DTM

DTM: Rast wint opnieuw, Frijns ziet titelkansen buiten eigen schuld in rook opgaan

201018 DTM R2 SCH FRI ABE
Aberdein raakt Scherer, Scherer raakt Frijns: het moment in de tweede ronde

Vier uit vier voor René Rast in Zolder, die ook de zondagsrace van de DTM op zijn naam schreef. Daarmee liep hij in de titelstrijd verder uit op zijn Audi-merkgenoot Nico Müller, die op ruime afstand tweede werd. Robert Kubica, die tot nu toe in de DTM met de privé-BMW van het ART-team bepaald geen potten kon breken, overtuigde met zijn eerste podiumplaats als derde na een sterk gereden race. Voor Robin Frijns daarentegen verliep de wedstrijd dramatisch, zonder dat hij daar zelf iets aan kon doen: in de tweede ronde werd hij geraakt door de spinnende Fabio Scherer, nadat die door Jonathan Aberdein was aangereden. Met zijn tweede uitvalbeurt in Zolder na vorige week is Frijns nu realistisch gesproken nagenoeg kansloos in de titelstrijd.

Tekst: René de Boer (vanuit Zolder, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

201018 DTM Race Start
Rast even door het stof in de eerste linkse, Habsburg geheel rechts aan de leiding

Bij de start hield Habsburg op weg naar de eerste linkse het gas erop en behield zo de leiding voor Rast. Frijns kwam matig weg en viel terug achter Müller en Scherer, wat het begin was van veel ellende. In de tweede ronde passeerde Frijns Scherer tussen de Terlaemenbocht en de chicane achter de paddock. Scherer liet Frijns voldoende ruimte, maar Jonathan Aberdein reed met zijn BMW achterop de Audi van de Zwitser. Scherer ging daarop in de rondte en trof daarbij de onfortuinlijke Frijns, die daarop met een flink beschadigde auto uitviel. Ook voor Scherer en Aberdein was de race over. Uiteraard volgde de safety-car, met Habsburg aan de leiding voor Rast, Müller, Green, Rockenfeller, Kubica en Van der Linde.

Aan het begin van de zesde ronde werd de race weer vrijgegeven, maar direct ging het weer mis: bij het aanremmen van de eerste linkse miste Tréluyer zijn rempunt en raakte de BMW van Auer, die daarop in botsing kwam met zijn land- en merkgenot Eng. Auer liep schade aan het linker voorwiel op, Eng aan het rechter voorwiel. Terwijl Auer nog de pits wist te bereiken en daar de strijd staakte, vatte de auto van Eng vlam door de vonkenregen van de voorpartij op het asfalt. Eng parkeerde de auto langs de baan, waar de baancommissarissen de brand blusten. Opnieuw kwam de safety-car in actie, ditmaal tot aan het eind van de tiende ronde.

201018 DTM R2 Restart
'Double-file restart' met Habsburg voor Rast

De herstart leidde wederom niet tot positiewisselingen. Aan het eind van de twaalfde ronde kwamen de eerste rijders binnen voor bandenwissels, onder wie Habsburg als leider in de wedstrijd, en Müller. Rast stopte een ronde later, samen met Rockenfeller. De twee kwamen net voor Habsburg weer de baan op. Daarop kon Rast wat wegrijden, terwijl Rockenfeller eerst Habsburg een tijdje bezighield, voordat de Oostenrijker er voorbij kwam. Vervolgens passeerde ook Müller Rockenfeller.

201018 DTM R2 KUB
Kubica reed een sterke race, die hij als derde afsloot

Net als gisteren voerde Kubica de race aan nadat vrijwel iedereen zijn stop gemaakt had. De Pool kwam in de 18e ronde binnen, maar kwam als vierde achter Rast, Habsburg en Müller weer de baan op, waarmee een goede klassering in het verschiet lag. Gaandeweg de race werd door de rondetijden duidelijk dat Habsburg teveel van zijn banden had gevergd. In de 27e ronde passeerde Müller de Oostenrijker bij het uitkomen van Bolderberg en nam zo de tweede plaats over, een ronde later deed Kubica hetzelfde en in de 30e ronde verloor Habsburg in één klap vier plaatsen aan Glock, Green en Rockenfeller. Het was dan ook geen verrassing dat Habsburg aan het eind van de 32e ronde nog een keer binnenkwam, maar zijn kansen waren definitief verkeken. Na 40 ronden kwam Rast als winnaar over de eindstreep, voor Müller, Kubica, Glock, Green, Rockenfeller, Van der Linde, Wittmann, Newey en Habsburg.

201018 DTM R2 RAS
Vier uit vier op Zolder voor René Rast
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet