Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Will Power dominant in R2 Harvest GP. Colton Herta steelt de show

Voor de vierde maal zegevierde Will Power op de roadcourse van de Indianapolis Motor Speedway. De Penske-coureur leidde van start tot finish en stond in de slotfase onder behoorlijk veel druk van de jonge Colton Herta die er niet in wist te slagen om de shoot-out voor zich te winnen. In tegenstelling tot gisteren reed Rinus VeeKay een vrij kleurloze wedstrijd. Meer dan een 17e plek zat er niet. Anderzijds bevond de Nederlander zich in de sandwich van de voormalige kampioen Ryan Hunter Reay(16e) en Sebastien Bourdais(18e)

2020 Will Power actie
Will Power op weg naar zijn 39e Indycar-overwinning en de vierde op de roadcourse van Indy

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Will Power dominant in R2 Harvest GP. Colton Herta steelt de show
De tweede wedstrijd van de Harvest GP leverde een overwinning voor Penske-coureur Will Power op. De titelstrijd blijft open tot de laatste wedstrijd in St. Petersburg. Zowel Scott Dixon(Ganassi) en Josef Newgarden(Penske) kunnen nog aanspraak op de titel maken. Het verschil bedroeg na een vrije matte wedstrijd slechts 32 punten. Andretti-coureur Colton Herta maakte het in de slotfase nog even spannend door in de aanval te gaan maar kwam gewoon tekort om nog een serieuze bedreiging voor Power te vormen. Power reed van start tot finish aan de leiding. Op de eeuwige ranglijst bezet Power nu de vijfde plek met maar liefst 39 overwinningen.

Penske-coureur Will Power nam direct de leiding gevolgd door Colton Herta, Alexander Rossi, Pat O'Ward, Alex Palou, Graham Rahal, Santino Ferrucci, Ryan Hunter Reay, Marco Andretti, Josef Newgarden, Scott Dixon, Felix Rosenqvist en Rinus VeeKay.

2020 Will Power Winnaar Will Power, wel één van de beste Indycar-rijders in het huidige tijdperk.

De rookies Pat O'Ward en Alex Palou vochten in de openingsfase om de vierde plek. Graham Rahal, Ryan Hunter Reay, Scott Dixon en Rinus VeeKay opteerden in de openingsfase voor de harde Firestone compound. Helio Castroneves ging in de negende ronde als eerste al voor een nieuwe compound naar binnen. Na contact met Ryan Hunter Reay liep Scott Dixon schade aan de linkerzijde in zijn sidepods op.

Titelkandidaat Josef Newgarden won in de 21e ronde een plek door Alex Palou van de vijfde plek te verdringen. Newgarden leek niet in de brandstofbesparende modus te rijden. Achter de leider in de wedstrijd vochten Alexander Rossi, Pat O'Ward and Newgarden fel om de derde plek.

Achter Dixon in elfde positie begon zich inmiddels ook een groepje auto's te vormen. In de 27e ronde kwam VeeKay met de ECR Dallara Chevrolet voor de eerste maal naar binnen.

In de 28e ronde was de eerste pitstopcylus afgewerkt met Will Power nog steeds aan de leiding. Daarachter volgden Rossi, Herta O'Ward en Newgarden. In deze zelfde ronde maakten Felix Rosenqvist en Charlie Kimball contact en beiden kwamen even van de baan af.

Inmiddels had Roger Penske's rechterhand Tim Cindric Newgarden geïnformeerd dat Scott Dixon bij een incident met Ryan Hunter Reay wat schade had opgelopen. Een clevere strategie had Castroneves inmiddels al een zesde plek opgeleverd. Maar de populaire Braziliaan zou verder geen rol meer in de wedstrijd spelen.


2020 Scott Dixon
Gaat Scott Dixon in St. Petersburg de titel wel of niet winnen?

In de 40e ronde bedroeg de volgorde Will Power, Alexander Rossi, Pat O'Ward, Josef Newgarden, Jack Harvey, Graham Rahal, Scott Dixon, Alex Palou en Simon Pagenaud. VeeKay leek met een 17e plek niet echt in vorm te zijn. Ondanks een beschadigde sidepod zette Dixon in de 47e ronde de aanval op Graham Rahal in. "The Iceman" scheen weinig last van de eerder opgelopen schade te hebben.

In de 51e ronde ging de laatste pitstopcyclus in. Aan de kop veranderde weinig. Newgarden bevond zich in vierde positie terwijl zijn naaste rivaal Scott Dixon zich in achtste positie bevond. Terwijl Andretti op een ronde gezet werd drukte hij Power bijna op het gras om in dezelfde ronde te blijven en zijn teammaat Colton Herta een handje te helpen. De truc werkte niet. Zowel Power(80) als Rossi(75) beschikten in de slotfase nog over voldoende push to pass secondes.

2020 Ferrucci
Santino Ferrucci. Soms niet erg geliefd onder zijn collega's.

Dertien ronden voor het einde zette O'Ward de aanval op Newgarden in. Twaalf ronden voor het einde was de voorsprong tussen Will Power, Rossi en Herta tot minder dan een seconde geslonken. De beide Andretti-rijders gingen met elkaar de strijd aan waarvan Will Power duidelijk profiteerde. Tien ronden voor het einde moest Rossi eraan geloven. Het verschil tussen Herta bedroeg in de 67 ronde slechts 08365 secs. In de slotfase vormde Conor Daly een hindernis voor Herta waardoor de jonge Amerikaan wat tijd verloor en Power kon profiteren.

Overigens wist VeeKay op voorhand dat het een moeilijke opgave zou worden. In R1 had hij op twee stints met de Rode Banden gereden. Daardoor beschikte hij voor de tweede race slechts op het einde over één setje rode banden zo verklaarde ECR in een statement na de wedstrijd.

2020 VeeKay
Teleurstellende dag voor VeeKay.


Voor Scott Dixon was het eigenlijk een slecht weekend. Na de Harvest GP bedraagt het verschil met Josef Newgarden die eigenlijk meer verwacht had. Het verschil tussen Newgarden en Dixon bedraagt slechts 32 punten. "The Cool Iceman" bleef er na afloop eigenlijk doodnuchter onder. Helio Castroneves beschikte in de Arrow McLaren SP Dallara Chevrolet over voldoende snelheid maar het werd niet in het eindresultaat gereflecteerd. Slechts 21e.Colton Herta bevestigde na afloop dat hij in de slotfase voor Will Power eigenlijk niets meer in huis had om hem te kunnen verslaan.

2020 Winnaar Power


Uitslag
1. Will Power Dallara Chevrolet 75 ronden
2. Colton Herta Dallara Honda 75 ronden
3. Alexander Rossi Dallara Honda 75 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 75 ronden
6. Pat O'Ward Dallara Chevrolet 75 ronden
7. Graham Rahal Dallara Honda 75 ronden
8. Scott Dixon Dallara Honda 75 ronden
9. Alex Palou Dallara Chevrolet 75 ronden
10. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 75 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet