Formule 1

Formule 1: Hamilton op gelijke hoogte met Schumacher

Hamilton

Lewis Hamilton heeft op de Nürburgring zijn 91e overwinning geboekt. Daarmee heeft hij het record van Michael Schumacher geëvenaard. Door een uitvalbeurt van Valtteri Bottas, vanwege motorproblemen, kan ook die zevende titel Hamilton bijna niet meer ontgaan. Verstappen werd dankzij Bottas gemakkelijk tweede, maar kon Hamilton niet bedreigen. De derde plek leverde het grootste feestje op: Ricciardo behaalde zijn eerste podium voor Renault.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Iedereen tast in het duister
De start van een GP was zelden zo onzeker als vandaag. Niemand heeft fatsoenlijk kunnen trainen, omdat de vrijdag verregende. Zelden was de buitentemperatuur zo koud. Wat doen de banden vandaag? Waar moet je met een volle tank precies remmen voor bocht 1?

De tweede startplek is op de Nürburgring aan de binnenkant, en op de racelijn. Van de laatste vijf races hier, pakte vier keer de nummer twee de leiding. Dat gebeurt ook vandaag: Hamilton komt in de eerste meters naast zijn teamgenoot en pakt in de binnenbocht de leiding. Op deze baan is de strijd echter niet gestreden na de eerste bocht, maar na de eerste sector. Dat bewijst Bottas: hij vecht terug en pakt de leidende positie terug van de wereldkampioen.

Verstappen kan niet profiteren van de strijdende Mercedessen, maar houdt wel Leclerc van zich af. Voor Red Bull zou het fijn zijn als Albon de Ferrari ook passeerde, om zo Verstappen te helpen. Maar in plaats daarvan verliest Albon een plek aan Ricciardo. Hoe zeer dat zijn race bepaalt, blijkt in de eerste paar ronden. Leclerc is 1,5 seconde langzamer dan Verstappen. Binnen vier ronden ligt Albon al tien tellen achter Verstappen. Maar of dat alleen door Leclerc komt? Ricciardo valt aan bij de Ferrari, maar Albon laat een gaatje vallen.

Het gaat van Albon van kwaad naar erger als hij zich verremt en een flatspot oploopt. De vibraties lopen zo hoog op dat Albon na 8 ronden al zijn pitstop maakt. Hij krijgt mediums en valt terug naar de allerlaatste plaats.

Ricciardo weet de volgende ronde het gaatje te vinden bij Leclerc; de Australiër klimt naar p4. De achterstand op Verstappen is dan al 17 seconden. Leclerc stopt twee ronden daarna en komt achter Albon op de baan.

Bottas in de fout
De top drie is dus al snel met de noorderzon vertrokken. Maar onderling zijn de verschillen net zo klein als tijdens de kwalificatie. Verstappen kan gemakkelijk bij blijven. Maar ook Hamilton blijft gemakkelijk bij Bottas. De leiding van Bottas is nog niet direct in gevaar, tot hij zich na ronde 12 plotseling verremt in bocht 1. De Fin gaat diep, Hamilton grijpt zijn kans en pakt het cadeautje uit. De wereldkampioen ligt weer aan de leiding. Bottas loopt een flatspot op, Verstappen zit direct op zijn hielen, maar Bottas komt binnen voor een nieuwe set mediums.

Het rondje achter Bottas kost Verstappen meteen een paar seconden. Als de Nederlander zich ook een beetje verremt voor bocht 1 loopt het gat naar Hamilton op naar vier seconden. Op zijn nieuwe set kan Bottas aan een undercut proberen, al moet hij wel even Ricciardo inhalen.

Kwaad tot erger voor Bottas
Deze hoop van Bottas vervliegt echter snel. Räikkönen heeft Russel van de baan getikt, de Williams is gestrand en de virtual safetycar wordt de geactiveerd. Dat levert Hamilton en Verstappen een goedkope pitstop op. Weer een cadeautje, en dat pakken ze uit. Bottas rijdt nu derde op 13 seconden.

Dat gat loopt vervolgens nog veel harder op, want Bottas heeft plotseling geen vermogen meer. De polesitter probeert nog wat resets uit te voeren, maar het heeft geen zin. De Fin draait de pits in en moet uitstappen. De laatste vlaag hoop op de titel blijft achter op de Nürburgring.

Tweestrijd en strijd om p3
Hamilton en Verstappen mogen dus samen gaan uitvechten wie hier de wedstrijd wint. Hamilton is in deze fase sneller, dus er zal nog wat moeten gebeuren wil Verstappen een gooi naar de hoofdprijs kunnen doen.

De strijd om de derde podiumplaats ligt echter helemaal open. Die plek was voor Ricciardo, en die is slims gestopt tijdens de VSC. Hij rijdt nu 7e, achter Norris, Perez, Ocon en Sainz.

Trieste aftocht Albon
Twee plekken achter Ricciardo rijdt Alex Albon, maar hij heeft ook zijn dag niet. Eerst rijdt hij de voorvleugel van Kvyat kapot en dat levert hem een straf van vijf seconden op. Dan probeert hij Gasly in te halen, maar verremt hij zich wederom en loopt hij een nieuwe flatspot op. "Dit is zo moeilijk", verzucht de Brit. Welkom in de Formule 1. Albon komt weer binnen en wordt maar terug de garage in geduwd. Motorproblemen is de officiële lezing.

Wie op p3?
Ricciardo hoeft niet in te halen om wat plekken te winnen. Ocon valt uit met een hydraulisch probleem. Perez en Sainz maken 16 ronden na Ricciardo hun stop. Norris op p3 heeft geen vermogen meer, moet alle motorsettings uitproberen en maakt in de tussentijd ook zijn stop. Ricciardo is dan weer derde, met Leclerc 12 tellen achter hem en Norris daarachter. De vraag is of de Australiër nog een stop moet maken, anders ligt het eerste podium voor Renault voor het grijpen.

Perez wordt na zijn stop de naaste belager van Ricciardo. De Mexicaan haalt eerst de aangeslagen Norris in. Daarna opent hij de aanval bij Leclerc. Hij gaat de Ferrari voorbij in de laatste bocht, maar vergeet dan op start/finish te verdedigen en verliest de plek weer. De ronde erna doet Perez het opnieuw en nu maakt hij het wel af. De achterstand op Ricciardo is 16 seconden, zijn banden zijn 13 ronden ouder. De vraag is of Ricciardo nog moet stoppen, en, zo niet, of hij zijn banden lang genoeg in orde kan houden. Perez gaat in kwalificatiemodus, rijdt net zo snel als Hamilton, en komt elke ronde dichter bij Ricciardo.

Verstappen machteloos
De hoop van Max Verstappen en Red Bull om Hamilton op te jagen, vervliegt in de tweede stint. De achterstand loopt op naar 10 seconden.

Safetycar gooit alles om
Met nog 15 ronden te gaan, worden alle scenario's overboord gegooid. Lando Norris is na lang ploeteren toch stilgevallen en kan niet weg worden gehaald. De safetycar komt de baan op en brengt het veld bij elkaar.

Aan het front maakt dat eigenlijk geen verschil. Hamilton en Verstappen stoppen allebei. Hamilton is zijn voorsprong weliswaar kwijt, maar was toch de snelste, dus het zal hem weinig pijn doen.

In de strijd om p3 veranderen de zaken. Ricciardo haalt nieuwe banden. Hij verliest een plek aan Perez, maar die stopt daarna ook en geeft die plaats weer terug. De twee mogen het na de herstart samen uitvechten, maar het bandenvoordeel dat Perez had is verdwenen.

Duurt lang
De safetycar was al een rigoureuze keuze voor de gestrande McLaren, de uitwerking duurt ook nog eens onnodig lang omdat bijna iedereen op een rondje stond. Als hij na vier lange ronden dan eindelijk weg gaat, zijn de banden van Hamilton en Verstappen ijskoud. Mercedes heeft het DAS-systeem nog als troef, Verstappen heeft geen troeven.

Hamilton is niet alleen warmer, maar heeft zijn herstart ook goed voor elkaar en slaat een veilig gat. Verstappen staat vol onder druk van Ricciardo, maar remt laat, gaat diep de bocht in en behoudt zijn plek. Ricciardo is een beetje uit positie, wordt meteen aangevallen door Perez, maar behoudt ook zijn plek.

Achter Perez zit Sainz, daarachter moet Gasly Leclerc van het lijf houden. Dat lukt en Leclerc krijgt Hülkenberg op zijn dak. De Duitser maakt een indrukwekkende comeback, startte vanaf de laatste plek en strijdt nu om p7. Zijn uitverkiezing tot driver of the day is niet meer dan terecht. Achter hem liggen Grosjean en Giovinazzi ook op koers voor punten.

Ricciardo veilig
Nu het bandenverschil tussen Ricciardo en Perez is verdwenen, is de bedreiging voor de Renault ook verdwenen. Hij houdt het gat boven de seconde en geeft Perez geen kans om aan te vallen.

Op gelijke hoogte met Schumacher
Lewis Hamilton laat zijn leidende positie niet meer in gevaar komen. Het is zijn 91e overwinning en daarmee komt hij op gelijke hoogte met Michael Schumacher. En ook dat andere record – zeven wereldtitels – kan Hamilton bijna niet meer ontgaan. Zijn voorsprong op Bottas is 70 punten, met nog 6 races te gaan.

Om dit bijzondere moment te onderstrepen, krijgt Hamilton, als hij is uitgestapt, een helm van Schumacher, uit handen van diens zoon Mick. "Dit is een bijzonder moment. Ik ben opgegroeid met Michael Schumacher en keek altijd tegen hem op. Ik speelde GP2 op de computer en dan was ik Schumacher. Hij was zo lang dominant, ik had nooit durven dromen ook maar bij hem in de buurt te komen. En nu sta ik daar. Ik besefte het toen ik de pits in reed. Heel bijzonder dit."

"De race was niet gemakkelijk. Ik had een goede start, kwam naast Valtteri, maar we gingen allebei met onderstuur de eerste bocht in. Hij zat in mijn blinde hoek en ineens zag ik hem binnendoor komen. Goeie move van hem. Daarna kon ik bijblijven en ik hield mijn banden goed. Ik zag dat zijn voorbanden begonnen te grainen en dat was het moment dat ik begon te pushen. Hij ging in de fout en ik kon er langs. Daarna was ook Verstappen heel snel. Ik wist echter dat zijn enige kans bij de herstart was en daar hield ik hem op afstand."

Verstappen toch tevreden
Max Verstappen had misschien gedacht en waarschijnlijk gehoopt het gevecht aan te kunnen gaan. De tweede plek was echter het maximale. Hoogtepuntje was nog wel de snelste raceronde, in het allerlaatste rondje. "De snelheid was goed. We reden onze eigen race, maar zij waren net te snel. De baan was erg koud en met name de safetycar was een gevaarlijke situatie. Ik snap niet waarom die zo lang door moest rijden. De auto was al lang opgeruimd, maar onze banden werden maar kouder en kouder. Daar gaan we het nog maar eens rustig over hebben."

Feest bij Renault
Het eerste podium voor Ricciardo en Renault levert bij de coureur een glimlach op die door het mondkapje heen schijnt. "Dit voelt als mijn eerste podium. De vorige keer was 2,5 jaar geleden, het gevoel is weer helemaal vers. Hier hebben lang op gewacht." De weddenschap met teambaas Cyril Abiteboul, dat die een door Ricciardo ontworpen tatoeage moet laten zetten, staat. "Ik ga nu maar eens iets leuks tekenen. Het zal iets worden dat hem herinnert aan mij, met een vleugje Duitsland omdat we hier nu zijn. We gaan er met zijn allen van genieten."

Uitslag Grand Prix Nürburgring
1. Lewis Hamilton, 60 ronden
2. Max Verstappen, op 4.470
3. Daniel Ricciardo, op 14.613
4. Sergio Perez, op 16.070
5. Carlos Sainz, op 21.905
6. Pierre Gasly, op 22.766
7. Charles Leclerc, op 30.814
8. Nico Hülkenberg, op 32.596
9. Romain Grosjean, op 39.081
10. Antonio Giovinazzi, op 40.035

11. Sebastian Vettel, op 40.810
12. Kimi Räikkönen, op 41.476
13. Kevin Magnussen, op 49.585
14. Nicholas Latifi, op 54.449
15. Daniil Kvyat, op 55.588

Lando Norris
Alex Albon
Esteban Ocon
Valtteri Bottas
George Russe
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet