ben nu met ze in contact over Spa, maar Honda in Japan is een heel andere divisie dan HPD, de sportafdeling in Amerika. Het is een beetje een aparte structuur. Maar in dit geval beslist Wayne dus samen met de engineers. Max Angelelli is weg bij het team, dat is voor mij wel goed. Maar meer dan hard rijden en alles in werking stellen dat het politiek mijn kant op valt, kan ik niet. En als het hem niet wordt, dan is het ten eerste heel raar en dan is het zoals het is. Wayne ziet me zo ongeveer als familie, dus we moeten zien hoe het uitpakt."

4dc8de8b-1b9c-4023-b63c-5c93184ff557

Je hebt eerder dit jaar al Daytona gewonnen, nu Petit Le Mans. Wil je die beide successen eens met elkaar vergelijken?
"In beide races was ik zelf ontzettend snel. Je hebt die statistiekjes met de snelste tijden per coureur van The B-Pillar. In Daytona was ik de snelste van iedereen. Van nu heb ik hem nog niet gezien, maar iemand stuurde al een linkje naar de tijden van de eerste twintig ronden en daarin was ik de snelste. Daar sta ik ook heel hoog, alleen Dane Cameron was nog ietsje sneller. Ik vind dit soort lange-afstandswedstrijden gewoon ontzettend gaaf, die liggen me ook heel erg, en dat zie je dan terug in dat soort statistiekjes. Het heeft te maken met conditie, slim met het verkeer omgaan en gewoon ronde na ronde hetzelfde eruit kunnen persen. Dat ligt mij heel erg. Ik vind het ook fantastisch om met iemand als Scott Dixon te rijden, super om mee te werken: heel scherp in zijn analyse van de set-up. Hij draagt bij aan het grote verhaal in plaats van dat je een groot ego je team binnenhaalt. Dat vind ik zelf heel leuk. Daytona is natuurlijk Daytona, een van de grote klassiekers en ook nog eens ruim twee keer zo lang, maar Petit Le Mans is gewoon een heel mooie wedstrijd. De baan is ontzettend fysiek. Het is de enige race waarna ik ook spierpijn heb op de maandag erna, omdat je zoveel g-krachten trekt, zoveel rondes achter elkaar. En dan het verkeer dat heel intensief is, daar moet je ook echt een beetje geluk mee hebben. Als het dan goed valt, kun je ook echt veel tijd winnen. De afstelling is ook lastig: je hebt veel aero nodig voor bocht één en voor de laatste bocht en de Esses, maar aan de andere kant pak je op andere plekken weer heel veel kerbstones mee, waardoor je juist weer een zachtere auto moet hebben. Die combinatie is heel moeilijk te vinden. Er komt heel veel kijken bij deze race. Ik heb nu drie keer gewonnen: één keer in de LMPC en twee keer in de DPi's. Het is een race die me ligt, een gaaf evenement!"

60593390-1963-4233-bbe6-1484151d649d

In het kampioenschap sta je nu aan de leiding met nog twee races te gaan, Laguna Seca en Sebring. Wat verwacht je daarvan?
"We gingen deze wedstrijd in met alle auto's vrijwel gelijk, iedereen binnen tien punten. Nu staan wij acht punten voor op de nummer twee, dat is echt wel een heel mooie sprong. Als we podiums blijven pakken, dan ziet het er heel goed uit, maar we kunnen het ons niet veroorloven om een misser te hebben. Op Sebring kwamen we eerder dit seizoen tijdens de korte race wel wat tekort qua 'balance of performance'. Daar werden we weliswaar tweede, terwijl de winnende auto ook een Cadillac was, maar dat was vanwege strategie en brandstof besparen, waardoor de Mazda's en de Acura's volledig de boot misten, maar qua snelheid zie ik het voor Sebring wel een beetje somber in. Eigenlijk hebben we het hele jaar nog geen goede 'balance of performance' gehad, en IMSA lijkt er ook niets aan te doen. Nu, Road Atlanta, ging het niet verkeerd, misschien omdat het iets kouder was. Uiteindelijk is die 'balance of performance' nog steeds heel bepalend."

201020 Zande NSX
In de regen, hier vorige maand op Indianapolis, gaat de NSX goed

Nu komend weekeinde de 24 Uur van Spa met de Honda NSX, wat zijn jouw verwachtingen voor die race?
"Lastig te zeggen. De auto gaat niet goed als het warm is, maar warm gaat het in Spa niet worden, dus dat is al een voordeel. Ik verwacht ook veel regen en ik denk dat de auto vooral met slicks in de regen heel goed gaat. Dat hebben we vorig jaar gezien, toen hebben we echt stappen naar voren gemaakt. Mijn teamgenoot Dane Cameron is nog niet eerder in Spa geweest, dus die krijgt dinsdag de volledige tijd om te rijden. Ik heb er volledig vertrouwen in dat die op snelheid komt. Verder hebben wij natuurlijk maar één auto, terwijl bijvoorbeeld Mercedes of Audi met vier, vijf auto's rijden, waarbij er altijd één kan afvallen. Als wij één fout maken, is het gelijk voorbij. Het is ontzettend competitief: je moet met zo'n 24-uursrace ook altijd wat geluk hebben, maar we gaan proberen het geluk naar ons toe te trekken!"

097b6fa3-8c82-4d4a-ad93-4b7970066df3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet