DTM

DTM: Overtuigende start-finishzege Robin Frijns in turbulente DTM-race

200919 DTM R1 Start
Robin Frijns leidde van start tot finish

Het is een oude, maar daarom niet minder treffende sportwijsheid: "De eerste overwinning is de moeilijkste, de volgende zijn gemakkelijker." En als het eenmaal loopt, dan loopt het. Een duidelijker bewijs dan Robin Frijns in de DTM is nauwelijks denkbaar, en het is een genoegen om dat als verslaggever van nabij mee te mogen maken, 17 jaar na de succesreeks van Christijan Albers in de DTM. Vandaag behaalde Frijns al zijn derde DTM-zege, zijn tweede binnen een week op de Nürburgring, en één die wel eens heel belangrijk zou kunnen zijn in de titelstrijd.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Als tweede op de grid had Frijns al een prima uitgangspositie en bij de start van de race profiteerde hij onmiddellijk door pole-sitter René Rast te verschalken. Daarmee nam hij direct de leiding, terwijl Müller de derde plaats verloor aan Eng. Aan het eind van de ronde kwamen Glock en Duval met elkaar in botsing bij de NGK-chicane. Daarbij raakte een stuk van de achterkant van de BMW van Glock los en kwam op de baan te liggen, wat wedstrijdleider Sven Stoppe noopte om de safety-car de baan op te sturen. In de vijfde ronde werd de race weer vrijgegeven met een 'double file restart'. Vooraan waren er geen wisselingen, maar verderop in het veld ging Müller in de rondte na contact met merkgenoot Green.

In de 16e ronde raakte Loïc Duval van de baan en prompt kwamen diverse rijders, onder wie ook Rast en Frijns, de pits in, want iedereen verwachtte een safety-car. Die kwam er inderdaad. Nadat iedereen de stop had gemaakt, leidde Frijns voor Rast, Wittmann, Eng, Aberdein, Müller, Van der Linde, Rockenfeller, Green en Habsburg. In de 18e ronde werd de race weer vrijgegeven en ditmaal passeerde Wittmann Rast in de strijd om de tweede plaats. Het ging maar twee ronden goed, want in de 19e ronde kwam Lucas Auer in de sandwich tussen Fabio Scherer en Loïc Duval. Scherer en Duval kwamen met elkaar in botsing en vielen met flink beschadigde auto's uit. Opnieuw kwam de safety-car in actie.

200919 DTM R1 SC
De safety-car met Jürgen Kastenholz maakte overuren

Ditmaal duurde de neutralisatie langer: pas in ronde 26 werd de race weer vrijgegeven. Nu was het Rast die de tweede plaats weer overnam van Wittmann. Frijns bleef ondertussen zonder problemen aan de leiding. Zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot aan de finish: Frijns won voor Rast, Wittmann,Eng, Müller, Aberdein, Habsburg, Van der Linde, Rockenfeller en Glock.

"Het was best spannend. Iedere keer als ik een voorsprong had kwam er weer een safety-car en begon alles weer van voren af aan", zei Frijns. "Gelukkig kon ik de leiding vasthouden, al kwam Rast er in de laatste paar ronden nog wel aardig dichtbij. Maar mooi dat ik weer gewonnen heb." Met zijn overwinning in combinatie met de pech voor Müller, die na een goede inhaalrace nog wel vijfde werd, verkleinde Frijns de achterstand op zijn Zwiterse teamgenoot in het kampioenschap tot 13 punten. Met nog negen races te gaan blijft het interessant.

200919 DTM R1 Podium
Podium met vlnr Rast, Frijns en Wittmann
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet