Sportscars

Sportscars: Toyota snelste in eerste vrije training Le Mans

toyota FP1 LeMans

Kazuki Nakajima was de snelste man in de eerste vrije training voor de 88e editie van de 24 Uur van Le Mans. Toyota eindigde geheel volgens de verwachtingen als eerste en tweede, gevolgd door de Rebellion Racing R13. Racing Team Nederland's Giedo van der Garde werd in LMP2 nipt verslagen door de Japanner Kenta Yamashita.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Toyota Gazoo Racing, Racing Team Nederland, Frits van Eldik

De Toyota Gazoo Racing TS050-Hybrids waren in de eerste vrije training maar liefst anderhalve seconde sneller dan de eerste niet hybride LMP1, de Rebellion met startnummer 1. De tweede Rebellion was nog eens twee seconden langzamer, terwijl ByKolles Racing Team niet verder kwam dan 3m28.442s, 6.786s minder snel dan de tijd van Kazuki Nakajima.

In de LMP2 klasse was het High Class Racing's Kenta Yamashita die met een 3m29.873 slechts 0.045s sneller was dan Giedo van der Garde in de Racing Team Nederland Oreca. Voor Racing Team Nederland verliep de eerste vrije training bijna helemaal volgens plan, op een onschuldige spin op het einde van de sessie na.
 
"Een vrij probleemloze FP1, gedaan wat we wilden doen vanochtend, tijden meteen okay voor nu, ondanks verkeer in de snelste ronde van Giedo," liet Racing Team Nederland's Mark Koense kort na de sessie weten, om daar nog aan toe te voegen dat de tijden uit de eerste sessie weinig zeggen omdat de baan alleen maar sneller zal worden.

RacingTeamNL FP1 RTN

United Autosports-rijder Job van Uitert, die met zijn teamgenoten de eerste vrije training als elfde afsloot, kon zich helemaal vinden in die uitspraak. "De baan is nog wel groen. Door een probleem met de versnellingsbak hebben we 1 uur verloren aan het begin van FP1, maar daarna voelde de auto wel goed aan", aldus Van Uitert.

Ho-Pin Tung en zijn Jackie Chan DC Racing teamgenoten eindigden de eerste vrije training als vijfde in LMP2, Renger van der Zande en DragonSpeed USA als negende, terwijl de Richard Mille Racing Team Oreca van Beitske Visser de 17e tijd wist te noteren in het 24 auto's tellende LMP2-veld.

RichardMille FP1 FvE

Snelste Nederlander in de GTE-Am klasse was Jeroen Bleekemolen met de Team Project 1 Porsche 911 RSR met startnummer 57. De Porsche van het Duitse team eindigde de eerste training als achtste in de klasse. Snelste in GTE AM was de Aston Martin Vantage van Paul Dalla Lana en co. De Proton Competition Porsche van Max van Splunteren eindigde de sessie als 19e, terwijl Larry ten Voorde in de tweede van drie Team Project 1 Porsche 911 RSRs als tiende werd geklasseerd. De nieuwe kampioen in de Porsche Supercup maakte de eerste meters en was na afloop razend enthousiast.

"De eerste keer op dit circuit en de derde keer nu met de RSR. De auto blijft gewoon geweldig, maar dit circuit is ook wat anders! Ik snap wel dat het voor rijders een droom is om hier te mogen en te kunnen rijden," aldus Ten Voorde. "Het blijft zo gaaf, ik ben megablij dat ik dit mag meemaken. Voor mij was de snelheid goed, dus ik heb er alle vertrouwen in. Verder uitbouwen, stapje voor stapje vertrouwen opbouwen. Heel gaaf om dit te mogen meemaken. Met kippenvel en een grote glimlach op de baan gereden."

TenVoorde LM24 PR
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet