VLN

24h Nürburgring Live - Winst voor Nicky Catsburg in ROWE-BMW

200927 24h Live Finish

Geen liveblog, want we zijn helaas niet ter plekke, maar niettemin zullen we met regelmatige updates verslag doen van het 48e ADAC Total 24h-Rennen Nürburgring, waarbij we natuurlijk ook de verrichtingen van de Nederlandse deelnemers in de gaten houden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer) en Willem J. Staat
Foto's: PR

20027 Finish
Weer een fantastisch moment voor de Nederlandse Autosport. Nick Catsburg bezorgt BMW de 20e overwinning in 24U Nürburgring. Een historisch wapenfeit.

15.35 uur: Catsburg, die samen met zijn teamgenoten Alex Sims en Nick Yelloly de race won, is de derde Nederlandse winnaar in de historie van de klassieker in de Eifel, na Duncan Huisman, eveneens met BMW, in 2005, en Jeroen Bleekemolen met de Black Falcon-Mercedes in 2013. BMW behaalt zijn lang verwachte 20e zege in de race, 50 jaar na de overwinning van Stuck/Schickentanz bij de eerste editie in 1970 en tien jaar na de tot dusver laatste zege.

Voor ROWE Racing, dat dit jaar voor de tiende keer aan de race deelnam, is het de eerste overwinning in de 24-uursrace op de Nürburgring, nadat in 2016 al die andere klassieker, de race in Spa, gewonnen werd. Catsburg is ook een van de rijders die beide 24-uursraces gewonnen heeft, in 2015 won Catsburg in Spa.

200927 24h Live Podium

15.30 uur: Catsburg wint met 15 sec. voorsprong op Haase die werkelijk alles gegeven heeft.

15.22 uur: Laatste ronde voor Nicky Catsburg, 21 seconden is zijn voorsprong. Nog 25 kilometer...

15.17 uur: 18,929 seconden is het verschil tussen Catsburg en Haase, nog 13 minuten of twee ronden te gaan...

15.14 uur: Catsburg rijdt voorbij start en finish als Haase nog in de pits staat. Daarmee neemt Catsburg de leiding over, gejuich in de ROWE-box.

15.13 uur: Einde 83e ronde, Haase komt de pits in, hij blijft toch in de auto en krijgt regenbanden.

15.08 uur: Bij Car Collection maakt Mirko Bortolotti zich klaar om in te stappen. Hij zal de nummer 3-Audi overnemen van Christopher Haase.

15.02 uur: Pitstop voor Catsburg, die gebruikte regenbanden op de auto krijgt. Haase neemt de leiding over, maar moet ook nog een keer naar binnen.

15.00 uur: Informatie vanuit de pitstraat: Alex Sims staat zonder helm, wat betekent dat Nicky Catsburg in de nummer 99-ROWE-BMW in de auto blijft. In 2017, toe hij in een grandioze finale nog de tweede plaats veroverde, kwam hij een ronde tekort voor de winst. Kan Catsburg nu, 50 jaar na de eerste BMW-overwinning in de 24-uursrace op de Ring, hier de overwinning binnenhalen?

200927 24h Live Schade Vanthoor

14.50 uur: Schade voor Dries Vanthoor: te ver naar links bij Klostertal, contact met de vangrail en een lekke band. Daarmee is de derde plaats weg voor de nummer 1-Phoenix-Audi (Müller/Vanthoor/Vervisch/Stippler), de nummer 42-Schnitzer-BMW (Farfus/Klingman/Tomczyk/Van der Linde) erft de derde plaats.

2020 Haase
Christopher Haase legt Catsburg nu het vuur aan de schenen terwijl Vanthoor met een lekke band zijn derde plek  37 minuten voor het einde verliest.

14.45 uur: In de 80e ronde liep Catsburg toch weer vijf seconden op Haase uit: zijn voorsprong bedraagt 21,8 seconden. Het lijkt erop dat de BMW in het nat wat sneller is, terwijl de Audi op droog wat sneller is. Voorlopig is het nog behoorlijk vochtig.

200927 24h Live Catsburg drift

14.37 uur: Spectaculaire drift van Nicky Catsburg in de Ravenol-bocht, waar eerder ook Christopher Haase al gevaarlijk dwars ging. Beide coureurs rijden vol op de limiet, dat is duidelijk!

20027 Catsburg


14.32 uur: Doet Nicky Catsburg een dubbele stint of neemt Alexander Sims bij de allerlaatste stop over? Dat is de vraag bij ROWE BMW.

14.30 uur: Nicky Catsburg in de ROWE-BMW staat nu behoorlijk onder druk van Christopher Haase in de Car Collection-Audi, die zienderogen inloopt. Nog een uur te gaan.

14.15 uur: De nummer 63-Porsche met Marco van Ramshorst en zijn teamgenoten rijdt op het moment op de derde plaats in de klasse SP7.

14.10 uur: Voor de nummer 31-Frikadelli-Porsche (Kern/Jaminet/Martin/Arnold) is er een tijdstraf van een minuut en twee seconden, die na afloop bij de racetijd wordt opgeteld. Kern was volgens de wedstrijdleiding in het duel met de nummer 98-ROWE-BMW een paar keer te vaak tegen de BMW aan gereden.

14.05 uur: Mooie strijd om de leiding in de klasse SP10, waarin Ricardo van der Ende aan het stuur van de nummer 75-Allied Racing-Porsche (Trefz/Moller-Madsen/Fetzer/Van der Ende) weer de leiding overgenomen heeft van de nummer 70-Hofor/Bonk-BMW (Schrey/Hürtgen/Fischer/von Gartzen), waarin op dit moment Michael Schrey rijdt. Inmiddels weten we echter dat bij de Allied-Porsche de Pirelli-regenbanden niet goed functioneren.

200927 24h Live No 3 audi

13.54 uur: Aan het eind van zijn 75e ronde komt Haase de pits in voor regenbanden. Zijn rondetijd van ruim tien minuten spreekt boekdelen- Hij had een voorsprong van zo'n 30 seconden op Catsburg in de nummer 99-BMW, die een ronde eerder al binnen was, net als Dries Vanthoor in de Phoenix-Audi. Catsburg neemt de leiding over.

13.47 uur: #99 Sims / Catsburg / Yelloly / Eng (BMW M6 GT3) in de pits aan #1 Müller / Vanthoor / Vervisch / Stippler (Audi R8 LMS GT3) voorbij gegaan. De BMW beschikte over een minimumtijd om stil te staan omdat hij minder ronden had afgelegd. Ook Abbelen rijdt weer.

13.45 uur: De meeste teams kiezen nu toch voor regenbanden. Christopher Haase rijdt in de leidende nummer 3-Audi nog op slicks en rijdt als op eieren, hij is al een paar keer vandaag van de baan geweest...

13.42 uur: Diverse auto's glijden van de baan, ondermeer de 62-Porsche (Cameron/Cameron/Bonk/Klasen) en de nummer 25-Huber-Porsche (Rocco di Torrepadula/Kolb/Holzer/Menzel) bij de Hohenrain-chicane. Zware crash ook voor de nummer 30-Frikadelli-Poorsche (Abbelen/Siedler/Müller/Renauer) bij Pflanzgarten, waarbij Abbelen geluk heeft dat hij niet over de vangrails gaat. Ook de nummer 73-BMW met de drie Juniorteam-rijders Daniel Harper, Neil Verhagen en Max Hesse gaat in de rondte, maar Hesse heeft geluk dat hij niks raakt.

13.38 uur: We hadden het nauwelijks geschreven, of er komt alweer een melding van regen, ondermeer in de pitstraat.

13.35 uur. Nicky Catsburg rijdt met 8.18,946 minuten de snelste rondetijd van de wedstrijd tot nu toe. Dat wijst erop dat de condities perfect zijn, maar de vraag is: blijft dat ook gedurende de nog resterende tijd van een uur en 55 minuten zo?

13.17 uur: De wedstrijd gaat naar een climax. Tussen 13.14 uur en 13.17 uur komen vrijwel alle koplopers de pits binnen. Als eerste Bortolotti met de nummer 1-Audi, Haase neemt over, gevolgd door Yelloly in de #99-ROWE-BMW en de #42-Schnitzer-BMW met Klingmann die aan Farfus overgeeft. Ook de nummer 1-Phoenix-Audi komt naar binnen. Het betekent dat Frank Stippler nu de kop heeft, met daarachter Haase en Catsburg.

13.05 uur: Klapband links achter voor de nummer 18-KCMG-Porsche (Bamber/Bernhard/Bergmeister/Olsen), na een aanrijding met een Cayman bij Wippermann. Bergmeister rijdt langzaam over de Döttinger Höhe en probeert de pits te bereiken.

13.02 uur:  Het definitieve einde voor de #9 Schiller / Götz / Buhk / Marciello (Mercedes-AMG AMG GT3) heeft zich aangekondigd. Schiller is bij Hatzenbach in de bandenstapels beland. Met schade rijdt hij nog een stuk door, maar bij Aremberg lijkt hij definitief tot stilstand gekomen te zijn.

200927 24h Live Opel

12.35 uur: Aanrijding tussen de nummer 90-TJ-Opel Astra Cup (Imparato/Schmidt/Tavares/Wales) en de nummer 304-KKrämer Racing-Porsche (Cramer/Höber/Gabler/Baumann) bij de Eiskurve. De Zwitser Herbie Schmidt, in het dagelijks leven journalist bij de Neue Zürcher Zeitung en met heel wat ervaring op de Nordschleife, raakte de Porsche, waarop beide auto's in de vangrails belandden en er veel vuil, vloeistof en onderdelen op de baan kwamen te liggen. De Astra kende een prominente bezetting, want naast Schmidt zaten ook Peugeot-baas Jean-Philippe Imparato, Peugeot-sportdirecteur François Wales en PSA-bestuursvoorzitter Carlos Tavares op de auto. Er geldt uiteraard een code-60.

12.08 Martin Tomzyck had bij zijn stint op iets meer gerekend. "Te hoge bandendruk voor de No 42 BMW. De eerste ronden waren extreem sterk maar daarna grip verloren. Ik kon de rondetijden niet meer bijhouden. Nu weer op slicks naar buiten."


200927 24h Live Adrenalin

12.05 uur: Hard werk voor het Pixum-Adrenalin-team bij de reparatie van de schade aan de nummer 36-BMW van Tom Coronel en zijn teamgenoten na de aanrijding met de nummer 19-KCMG-Porsche. "De rechter voorwielophanging is gebroken, maar over 30 minuten kunnen we hopelijk weer de baan op", aldus Coronel. "De GT3's nemen dit jaar ook wel erg veel risico", reageerde Ricardo van der Ende via de appgroep van AUTOSPORT.NL. "Als je ingehaald wordt en netjes opzij gaat voor ze moet je nog een keer 30 centimeter opschuiven om schade te voorkomen, omdat ze dan 30 centimeter meer de ruimte hebben om de bocht aan te snijden..." Het eeuwige euvel met veel snelheidsverschillen tussen de auto's in het veld.

11.55 uur: Alweer het volgende bericht van Ricardo van der Ende met de nummer 75-Allied Racing-Porsche Cayman (Trefz/Moller-Madsen/Fetzer/Van der Ende): "Eerder dan verwacht, en ik ben behoorlijk pissig", aldus de coureur. "We lagen P1 in onze klasse, dat ging allemaal goed. De auto moest binnenkomen voor de geplande pitstop en de rijder zei: 'Het is droog, dus slicks, slicks, slicks'. Ik stap in, rij weg en wat blijkt: er zitten regenbanden onder! Ik heb geen idee waarom, maar na een halve ronde waren de regenbanden al kapot. Ik heb toch nog twee ronden moeten rijden, zodat ze de stop konden voorbereiden, maar we hebben dus een extra stop moeten maken, en in plaats van dat ze mij een 'splash and dash' geven en met nieuwe banden uitsturen, moest ik uitstappen en iemand anders erin. Begrijpen doe ik het niet, want ik weet nu precies waar het droog en waar het nat is, terwijl het best gewaagd is om op slicks te gaan, maar wel veel en veel sneller. Het scheelt gewoon een seconde of 30 als je weet waar je kunt pushen en waar je rustig aan moet doen. Zonde, we liggen nu weer P2, maar het is niet altijd rozengeur en manenschijn en champagne..."

11.42 uur: De onderstaande vraag is beantwoord: Schelle raakte Imperatori in de nummer 19-KCMG-Porsche (Imperatori/Liberati/Burdon/Olsen) bij Kallenhard, waarop de Porsche de vangrails raakte. Bij Kallenhard is er een code-60.

200927 24h Live 36 BMW schade

11.40 uur: Een lekke rechter voorband en schade aan de nummer 36 van ondermeer Tom Coronel bij Schwalbenschwanz. Nikki Schelle, een vroegere rallyprofessional, zit achter het stuur. Naar verluidt was hij betrokken bij een aanrijding, maar het is vooralsnog onduidelijk met wie.

11.30 uur: Met nog vier uur te gaan rijden de eerste 15 auto's nog in dezelfde ronde. Aan de leiding rijdt de nummer 3-Car Collection-Audi (Bortolotti/Haase/Winkelhock), voor drie BMW's, de nummer 99-ROWE-BMW (Sims/Catsburg/Yelloly/Eng) voor de nummer 42-Schnitzer-BMW (Farfus/Klingmann/Tomczyk/Van der Linde) en de nummer 98-ROWE-BMW (Wittmann/Auer/Blomqvist/Eng). Daarachter twee Porsches, de nummer 31-Frikadelli-Porsche (Kern/Jaminet/Martin/Arnold) en de nummer 18-KCMG-911 (Bamber/Bernhard/Bergmeister/Olsen). De nummer 2-HRT-Mercedes (Haupt/Buurman/Bastian/Ellis) is zevende, voor de nummer 1-Phoenix-Audi (Müller/Vanthoor/Vervisch/Stippler).

Van dit achttal zijn er echter drie teams die een 32-seconden-tijdstraf te pakken hebben, omdat ze zich bij hun voorgaande pitstops niet aan de voorgeschreven minimum standtijd in de pits gehouden hebben. Het betreft de Schnitzer-BMW, de KCMG-Porsche en de Phoenix-Audi. Bij Schnitzer kwam men één honderdste van een seconde tekort op de minimale tijd, maar de elektronische tijdwaarneming is uiteraard onverbiddelijk.

200927 24h Live Chrzanowski

11.25 uur: Mooi verhaal van Robin Chrzanowski (boven), een van de vier rijders op de nummer 69-Clickvers-Porsche (Chrzanowski/Jodexnis/Scharmach/Koch): twee weken eerder dan gepland werd zijn dochter Lea gisteravond geboren. Direct na de rode vlag reed Chrzanowski naar het ziekenhuis in Neuss, waar hij zijn dochter voor het eerst in zijn arm kon nemen.

200927 24h Live Buurman

11.10 uur: Yelmer Buurman reed de herstart in de nummer 2-HRT-Mercedes (Haupt/Buurman/Bastian/Ellis). Na zijn stint gaf ook hij zijn commentaar: "Ik heb lekker in het hotel geslapen, werd om 6.30 uur wakker gebeld, dus kon lekker rustig ontbijten en toen de auto in voor de herstart. We hadden helaas een verkeerde bandenkeuze in de eerste stint. Voor de eerste ronde werkte het goed, maar daarna hadden we weinig grip en vooral een slechte balans. Erg jammer, omdat we door de rode vlag een kans kregen om ons weer naar voren te knokken. De rest van de race zal het hoogstwaarschijnlijk droog blijven, dus zal er niet meer veel gebeuren..."

11.05 uur: De organiserende ADAC Nordrhein vermeldt een officieel aantal bezoekers van 8.500 voor het gehele evenement. Een schril contrast met voorgaande jaren, toen er officieel vaak van 200.000 of meer gesproken werd - hoewel dat zoals zovaak niet het werkelijk aanwezige aantal was - maar zo is dat in het coronajaar 2020 nu eenmaal. Alleen bepaalde tribunes langs het Grand Prix-circuit waren open, langs de Nordschleife werden geen bezoekers toegelaten.

200927 24h Live Coronel

11.00 uur: Ook van Tom Coronel, rijdend met de nummer 36-BMW (Gebhardt/Coronel/Adorf/Schelle) een update: "Geslapen heb ik in de camper, hier op het circuit. Ik heb net twee uur in de auto gezeten. Ik heb weer de start gedaan, dus ik kon weer mooi door het veld heen boenderen, dat was superleuk om te doen! Het was half nat, half droog, beetje glijden met de auto. De BMW doet het erg goed, geeft geen krimp. Nu is net Dirk Adorf weer ingestapt, alles loopt lekker, we hebben het erg naar ons zin!"


10.30 uur: De regen is teruggekeerd en wordt sterker, zo luiden de berichten vanuit de pits. "Op de Nordschleife is het voor 80 procent droog, maar hier boven in de pits regent het weer", zegt Sven Müller, een van de rijders van het Falken-Porsche-team.

200927 24h Live vdEnde

9.50 uur: Een tussentijds bericht van Ricardo van der Ende, een van de rijders op de nummer 75-Allied Racing-Porsche Cayman (Trefz/Möller-Madsen/Fetzer/Van der Ende): "Het was een rare nacht. Ik zou eigenlijk om twee uur weer rijden, dus ik ben om tien uur naar bed gegaan om een beetje slaap te pakken... En opeens word ik om kwart voor zeven vanochtend wakker gemaakt met het bericht: 'Jij bent de volgende in de stint'. Eerst dacht ik nog dat het twee uur in de nacht was, maar ik heb dus gewoon een hele nacht lang kunnen slapen, lekker in mijn slaapzak hier in de trailer. Best bijzonder om tijdens een 24-uursrace zoveel slaap te krijgen! Ik heb de start vanmorgen gedaan, we lagen op P2, maar zojuist hebben we de leider in de klasse ingehaald, dus nu rijden we op kop. Maar het is wel flink zweten, zeker met de Pirelli-regenbanden is het heel moeilijk, ik heb nog nooit zo hard gewerkt in een race. Maar goed, that's racing, we gaan ervoor!"

9.35 uur: Een BMW aan de leiding, dat hadden we tot nu toe nog niet, maar door de pitstops van de Audi's rijdt de nummer 101-Walkenhorst-M6 (Krognes/Pittard/Jensen/Pepper) tijdelijk op kop, totdat aan het eind van de 48e ronde ook Krognes de pitstraat in buigt.

René Rast heeft ondertussen plaats gemaakt voor Christopher Mies. "Die 32 seconden leken wel vijf minuten te duren, dat is verschrikkelijk als je in de auto zit", zei de tweevoudig DTM-kampioen. Dat hij op de Nordschleife wat terrein verloor, deerde hem niet. "Jongens als Stippler en Haase kennen het circuit als hun broekzak, dat zij hier een klein voordeel hebben, is geen wonder. Ik ben heel tevreden", alus Rast.

9.30u Rast komt naar binnen en de No 29 Audi moet ook nog een gisteren opgelopen tijdstraf van 32 secs. ondergaan.

9.29U Haase komt naar binnen en laat opnieuw regenbanden monteren.

9.23u Olsen gaat bij het ingaan van de Hatzenbach weer aan Stippler voorbij. Weer P3 voor de KCMG Porsche.

9.15u Weer drie Audi's aan de leiding. Olsen iets te enthousiast de vangrails geraakt Spiegel verloren. Deur wordt bij de reguliere stop vervangen.

8.58u Frank Stippler verliest zijn derde plek aan de KCMG Porsche van Dennis Olsen terwijl Maro Engel met de Mercedes met een langzaamlopende band binnenkomt. De AutoArena Mercedes verloor een compleet wiel bij het binnenkomen van de pits.

8.38 uur: Christopher Haase is de nieuwe leider in de wedstrijd: vanuit de slipstream op de Döttinger Höhe haalde hij René Rast in. Overigens staat er voor de nummer 29-Land-Audi (Drudi/Rast/Mies/Van der Linde) nog een tijdstraf van 32 seconden, uit te zitten bij de eerstvolgende pitstop. Kort voor de rode vlag gisteravond had dit team de straf gekregen vanwege het negeren van gele vlaggen.

De gerepareerde nummer 9-GetSpeed-Mercedes rijdt op de 19e positie, met drie ronden achterstand is de opgelopen schade nog relatief beperkt.

200927 24h Live Walkenhorst

8.35 uur: De baanposten duwen de Walkenhorst-BMW uit zijn benarde positie, zodat de auto de race kan voortzetten. De auto raakte opnieuw bij Brünnchen van de baan, slechts 100 meter verder dan waar de auto gisteren crashte...

8.29 uur: Na de eerste raceronde is er ook de wisseling aan de leiding: René Rast passeert Frank Stippler in de Mercedes-Arena en neemt daarmee de eerste plaats over. Christopher Haase profiteert ook gelijk en pakt Stippler in de Ford-Kurve. Vanaf de Nordschleife wordt een ongeval gemeld voor de nummer 100-Walkenhorst-BMW, die gisteravond net voor de onderbreking na langdurige reparatie weer klaar was om te rijden.

8.22 uur: Ook de tweede startgroep mag weer het racetempo oppakken. Het klassement wordt gewoon voortgezet zoals bij een reguliere safety-car-fase, er is dus geen optelling van de twee segmenten van de race. Maxime Martin in de nummer 31-Frikadelli-Porsche tikt Alexandre Imperatori in de nummer 19-KCMG-Porsche in de rondte bij Aremberg.

200927 24h Live Restart

8.20 uur: De safety-car buigt de pitlane in en de race wordt hervat met nog zeven uur en tien minuten te gaan, met Frank Stippler in de nummer 1-Phoenix-Audi aan de leiding. René Rast rijdt in de nummer 29-Land-Audi op de tweede plaats.

8.12u Volgens de weer apps voorlopig geen regen meer in aantocht.

7.48u Onboard beelden laten zien dat de baan nog vochtig is maar voorlopig lijkt er geen regen in zicht te zijn.

200927 24h Live opstelling

7.45u Goedemorgen! De auto's worden opgesteld op het rechte stuk en om 8.00 uur wordt de wedstrijd weer gestart, uiteraard achter de safety-car. De vrees bestaat dat nevel en de regen toch vandaag weer in de Eifel terug zullen keren. Om veiligheidsredenen wordt er in twee groepen gestart.

200927 24h Live GetSpeed

7.30 uur: Ook de nummer 9-GetSpeed-Mercedes (Schiller/Götz/Buhk/Marciello), die gisteren met Marciello aan boord crashte, is gerepareerd. Het team heeft tot 5.30 uur vanmorgen aan de auto gewerkt.

07:29 uur Bij de nummer 1-Phoenix-Audi (Müller / Vanthoor / Vervisch / Stippler) is gedurende de onderbreking voor de zekerheid de versnellingsbak gewisseld.

#6 Assenheimer / Baumann / Müller / Engel (Mercedes-AMG AMG GT3) Maro Engel:" De wedstrijd is nog lang en wij besluiten alles te geven.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet