Formule 1

Formule 1: Bottas profiteert van problemen Hamilton, Verstappen tweede

Bottas

Valtteri Bottas heeft de GP van Rusland op zijn naam geschreven en eindelijk weer eens wat punten van Lewis Hamilton afgesnoept. De Fin verloor bij de start het directe gevecht van Hamilton, maar profiteerde daarna van de tegenslagen voor zijn teamgenoot: de verkeerde band waar hij op moest starten én een tijdstraf vanwege foute proefstarts. Eenmaal aan kop was Bottas ongenaakbaar. Verstappen eindigde tweede, maar kon geen enkel moment een vuist maken. De derde plek was voor Hamilton het maximaal haalbare.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: teams

Nóg een probleem voor Hamilton
Lewis Hamilton start dan wel vanaf poleposition, maar heeft niet bepaald de beste kaarten in handen. De slipstream richting Bocht 2 is zo sterk, dat de polesitter maar zelden als leider die bocht in duikt. Tweede tegenvaller voor Hamilton zijn de softs waar hij op moet starten. Die band houdt het zo kort vol – een rondje of tien – dat Mercedes eigenlijk alleen op mediums en hards had willen rijden. Derde tegenvaller is dat Hamilton al voor de start een onderzoek aan zijn broek heeft hangen. Hij heeft op weg naar de grid zijn proefstart op een verkeerde plek gedaan, en wordt daar mogelijk nog voor gestraft.

Heeft Verstappen dan de beste kaarten in handen? Ook niet per se. De tweede startplek is aan de vuile kant van de baan en dat maakt in Sochi een groot verschil. Verstappen zal een perfecte start moeten hebben om te voorkomen dat niet hij maar Bottas in Hamiltons slipstream kruipt.

Die perfecte start heeft Verstappen niet. Hij gaat naar rechts maar moet al meteen aansluiten achter Bottas. De Fin pakt de slipstream, maar weet er niet van te profiteren. Bottas gaat te diep de bocht in, waardoor Hamilton de leiding behoudt.

Ricciardo publiek en achtbaan

Verstappen moet zelfs verdedigen om Ricciardo achter zich te houden en daarbij haalt Verstappen de bocht niet. Hij gaat rechtdoor, moet de lange route nemen en sluit aan achter Ricciardo. Daar moet hij niet te lang blijven hangen, en dat doet hij ook niet. De volgende bocht haalt hij de Renault direct weer voorbij. Ocon profiteert en pakt de vierde plek.

Achter de kopgroep is het een rommelige start. In Bocht 2 kiezen verschillende mensen voor de uitloopstrook, uit veiligheid, maar Carlos Sainz gaat lelijk in de fout. Hij wil te snel door de kunstmatige chicane – waar Verstappen ook doorheen schoot – en knalt met zijn voorwiel in de muur. Een bocht later wordt Lance Stroll van achteren aangetikt door Leclerc en hij gaat rechtsaf de muur in.

Twee auto's met veel schade op de baan – dat levert uiteraard een safetycar op. Albon en Norris maken vast hun pitstop.

Stap 2 voor Bottas
Valtteri Bottas heeft zijn eerste klus geklaard: Max Verstappen passeren. De herstart is het moment om de klus te klaren: de leiding pakken. Verstappen moet zien aan te sluiten en Ocon achter zich houden. Hamilton gaat al twee bochten voor het einde op het gas. Dat doet hij slip, want Bottas kan niet dicht genoeg volgen en heeft geen slipstream. De slimme actie van de leider rekt het hele veld uit, waardoor iedereen zijn positie houdt.

Hamilton

Dubbele straf Hamilton
De safetycarfase geeft Hamilton een aantal rondjes extra op de softs, maar de stop nadert daarna spoedig. Die zal 10 seconden langer duren dan gewenst, want Lewis Hamilton krijgt maar liefst twee tijdstraffen van vijf seconden. De eerste is voor het afbreken van zijn proefstart in de pitstraat, de tweede is voor de proefstart even verderop. Met name die eerste straf lijkt een beetje overdreven, maar het zullen de regels zijn.

Er is Hamilton dus veel aan gelegen het gat zo snel mogelijk, zo groot mogelijk te maken. Na 14 ronden wil zijn team hem al binnen halen, maar de leider heeft er geen zin in. Hij gaat op eigen initiatief nog twee ronden door, om dan de pijn uit te zitten.

Hamilton hoort in de pitlane de auto's voorbij razen en komt als elfde weer de baan op. Cruciaal wel voor Daniel Ricciardo, die een ronde eerder was gestopt, vlak nadat hij p5 moest afstaan aan Sergio Perez, na een mooie actie van de Mexicaan. Als de rest van het veld stopt zal Hamilton vanzelf weer doorschuiven, maar de vijf auto's direct voor hem rijden ook op mediums, dus dat kan nog wel even duren. Vettel, Magnussen, Kvyat en Leclerc zijn derhalve wel passeerbaar voor de Mercedes.

Nummer 3 Ocon heeft wel softs, stopt twee ronden later, en komt achter Hamilton de baan op. Perez, dan nummer 3, komt weer een paar ronden later, en ook hij sluit aan achter Hamilton. Cruciaal voor de Mexicaan is wel dat hij ook voor Ocon blijft. De undercut van Ocon heeft dus averechts gewerkt.

Bottas is los
Eenmaal aan de leiding is Valtteri Bottas helemaal los. Hij rijgt de snelste raceronden aan elkaar en rijdt Verstappen op grote achterstand. De Nederlander maakt na 26 ronden zijn stop. Hij verliest twee plaatsen aan Leclerc en Kvyat, maar blijft zes seconden voor Hamilton. De Brit lijkt in principe sneller, maar zijn banden zijn al een stuk ouder door die vroege stop – waar Hamilton overigens nog steeds over zit te mopperen. Bottas stopt de ronde na Verstappen en blijft gemakkelijk aan de leiding.

Leclerc

Vettel helpt Leclerc

Ocon zit al enige tijd vast achter Vettel, die nog niet is gestopt. Ricciardo is aangesloten en Renault besluit dat Ocon zijn teamgenoot voorbij moet laten. Dat doet hij, maar Ricciardo verremt zich en snijdt de bocht een beetje af. Dat mag niet. Zo kost een slecht uitgevoerde teamorder Ricciardo een tijdstraf van vijf seconden. Hij slaagt overigens wel in hetgeen Ocon niet lukte: Vettel passeren. Ocon doet dat daarna ook, maar de verloren tijd blijkt al snel kostbaar. Leclerc maakt zijn stop en komt tussen de twee Renaults terug. Blijft hij binnen de vijf seconden van Ricciardo, dan heeft Leclerc de vijfde plek in handen, met dank aan het verdedigingswerk van Vettel. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Leclerc kan het tempo niet bijbenen en valt stilaan buiten de vijf seconden.

Ocon kan het tempo van Leclerc echter ook niet volgen en moet nog in de verdediging. Daniil Kvyat is erg laat gestopt en heeft nu veel nieuwere banden. De aansluiting vinden lukt, een aanval laat voorlopig op zich wachten.

Albon

Achter hem zitten Norris en Albon op de laatste punten – de twee wisten vandaag geen indruk te maken met hun opmars. Ze moeten in de slotfase nog wel aan de bak. Albon probeert aan te vallen bij de McLaren, Gasly komt oprukken op hagelnieuwe banden. Albon opent de aanval, maar verliest het gevecht. En zoals zo vaak kost hem dat een plek, want Gasly profiteert. De Fransman valt daarna Norris aan, maar wederom verdedigt de Brit goed. Uiteindelijk is er met de oudere banden, DRS én de slipstream geen houden aan op het rechte stuk. P9 voor Gasly, Norris blijft wel Albon voor. Verstappens teamgenoot heeft nog vijf ronden om dat laatste punt te pakken, maar hij wordt geholpen. Norris verremt zich en schenkt Albon het laatste punt.

Snelste raceronde?
In de top-3 is er na de stops niet meer gebeurd. Bottas heeft een veilige marge, Verstappen evenzeer. Het enige punt wat nog te vergeven is, is voor de snelste raceronde. Die was lang in handen van Bottas, maar in de slotfase pakt Verstappen hem. Het laatste woord is aan de winnaar: Bottas pakt het punt.

Valtteri Bottas kreeg de zege vandaag enigszins in zijn schoot geworpen – hij verloor bij de start het gevecht met Hamilton immers wederom – maar het kan hem niet deren. Hij grijpt de boardradio aan om zijn criticasters de mond te snoeren met een "fuck you".

"Bij de start probeerde ik Lewis in te halen, maar bij het remmen klapte ineens een enorme bij op mijn vizier waardoor ik niks kon zien. Ik ging te diep en Lewis kon er voorbij. Maar dankzij de penalty kwam ik in de vrije lucht, toen was de snelheid perfect. De laatste zege was even geleden. Nu dit momentum zien vast te houden voor de volgende races. Er zijn er nog een paar te gaan, eens zien of we Lewis nog op kunnen jagen."

Max Verstappen kon niet lang genieten van zijn start vanaf de eerste startrij. "Ik had erg weinig grip aan de vuile kant. De eerste paar bochten waren interessant. Ik moest de extra chicane nemen, maar bleef uit de problemen. Na de herstart hadden we wat balansproblemen, die waren op de harde band minder. Toen waren we best competitief, dat is positief. We moeten tevreden zijn dat we tussen de Mercedessen zijn gefinisht."

Lewis Hamilton zat dit weekend in de hoek waar de klappen vielen en wil snel door. De vraag wat er bij de proefstarts allemaal gebeurde wimpelt hij af. "Het is wat het is. Ik neem de punten die ik heb gehaald mee en ga snel door."

Uitslag Grand Prix Rusland
1. Valtteri Bottas, 53 ronden
2. Max Verstappen, op 7.729
3. Lewis Hamilton, op 22.729
4. Sergio Perez, op 30.558
5. Daniel Ricciardo, op 52.065
6. Charles Leclerc, op 1:02.186
7. Esteban Ocon, op 1:08.006
8. Daniil Kvyat, op 1:08.740
9. Pierre Gasly, op 1:29.766
10. Alex Albon, op 1:37.860

11. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
12. Kevin Magnussen, op 1 ronde
13. Sebastian Vettel, op 1 ronde
14. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
15. Lando Norris, op 1 ronde
16. Nicholas Latifi, op 1 ronde
17. Romain Grosjean, op 1 ronde
18. George Russel, op 1 ronde

Carlos Sainz
Lance Stroll
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet