Formule 1

Formule 1: Honda trekt zich terug na het seizoen 2021

SI201906300890 hires jpeg 24bit rgb news

Honda heeft vanochtend op een persconferentie in Tokio een bom laten barsten: de Japanse autofabrikant maakte daar bekend dat het geen motorleverancier blijft onder het nieuwe F1-reglement dat vanaf 2022 zal gelden. Honda noemde twee redenen voor het beëindigen van het F1-project na 2021: het gebrek aan uitzicht op een wereldtitel en de kosten van het project.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing

De toekomst van Honda in de Formule 1 was al onduidelijk nadat de Japanners eind vorig jaar het contract met Red Bull – dat tot eind 2020 liep – met maar één seizoen verlengden. De coronacrisis bracht de voorkeur voor stopzetting vervolgens in een stroomversnelling.

Honda liet weten dat het alleen meedoet om te winnen en dat de kosten niet opwegen tegen de marketingvoordelen als die winst – gezien de huidige Mercedes-hegemonie – uitblijft. Eind vorig jaar berekende Honda hoeveel het zou kosten om een motor te ontwikkelen voor het nieuwe F1-reglement van 2022 en verder. Toen liet het merk al doorschemeren dat een vervolg twijfelachtig was, zeker gezien de grote investeringen die gepaard gaan met de huidige elektrificatie in de auto-industrie.
  SI202009260273 news

Honda trekt zich terug na drie mislukte seizoenen met McLaren (2015-2017) en succesvollere jaren met Red Bull. Na het afscheid van McLaren vonden de Japanners alsnog de weg naar boven via een tussenjaar met Toro Rosso en daarna in 2019 de stap naar Red Bull. De samenwerking met het team uit Milton Keynes begon meteen veelbelovend, met een podium in de openingsrace in Australië en daarna overwinningen in Oostenrijk, Duitsland en Brazilië.

Dit jaar noteerde Honda zeges met Verstappen in de tweede race op Silverstone en met Pierre Gasly in de AlphaTauri op Monza, maar voor het overige werd Red Bull – net als de rest van het F1-veld – overklast door Mercedes. En zo heeft de dominantie van de Duitsers zijn eerste slachtoffer al gemaakt...

In de nasleep van Honda's aankondiging zullen er vast meer volgen. De beslissing betekent waarschijnlijk ook meteen een streep door de carrièrekansen van Yuki Tsunoda en andere Japanse formuletalenten die door Honda werden ondersteund. Ook is het de vraag bij wie Red Bull nog kan aankloppen voor een motor. Renault is voorlopig de enige mogelijkheid, maar daar zullen de Fransen niet om zitten te springen. In 2018 (het Valkyrie-tijdperk van Red Bull en Aston Martin) was er nog sprake van dat Aston Martin zelf een motor wilde ontwikkelen voor Red Bull, maar dat toekomstbeeld is een gepasseerd station nu Aston Martin via Lawrence Stroll zelf een F1-team overneemt en daarvoor blijft samenwerken met Mercedes.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet