DTM

DTM: Rast scoort opnieuw maximaal, Frijns strandt in de vangrail op Zolder

201011 DTM R2 Start
Rast nam bij de start de leiding en stond die niet meer af

Met nog vier races te gaan in de DTM is de titelstrijd tussen Nico Müller, René Rast en Robin Frijns weer helemaal open. In de tweede race van het weekeinde op Circuit Zolder scoorde Rast wederom maximaal met een overtuigende start-finishzege, terwijl Müller als negende slechts minimaal en Frijns na een uitvalbeurt zelfs helemaal niet scoorde. Frijns had alle kans op een podiumplek, maar vond ondersturend op ijskoude slicks na de pitstop zijn Waterloo in de vangrails bij het uitrijden van de pitstraat.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

201011 DTM R2 Quali Glck
Eerste pole-position van het seizoen voor BMW dankzij Timo Glock

Net als gisteren vond de kwalificatie op een opdrogende baan plaats na regenval gedurende de nacht. Aanvankelijk wisselden meerdere Audi-rijders elkaar aan de kop van het klassement af, maar bij zijn tweede poging nam BMW-rijder Timo Glock het commando over. Met zijn tijd van 1.28,960 dook hij als eerste onder de 1.29. Weliswaar kon ook Rast nog zijn tijd verbeteren, maar hij kwam niet meer aan Glocks tijd, dus Glock zorgde voor de eerste pole-position van het seizoen voor BMW en de eerste voor hemzelf sinds de seizoesstart 2018 op Hockenheim. En dat niet alleen, want in de laatste seconde veroverde Sheldon van der Linde, vorig jaar pole-sitter op Zolder, de tweede plaats, waarmee de volledige eerste rij voor BMW was. Snelste Audi-rijder was Rast op de derde startplaats, terwijl de andere titelkandidaten tekort kwamen: Müller kwam niet verder dan de zevende plek, Frijns kwalificeerde zich als achtste en greep daarmee voor de eerste keer dit seizoen buiten de top drie in de kwalificatie.

201011 DTM R2 Grid
Tumult op de grid met brand onder de motorkap van René Rasts Audi

Voorafgaand aan de race werd het al spannend voor Rast, want terwijl zijn auto op de grid stond, ontstond er vuur onder de motorkap. Het brandje kon snel worden geblust en uiteindelijk bleek er geen schade ze zijn aangericht, zodat hij normaal aan zijn race kon beginnen. En hoe: met een uitstekende reactie prikte hij bij het uitdoven van het licht zijn Audi tussen de beide BMW's van Glock en Van der Linde en nam zo de leiding. Glock kwam vervolgens in de eerste linkse in botsing met Habsburg en moest door de grindbak, waarmee alle kansen op een goede klassering verspeeld waren. Rockenfeller reed tweede voor Van der Linde en Frijns. In de derde ronde passeerde Frijns Van der Linde bij het aanremmen van de Jacky Ickx-chicane en nam zo de derde plaats over.

201011 DTM R2 HAB GLO T1
Glock raakte voor de eerste linkse in botsing met Habsburg en ging achterstevoren

Glock kwam aan het eind van de vijfde ronde direct de pits in, hij had immers toch niets meer te verliezen. Kort daarna volgden alle WRT-rijders, Newey, Habsburg en Scherer. Frijns stopte als eerste vanuit de kopgroep aan het eind van de elfde ronde, een ronde later gevolgd dor Rast. Voor Frijns ging het echter mis: bij het verlaten van de pitstraat miste hij grip en reed volledig onderstuurd de vangrails in, waarna hij zijn auto met beschadigde voorwielophanging moest parkeren. "Normaal gebruiken we slicks die in de kwalificatie licht ingereden zijn, maar dat was nu niet het geval, omdat we in de kwalificatie op regenbanden reden", aldus Frijns na zijn uitval voor de internationale TV-feed. "Ik stuurde in, maar er gebeurde helemaal niets." Daarmee stond vast dat Frijns ditmaal geen punten zou scoren.

Vanwege de gestrande auto van Frijns werd de safety-car de baan op gestuurd. De herstart volgde in ronde 19. Van der Linde leidde voor Müller, Aberdein, Green, Duval, Kubica, Wittmann, Rast, Rockenfeller en Auer, waarbij iedereen tot aan Wittmann nog een pitstop moest maken. Wittmann was al binnen geweest, maar omdat hij zijn stop tijdens de safety-car-fase gemaakt had, telde die niet. Wittmann kwam binnen in ronde 26 en kwam net voor Müller als achtste weer de baan op. Vooraan reed Rast comfortabel aan de leiding voor Rockenfeller, Auer, Glock, Scherer, Newey, Habsburg, Wittmann, Müller en Van der Linde.

201011 DTM R2 RAS ROC
Rast won voor de vierde keer dit seizoen, Rockenfeller eindigde als tweede

Zo bleef de volgorde ook tot aan de finish, waarbij met name de prestatie van de WRT-Audi-rijders Scherer, Newey en Habsburg op de plaatsen vijf tot en met zeven opmerkelijk genoemd mag worden. Weliswaar kon Wittmann in de slotfase nog wat dichterbij komen, omdat de WRT-rijders, die allemaal vroeg gestopt waren, aanmerkelijk oudere banden hadden, maar uiteindelijk leidde dat niet meer tot positiewisselingen. Voor Rast was het de vierde overwinning van het seizoen, waarmee hij Robin Frijns passeerde in de kampioenschapsstand en het gat naar leider Müller verkleinde tot slechts tien punten. Ook voor Frijns, die voor het eerst dit seizoen puntloos bleef, is de achterstand van 16 punten, met nog maximaal 112 punten te vergeven, nog geenszins onoverkomelijk. Schrale troost voor het Abt-team van Müller en Frijns is dat in ieder geval voortijdig de teamtitel werd binnengehaald. Audi was al zeker van het merkenkampioenschap. Volgende afspraak komend weekeinde, wederom in Zolder.

201011 DTM R2 RAS win
Zijn winst van vandaag kan voor Rast wel eens heel waardevol blijken in de titelstrijd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet