DTM

DTM: Frijns lost verwachtingen in met tweede DTM-zege

200913 Frijns rear

"Frijns weer zien winnen? Kom naar de Nürburging", schreven we eerder deze week op AUTOSPORT.NL. Wellicht wat voorbarig, maar het kwam wel uit: acht dagen na zijn eerste DTM-overwinning in Assen zegevierde Frijns opnieuw. Teamgenoot Nico Müller leek op weg naar de zege, maar na de pitstop verloor de Zwitser aanzienlijk terrein met een niet optimaal functionerende Audi. Frijns reed snel het gat dicht en passeerde zijn teamgenoot in de 17e ronde. Vervolgens reed de Limburger met ogenschijnlijk gemak weg bij de rest van het veld. Terwijl Müller gaandeweg de race verder en verder terugviel, reed Frijns na 31 ronden uiteindelijk met een voorsprong van 4,2 seconden als winnaar over de eindstreep. René Rast en Mike Rockenfeller completeerden het podium, gevolgd door Loïc Duval. Müller eindigde nog als vijfde.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

200913 DTM Start 1

Opnieuw stelden de teams en rijders hun auto's op de dummy grid aan het eind van het rechte stuk voor de tribunes op, een mooie geste voor de aanwezige bezoekers, waaronder ook de nodige Nederlanders, zoals we aan de kentekens op de parkeerplaatsen zagen. Bij de start deed Nico Müller vanaf de pole-position niets verkeerd en nam zo de leiding voor Frijns, Rast, Rockenfeller en Duval. Vooraan reden Müller en Frijns met ogenschijnlijk gemak weg bij Rast, die na drie ronden al een achterstand van 2,9 seconden had. Dat gat werd gaandeweg de race steeds groter.

200913 DTM Start 2

In de tiende ronde was Rockenfeller de eerste uit de kopgroep die binnenkwam voor de verplichte pitstop. Müller en Rast stopten een ronde later, Frijns maakte aan het eind van de twaalfde omloop zijn stop. Vervolgens reed Frijns met zichtbaar gemak het gat naar Müller dicht: de Zwitser had duidelijk problemen met zijn auto. In de 17e ronde kwam het tot de beslissende manoeuvre: bij het aanremmen van de NGK-chicane zette Frijns zijn auto aan de binnenkant naast die van Müller en nam zo zonder problemen de leiding over.

Al na zijn eerste ronde aan de leiding had Frijns een marge van 2,2 seconden op de Zwitser. Nadat alle rijders hun stops hadden gemaakt leidde Frijns voor Müller, Rast, Rockenfeller, Duval, Van der Linde, Eng, Glock, Green en Auer. Vervolgens kwam ook Rast steeds dichterbij Müller, in de 26e ronde passeerde de Duitser in de eerste bocht de Zwitser en nam zo de tweede plaats over. Er was nog even een spannend moment, toen Rast in de Schumacher-S een foutje maakte, maar zijn tweede plaats kwam niet meer in gevaar. Voor Müller was de gifbeker nog niet leeg: in de 30e ronde verloor hij eerst in de Mercedes Arena de derde plaats aan Rockenfeller en korte tijd later de vierde plaats aan Duval.

200913 DTM FRI RAS
Tevredenheid bij Frijns (r.) en Rast na een goed resultaat

Vooraan reed Frijns zonder enig probleem de overwinning naar huis. Rast volgde op de tweede plaats voor Rockenfeller en Duval. Müller, bij wie een defecte temperatuursensor de oorzaak van zijn gebrek aan vermogen bleek, eindigde nog als vijfde, waarmee de top vijf voor Audi-rijders was. Daarachter was Van der Linde de beste BMW-rijder op de zesde plaats, gevolgd door Jamie Green (Audi), Aberdein, Wittmann en Eng (allen BMW).

200913 DTM Top 3
Top 3 met vlnr Rast, Frijns en Rockenfeller

"Niet zo mooi als mijn eerste zege vorige week, maar natuurlijk ben ik er wel blij mee", zei Frijns na afloop. "Het was jammer dat Nico problemen had, dat was overduidelijk, maar natuurlijk neem ik deze overwinning en de bijbehorende punten voor het kampioenschap graag mee!" In de tussenstand staat Müller nog steeds aan de leiding met 205 punten. Frijns volgt met 176 punten op de tweede plaats, voor René Rast met 159.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet