V8 Supercars

V8 Supercars: Shane van Gisbergen/Garth Tander bezorgen Holden fraai afscheid in Bathurst 1000

Shane van Gisbergen en Garth Tander hebben met hun zege in de Bathurst 1000 het Holden fabrieksteam een fraai afscheidcadeau bezorgd. Voor de 31-jarige Van Gisbergen betekende het zijn eerste Bathurst 1000-overwinning. Zijn beste resultaat behaalde hij 2016 toen hij als tweede eindigde. Garth Tander won deze wedstrijd eerder in 2000, 2009 en 2011 eveneens met Holden. Voor SVG betekende het zijn 40e Supercar-overwinning en voor het ikonische Holden de 34e zege op Mount Panorama.

2020 Start Bathurst
Fraaie start van de Bathurst 1000. De latere winnaars zijn nog geheel verscholen maar de Penske en Tickford Mustangs nemen direct de leiding.

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Red Bull/PR/Tickford/Kelly Racing


2020 Shane Jamie
Eindelijk die allereerste overwinning voor Shane van Gisbergen. Voor Garth Tander inmiddels de vierde alweer.


Shane van Gisbergen/Garth Tander bezorgen Holden fraai afscheid in Bathurst 1000
In de laatste edities van de Bathurst 1000 zegevierde het merk Holden vijfmaal en Ford eenmaal. Voor het Holden fabrieksteam betekende het de allerlaatste overwinning. Het merk Holden wordt eind dit jaar door General Motors definitief opgegeven. SVG sloot de Bathurst 1000 met de Holden vlag als passend eerbetoon af.

SVG: "Fantastisch. De laatste ronden met de safetycars waren bijzonder zwaar. Prachtig om op deze manier afscheid van Holden te nemen. Met dank aan Garth Tander die prachtig werk verrichtte. Wenste dat mijn ouders hier konden zijn.(Zijn vader Rob is bij de meeste wedstrijden aanwezig. Alleen vanwege de Covid-19 beperkingen was het ditmaal niet mogelijk). In de 161 ronden durende wedstrijd lag de combinatie SVG/Garth Tander maar liefst 105 ronden aan de leiding.

In feite legde Garth Tander in de 56e ronde al het fundament voor deze overwinning toen hij de Mustang van Will Davison passeerde. De #6 Monster Energy Ford Mustang van de combinatie Cameron Waters/Will Davison zette de Red Bull Holden Commodore vrijwel de gehele wedstrijd onder druk. Twee safetycar periodes in de slotfase leverden voor het Tickford Team niet het gewenste voordeel op. Na de eerste herstart in de slotfase slaagde Waters er bijna in om SVG te passeren maar die nam direct afstand.

2020 Kelly Pitstop Het traditionele zenuwslopende pitstop spektakel op Bathurst.

Een strategische tegenvaller voor DJR Team Penske in de 97e ronde betekende dat het kampioenschapsteam veel tijd verloor. Een safetycar voor de gestrande Holden Commodore van Jack Smith betekende dat de co-rijders Tim Slade en Tony D'Alberto enorm veel tijd verloren.
In de 110e ronde kreeg SVG de opdracht om meer afstand van Cameron Waters te nemen en begon direct met het neerzetten van enorm snelle rondetijden. Twee ronden later bedroeg de voorsprong op Waters 1,5 secs. en op Mostert zelfs meer dan vijf seconden. In de 124e ronde ging Waters opnieuw in de aanval die door SVG direct met zeer snelle rondetijden beantwoord werd.

In de 147e ronde bedroeg het verschil tussen SVG en Waters slechts 0.4901 secs. Daarop trapte SVG opnieuw het gas hard in en vergrootte de afstand tot 1.2430 secs. In de 150e ronde beschikte de Nieuw Zeelander over een voorsprong van ruim 2.1 secs. die door een safetycar interruptie teniet werd gedaan. Jack Smith zorgde voor de tweede maal voor een onderbreking terwijl Bryce Fullwood er met zijn Holden Commodore in "The Esses" hard vanaf ging. De volgorde bedroeg toen SVG, Waters,Mostert, Coulthard, McLaughlin, Pye, Holdsworth, Winterbottom, De Pasquale en Courtney. In de 156e ronde volgde de herstart. Niet voor lang echter. Een crash van Zane Goddard zorgde opnieuw voor een neutralisatie.

2020 Bathurst
Bathurst één van de meest schitterende circuits op aarde.

De herstart kwam in de 159e ronde en SVG beschikte over een voorsprong van slechts 0.2253 secs. op de Tickford Mustang van Waters maar liet in die allerlaatste ronde nog een snelle tijd van 2.05.6412 secs. op de klokken zetten. Uiteindelijk bedroeg het verschil tussen SVG en Waters op de finish slechts 0.9259 secs. na zes uur lang fantastische autosport. De tweede Red Bull Team Holden van de combinatie Whincup/Lowndes viel al in de 33e ronde na een crash uit.

2020 SC
De eerste safetycaronderbreking zorgde voor de nodige spanning in de Top 10.

2020 Garth
Garth Tander ziet het met lede ogen aan.

Achter de Top 3 eindigden de DJR Team Penske Mustangs op P4 en P5. De combinatie Fabian Coulthard/Tony D'Alberto was de beste combinatie.Fabian Coulthard: "Als team hadden we graag de wedstrijd willen winnen. Maar een vierde en een vijfde plek is voor een team niet al te slecht. Bovendien pakten we het kampioenschap voor teams. Er was eigenlijk veel positiefs te melden vandaag. Maar nogmaals, we hadden graag op het podium willen staan."Tony D'Alberto: "Een fantastische dag. Fabian verrichtte uitstekend werk toen het een beetje begon te regenen en vooraan kwam te rijden. Helaas het werkte niet helemaal."


2020 Bathurst 1000
Zoals altijd veel strijd op Bathurst één van de mooiste wedstrijden ter wereld.

Regerend kampioen Scott McLaughlin eindigde als vijfde en het was mogelijk zijn allerlaatste optreden in de Supercars omdat zijn toekomst waarschijnlijk bij Team Penske bij de Indycars ligt.

2020 Kampioen McLaughlin
McLaughlin vierde zijn derde titel na afloop maar sprak ook zijn waardering voor Shane en de teams die het de afgelopen maanden zo ontzettend moeilijk gehad hebben uit. 

Scott McLaughlin: "Allereerst de felicitaties aan Shane en Triple Eight die vrijwel de gehele dag een foutloze wedstrijd reden. Omdat het toch een geweldig jaar is geweest ben ik trots op iedereen bij Shell V-Power Racing. Voor veel teams is het moeilijk geweest(een aantal teams was vanwege Covid-19 meer dan 100 dagen van huis zonder naar hun basis terug te keren.red)

Dit was waarschijnlijk de beste race die we ooit gezien hebben en we hadden ook het meeste op het spel staan omdat we niet altijd de tijd hadden om naar huis te gaan. Ook alle lof voor de teams uit de staat Victoria die zoveel offers voor de sport hebben moeten brengen om deze gaan de te houden. Ik zou niet in deze sport zijn als we geen geweldige mensen in deze sport hadden en daar ben ik dus echt trots op"

2020 Shane
Shane liet de concurrentie rondenlang alleen maar zijn achterzijde zien.

Tim Slade: "Ik deed eigenlijk meer rondes dan gepland. Alleen die safetycar was frustrerend. Ik voelde mij in de auto op mijn gemak. Maar gezien het aantal rondes dat ik aflegde toch niet helemaal eigenlijk. Het was een prachtig weekend. Ik wenste alleen dat ik met dit team nog wat meer races kon doen."

2020 Shane winning
Een waardige afsluiting van het Supercarseizoen dat ondanks alles toch plaatsvond.

2020 Uitslag


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet