Formule 1

Formule 1: 90e GP-overwinning voor Hamilton in chaotische race op Mugello

hamilton-mugello

Met drie flinke crashes, twee codes rood en acht uitvallers, waaronder Max Verstappen, was de Grand Prix van Toscane de tweede Formule 1 race op rij die verrassend is verlopen. Niet wat betreft de nummers één en twee, want Hamilton was opnieuw Bottas te slim af, maar Alexander Albon mocht eindelijk voor het eerst naar het F1-podium.


Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing

Bij het uitrijden van de pitstraat op weg naar de grid merkt Max Verstappen dat zijn motor niet reageert zoals het zou moeten. Op de grid wordt er door acht Red Bull Racing monteurs hard aan de auto gewerkt en dat lijkt even succesvol. Bij de start is Hamilton slecht weg, Bottas neemt de leiding en Verstappen pakt de tweede positie. Maar na zo'n honderd meter houdt de motor in Verstappen wordt links en rechts voorbij gereden.

mugello-start

In bocht twee zit het middenveld boven op elkaar. Carlos Sainz wordt licht geraakt en spint, de meeste rijders kunnen er langs, maar Sebastian Vettel raakt Sainz en beschadigd zijn voorvleugel. Romain Grosjean toucheert Pierre Gasly, die raakt Kimi Raïkkönen en die op zijn beurt Verstappen. Gasly en Verstappen gaan zijwaarts het grind van bocht twee in en hun race is over.

max-grind-mugello

"Ik ben er een beetje klaar mee, zo heb ik er niet veel zin meer in", was de logische reactie van de Nederlander.

max-out

Er moet flink puin geruimd worden op de baan en de safetycar blijft ronden lang in de baan. George Russell meldt via de boordradio dat de Renault van Esteban Ocon in brand staat, maar die blijft gewoon doorrijden.

Pas in ronde 7 gaat de safetycar naar binnen en Bottas besluit tot een zeer late herstart. Al slingerend over het rechte eind gaat hij pas op start/finish op het gas. Hij is goed weg voor Hamilton en Charles Leclerc, maar achterin had men niet op deze langzame start gerekend.

magnussen-sainz-mugello

Echt een mega crash is het gevolg, waarbij Sainz, Magnussen, Nicholas Latifi en Antonio Giovinazzi betrokken zijn. Gelukkig zijn alle vier de rijders ongedeerd, maar de baan ligt echt bezaaid met rommel van de vier auto's en de race wordt stil gelegd met een code rood.

Ocon komt de pitstraat in en inderdaad bleek er sprake te zijn geweest van brand, want zijn achterremmen zijn verwoest en hij moet opgeven.

Alle auto's komen de pitstraat in en het duurt even voor de race weer hervat kan worden met een staande start. Dit keer is Hamilton de betere starter, hij passeert zijn teamgenoot en pakt de leiding. Leclerc behoudt de derde positie, maar kan het tempo van de Mercedessen niet volgen, is zo'n drie seconden per ronde langzamer en het gat is al snel enorm.

Lance Stroll passeert Leclerc en daarmee wordt duidelijk dat Ferrari de 1000ste race niet met een podium zal kunnen opluisteren. De gifbeker voor de Tifosi is duidelijk nog lang niet leeg en ook de nieuwe kleurstelling helpt niets, want in de volgende ronden wordt Leclerc ook voorbijgereden door Daniel Ricciardo, Alexander Albon en Sergio Perez. Leclerc roept door de boordradio dat de banden shit zijn en dat hij niets kan doen. Hij komt binnen voor nieuw rubber en valt terug naar de 13e en laatste positie.

Terwijl de twee Mercedes-rijders bijna plichtmatig hun race uitrijden is de strijd om de derde podiumplek het die de race nog enigszins het aankijken waard houdt. Wordt het Stroll, Ricciardo, Albon of is er nog een nadere verrassende kandidaat?

Albon rijdt in ronde 32 als enige nog op de zachte band en hij komt binnen voor een setje medium. Hij beseft dat dit zijn kans is op zijn eerste F1-podium. Dan is er opnieuw een flinke crash. Stroll gaat keihard zijwaarts door het grind, knalt de bandenstapel in en de impact op de roze Racing Point bolide is enorm. Stroll zelf komt met de schrik vrij, maar de auto is volledig verwoest. Opnieuw volgt een code rood en iedereen komt de pitstraat weer in. Tweemaal in één race uit de auto komt niet vaak voor, maar deze race op Mugello lijkt niets normaal te verlopen, op de twee Mercedessen na dan, daar staat nu eenmaal geen maat op.

Bij de derde herstart van deze race, de derde staande start zelfs, maakt Hamilton geen fout en met nog 14 ronden te koerst de Brit op zijn 90e zege af. Bottas kan het hem geen moment moeilijk maken en alleen de strijd om de derde podiumplek moet nog worden uitgevochten.
Ricciardo heeft die plek in handen, maar Albon heeft de jacht geopend en hengelt de Australiër ronde na ronde naar binnen. Eenmaal binnen de DRS is er geen houden meer aan en Albon pakt de zo gewenste derde plek.

Met nog 12 coureurs op de baan is de strijd om de punten ook nog interessant. Grosjean, Leclerc, Russell en Vettel weten dat een punt scoren mogelijk is en tot aan de laatste ronden is het gevecht mooi. Ook de op de achtste positie rijdende Raïkkönen moet echter nog vechten om een punt, want hij is bij de code rood over de lijnen de pitstraat binnen gereden en daarvoor krijgt hij vijf seconden tijdstraf.

Zijn voorsprong is echter groot genoeg, Leclerc wordt achtste, Raïkkönen negende en de laatste punt is voor Vettel. Russell was nog nooit zo dichtbij, maar redde het net niet.

Uitslag F1, GP van Toscane, Mugello, 13 september 2020
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 59 ronden in 1:48:23.201
2. Valtteri Bottas (Mercedes) op 4.880
3. Alexander Albon (Red Bull ) op 8.064
4. Daniel Ricciardo (Renault) op 10.417
5. Sergio Pérez (Racing Point) op 15.650
6. Lando Norris (McLaren) op 18.883
7. Daniil Kvyat (AlphaTauri) op 21.756
8. Charles Leclerc (Ferrari) op 28.345
9. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) op 29.770
10. Sebastian Vettel (Ferrari) op 29.983
11. George Russell (Williams) op 32.404
12. Romain Grosjean (Haas) op 42.036

Niet gefinisht
13. Lance Stroll (Racing Point) op 17 ronden
14. Esteban Ocon (Renault) op 52 ronden
15. Nicholas Latifi (Williams) op 53 ronden
16. Kevin Magnussen (Haas) op 54 ronden
17. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) op 54 ronden
18. Carlos Sainz Jr. (McLaren) op 54 ronden
19. Max Verstappen (Red Bull) op 59 ronden
20. Pierre Gasly (AlphaTauri) op 59 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet