Sportscars

Sportscars: Acura-duo Taylor/Castroneves wint Acura Sports Car Challenge Mid-Ohio

200928 IMSA Mid-Ohio Acura win
Het Penske-Acura-team won met Taylor en Castroneves

In de afgelopen twee jaar leverde de Acura Sports Car Challenge op het circuit van Mid-Ohio al overwinningen op voor de Acura-DPi's van het Penske-team, en dit jaar werd die traditie voortgezet. Ricky Taylor en Helio Castroneves behaalden met de nummer 7-Acura hun derde overwinning op rij in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Renger van der Zande en zijn teamgenoot Ryan Briscoe kregen in de slotfase de derde plaats in de schoot geworpen en behouden de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. In GTLM, een magere aangelegenheid met slechts vier auto's, wonnen António García en Jordan Taylor met hun Corvette. Jack Hawksworth en Aaron Telitz wonnen de GTD-klasse met de AIM Vasser Sullivan-Lexus.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Het raceweekeinde op de Mid-Ohio Sports Car Course ("in the middle of nowhere", zei Renger van der Zande) kende een wat merkwaardig tijdschema, met op vrijdag en zaterdag elk een vrije training en de kwalificatie op zondagmorgen om acht uur, slechts enkele uren voorafgaand aan de race. Al in de kwalificatie bleek dat de Acura's ook ditmaal weer als favorieten beschouwd moesten worden. Dane Cameron kwalificeerde zich in de nummer 6-Penske-Acura als snelste met een tijd van 1.10,839 minuten, 0,016 seconden sneller dan Helio Castroneves in de zusterauto met het nummer 7. Ryan Briscoe reed de kwalificatie in de Konica-Minolta-WTR-Cadillac en veroverde de vijfde startplaats. Jordan Taylor behaalde in de nummer 3-Corvette de GTLM-pole, terwijl Aaron Telitz in de AIM Vasser Sullivan-Lexus voor de snelste kwalificatietijd in de GTD-klasse zorgde.

200928 IMSA Zande
Renger van der Zande en Ryan Briscoe eindigden met de WTR-Cadillac als derde

In de race werd het beeld van de Acura's bevestigd, maar het was de nummer 7 van Ricky Taylor en Helio Castroneves die domineerde. Taylor kwam aan het eind van de race van twee uur en 40 minuten met een voorsprong van 0,067 seconden op Felipe Nasr in de nummer 31-Whelen-Action Express-Cadillac DPi over de eindstreep. Na de laatste herstart klom Juan Pablo Montoya in de nummer 6-Acura op van de vijfde naar de derde plaats, maar ging met nog minder dan tien minuten te gaan in de rondte en haalde uiteindelijk de finish niet. Daardoor kregen Renger van der Zande en Ryan Briscoe alsnog de derde plaats in handen, voor de beide Mazda's van Bomarito/Tincknell en Jarvis/Nuñez.

200928 IMSA GTLM winner
GTLM-winst voor de Corvette van Jordan Taylor en António García

Vanwege het terugtrekken van de beide fabrieks-Porsches en het wegblijven van de Scuderia Corsa-Ferrari bestond het veld in de GTLM-klasse slechts uit de beide Corvettes en de beide BMW's. Daarbij waren de Corvettes in het voordeel. António García en Jordan Taylor behaalden hun vierde overwinning van het seizoen en vergrootten daarmee hun voorsprong als leiders in het kampioenschap. Oliver Gavin en Tommy Milner completeerden het Corvette-succes met de tweede plaats, voor Connor de Phillippi en Bruno Spengler in de Motul-rode nummer 25-BMW.

200928 IMSA GTD winner
Met winst voor Hawksworth/Telitz blijft de titelstrijd in GTD spannend

In de GTD-klasse leek er ook Acura-succes in te zitten, maar Mario Farnbacher werd in de nummer 86-Meyer Shank Racing-Acura het slachtoffer van enkele acties van Paul Holton in de Compass Racing-McLaren. Holton liet zijn auto meermaals tegen de zijkant van de Acura aanlopen, waarbij Farnbacher een lekke rechter voorband opliep en zijn kansen op de overwinning in rook zag opgaan. Holton kreeg voor zijn handelingen een stopstraf van 30 seconden. Daarop was de weg vrij voor Jack Hawskworth en Aaron Telitz om met de nummer 14-AIM Vasser Sullivan-Lexus de overwinning binnen te halen. De Riley-Mercedes met Garth Robinson en Lawson Aschenbach en de Wright Motorsport-Porsche met Patrick Long en Ryan Hardwick completeerden het podium.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet