VLN

24h Nürburgring: Een historische zege - en wat de overige Nederlanders deden

200927 24h eind winnaars
De glorieuze racewinnaars, vlnr Alexander Sims, Nicky Catsburg en Nick Yelloly

Nederlandse winnaars van 24-uursraces vormen al een vrij select gezelschap, maar Nederlanders die twee van de grote internationale 24-uursraces winnen, zijn helemaal zeldzaam. Toine Hezemans won Daytona en Spa, Jan Lammers won Daytona en Le Mans, Jeroen Bleekemolen won Dubai en de Nürburgring en vijf jaar na zijn overwinning in Spa behoort Nicky Catsburg met zijn succes in de 48e editie van het ADAC Total 24h-Rennen Nürburgring nu ook tot deze zeer exclusieve groep. In een zinderende slotfase wist Catsburg met de ROWE-BMW de hevig aandringende Audi-rijder Christopher Haase achter zich te houden en stelde zo de 20e overwinning voor BMW bij de klassieker in de Eifel veilig. Door de wisselende weersomstandigheden was het een turbulente race, inclusief een onderbreking van ruim negen uur. Stof genoeg voor een uitgebreide terugblik.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Gruppe C, PR

De 24-uursrace op de Nürburgring was decennialang een nationale, zelfs bijna regionale aangelegenheid, waarin veel teams uit de buurt van het circuit, die normaal in de VLN actief waren, successen behaalden. Meervoudige winnaars als Dieter Gartmann of Fritz Müller zijn hooguit bij insiders bekend en bereikten in andere races nooit prestaties van betekenis. In de jaren negentig veranderde dit. De race kreeg meer internationale bekendheid en met name BMW was er met officiële teams vertegenwoordigd. Waren het in de tachtiger en negentiger jaren nog met name toerwagens die er de dienst uitmaakten, rond de eeuwwisseling verschoof de nadruk meer naar GT's. Dat begon met de Viper en zette zich voort met diverse BMW's en Porsches. Sinds 2012 is de etmaalrace op de Nürburgring het speelveld van de GT3's en behoort tot de belangrijkste lange-afstandswedstrijden in deze categorie. Met name voor de Duitse merken Audi, BMW, Mercedes-AMG en Porsche is het evenement met heel veel prestige verbonden.

BMW had al sinds 2010 niet meer in de Eifel gewonnen en dus nog nooit met een GT3. Er was veel aan gelegen om de 20e algehele overwinning binnen te halen, precies een halve eeuw na de eerste zege bij de première van het evenement in 1970. In vergelijking met de kleine 2002 TI waarmee Hans-Joachim Stuck en Clemens Schickentanz toen wonnen, is de M6 GT3 van nu een slagschip, maar wel goed voor succes. Daarbij was het niet het Schnitzer-team – dat sinds de vroege dood van Charly Lamm eind januari vorig jaar wel wat van zijn elan van weleer verloren heeft – maar het team ROWE Racing, gerund door Hans Peter Naundorf met zijn strak georganiseerde Motorsport Competence Group, dat de kastanjes uit het vuur haalde.

200927 24h eind 99
Foutloze wedstrijd voor de nummer 99-ROWE-BMW

De nummer 99-BMW van Nicky Catsburg, Alexander Sims en Nick Yelloly was de enige auto in de kopgroep die geen noemenswaardige excursies naast de baan beleefde, geen straffen incasseerde voor overtredingen en ook gevrijwaard bleef van aanrijdingen in het verkeer. Zo win je 24-uursraces, al bleef het tot het einde toe spannend. Het verschil tussen Nicky Catsburg en Christopher Haase bedroeg na 85 ronden slechts 15,452 seconden.

Catsburg reed weer eens een magistrale slotstint en stelde daarmee de overwinning veilig. "Het was enorm moeilijk, heel lastige condities", vertelde de Amersfoorter na afloop. "Mijn teamgenoten hebben echt fantastisch gereden, steeds de juiste bandenkeuzes gemaakt en geen fouten gemaakt. Dit in tegenstelling tot onze concurrenten, die wel fouten maakten. Uiteindelijk was ik de gelukkige om de laatste twee stints te doen. Dat was heel erg lastig. Ik heb op slicks gereden, daarna op 'drying wets'. Dat was in het begin moeilijk, want de Audi was echt wat sneller op zijn 'full wets', maar toen de baan wat meer begon te drogen, kon ik er gelukkig weer voorbij en bij hem wegrijden. Ik heb de race kunnen winnen, dus dat is een fantastisch resultaat. Ik ben heel erg blij om deze race eindelijk te winnen, het is mijn favoriete evenement van het jaar, op mijn favoriete circuit, dus supergaaf. Ik ben heel erg blij, voor BMW, voor mijn teamgenoten, voor mezelf. En nu gaan we een feestje vieren."

200927 24h eind Finish

Drie BMW's in de top vier
Met drie BMW's in de top vier scoorde het merk uit München uitstekend, en dat met de M6 GT3 die in de nadagen van zijn carrière zit. Achter de Car Collection-Audi eindigde de Schnitzer-bmw met Farfus, Klingmann, Tomczyk en Van der Linde op de derde plaats, voor de andere ROWE-M6 met Wittmann, Blomqvist en Eng. Daarachter eindigden twee Audi's, van respectievelijk Phoenix en Land, de Frikadelli-Porsche en de twee resterende HRT-Mercedessen. Voor het merk uit Stuttgart, dat hooggespannen verwachtingen had bij het tienjarig jubileum van de Customer Racing-afdeling, waren de druiven enigszins zuur.

Yelmer Buurman eindigde met zijn teamgenoten Haupt, Bastian en Ellis in de nummer 2-HRT-Mercedes op de negende plaats. "Het was een turbulent weekeinde", zei hij. "Gisteren voordat de rode vlag kwam was het wel heel lastig rijden. Zeker ook omdat ik donderdag natuurlijk al was gecrasht wilde ik geen onnodige risico's nemen. Vanmorgen na de herstart had het team besloten dat ik op 'full wets' uit zou gaan. Dat was het eerste rondje nog goed, maar daarna werkte het niet meer. Ik had ontzettend veel onderstuur, de balans was niet goed. Daardoor hebben we niet echt terrein kunnen goedmaken, terwijl bijvoorbeeld Maro in de nummer 6 wel naar de vierde plaats kon rijden. Jammer, er kwam duidelijk niet uit wat we ervan verwacht hadden, maar dat gold dit keer voor Mercedes als geheel."

200927 24h eind Buurman
Yelmer Buurman kende een bewogen weekeinde

Milan Dontje werd samen met zijn teamgenoten Patric Niederhauser en Mike David Ortmann met de Car Collection-Audi als 16e algemeen en als tweede in de Pro-Am-categorie geklasseerd. BMW-junioren Dan Harper, Neil Verhagen – ook met Nederlandse link – en Max Hesse wonnen op de 19e plaats algemeen de SP8T-klasse voor GT4-auto's met turbo. De winst in de TCR-klasse was voor de Fugel-Honda met Dominik Fugel en Markus Oestreich en WTCR-coureurs Tiago Monteiro en Esteban Guerrieri op een verdienstelijke 20e plaats algemeen.

200927 24h eind Ende
De Allied Racing-Porsche van Ricardo van der Ende

Van der Ende: "Wel een beetje geluk gehad"
Ricardo van der Ende streed met zijn teamgenoten Luca-Sandro Trefz en Dennis Fetzer in de Allied Racing-Porsce Cayman GT4 lange tijd om de zege in de SP10-klasse, maar zag die uiteindelijk met een verschil van 1.46 minuten weggekaapt worden dooor de concurrentie van Hofor Racing by Bonk Motorsport met de BMW M4. Het team eindigde als 27e algemeen en tweede in de klasse. "Ik heb een beetje gemengde gevoelens", zei Van der Ende, inmiddels alweer onderweg naar huis. "Ik denk dat we blij mogen zijn dat we tweede geworden zijn. Het was 'a hell of a race', zogezegd: kneiterglad op de Nordschleife. We moeten wel eerlijk zeggen dat we geluk hadden met de rode vlag, want daardoor hebben we ongeveer acht minuten teruggekregen. We zaten nog in dezelfde ronde als onze grootste concurrent. Bij de herstart zaten we daarmee weer op zijn bumper, in plaats van acht minuten erachter. Anders hadden we nooit kunnen winnen. Tweede te worden op minder dan twee minuten, met twee pitstops teveel, is toch wel jammer. Verder heb ik het wel onwijs naar mijn zin gehad, zeker de paar rondjes dat we in het droog met slicks konden rijden. Dat was gewoon gaaf om te doen! Door die extra pitstop heb ik een uur met slicks in de regen gereden, dat was best heftig. Al met al een bijzondere ervaring, ik kan er uren over vertellen, we hebben het toch maar weer geflikt en uitgereden!"

200927 24h Eind Ramshost
Een van de opvallendste auto's in het veld: de cup-Porsche van Marco van Ramshorst

In de achterhoede eindigde de Hella Pagid-racing one-Ferrari met onder anderen Jules Szymkowiak. De Cup-Porsche met Marco van Ramshorst werd officieel niet geklasseerd, maar legde wel 74 ronden af en was eigenlijk derde in de klasse. "Van het team begreep ik dat we niet geklasseerd waren, omdat iedere rijder minimaal 15 ronden had moeten afleggen om geklasseerd te zijn. Sorry, zeiden ze, maar daar heb ik natuurlijk niks aan", zei een teleurgestelde Van Ramshorst.

Ook de BMW met Tom Coronel werd niet geklasseerd, om eenzelfde reden als bij Van Ramshorst. "Bij ons was het Dirk Adorf die zoals gepland maar zes rondjes gereden heeft, want de rest van de tijd was hij bezig voor de televisie. Verder hebben we een halfuur verloren door de gebroken rechter voorwielophanging gisteren. Ook hadden we behoorlijk veel problemen met de grip, zeker in de regen. Maar het was natuurlijk wel weer een bizarre race om mee te maken, en iedere kans om hier te racen is mooi", zei Coronel na afloop.

200927 24h eind Coronel
De BMW van Tom Coronel
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet